289
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1

به معناى آشفتگى و بى‏سامانى. سخن آخر اين كه بسيارى از آنچه تحت عنوان اختلاف مصاحف از آن ياد مى‏شود، به رسم الخط و يا قرائت باز مى‏گردد و نه ترتيب سوره‏ها. ۱

شاهد ششم : مصحف امام على عليه السلام‏

طبق روايات شيعه و برخى از اهل سنّت، امير مؤمنان عليه السلام قرآن را پس از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله گرد آورده است و ترتيب او با تدوين كنونى همسان نيست، بلكه گفته مى‏شود بر حسب نزول بوده است. ۲ بنا بر اين، تدوين قرآن در حيات پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به انجام نرسيده است و ترتيب كنونى حجيت ندارد. ۳افزون بر اين، گزارش شيخ صدوق در باره فضايل اختصاصى امير المؤمنين عليه السلام نشان مى‏دهد كه امام على عليه السلام تنها جمع‏كننده قرآن از ميان صحابه است :
وأمّا الخامسة والخمسون ، فإنَّ رَسولَ اللَّهِ قالَ لي : «سَيَفتَتِنُ فيكَ طَوائِفُ مِن اُمَّتي فَيَقولونَ : إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله لَم يُخَلِّف شَيئاً ، فَبِماذا أوصى‏ عَلِيّاً؟ أوَ لَيسَ كِتابُ رَبّي أفضَلَ الأَشياءِ بَعدَ اللَّهِ عزّ وجلّ؟! وَالَّذي بَعَثَني بِالحَقِّ لَئِن لَم تَجمَعهُ بِإِتقانٍ لَم يُجمَع أبَداً » ، فَخَصَّنِيَ اللَّهُ عزّ وجلّ بِذلِكَ مِن دونِ الصَّحابَةِ . ۴
اما پنجاه و پنجم : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله به من فرمود : «به زودى ، گروه‏هايى از امّتم در

1.ر.ك: نصوص فى علوم القرآن: ج ۵ ص ۷۵ و ۸۴ (الفصل الخامس والسادس).

2.المصنف ، ابن ابى شيبه : ج ۷ ص ۱۹۷ ؛ بحار الأنوار : ج ۲۳ ص ۲۴۹ ؛ تدوين القرآن : ص ۳۴۴ . قرآن ابن مسعود ، با قرآن عثمانى ، در تدوين ، متفاوت بود . با سوره فاتحه آغاز مى‏شد و سپس نساء و پس از آن ، سوره آل عمران بود ؛ ولى به ترتيب نزول هم نبود . و گفته مى‏شود كه مصحف امام على عليه السلام بر اساس ترتيب نزول سوره‏ها بوده است : ابتداى آن ، سوره علق ، سپس مدّثّر ، مزّمّل ، مَسَد ، تكوير ، و همين گونه تا پايان سوره‏هاى مكّى و سپس سوره‏هاى مدنى بوده است .

3.شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد : ج‏۱، ص‏۲۷؛ بحار الأنوار: ج‏۴۱ ص‏۱۴۹؛ علوم القرآن حكيم: ص‏۱۱۴-۱۱۵.

4.ر . ك : ص ۲۶۰ ح ۲۲۲ .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1
288

مى‏رسيد و مانند ترتيب آيات در آن اختلاف نبود. ۱

نقد شاهد چهارم‏

تنظيم قرآن در روزگار پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله تابعى از نزول تدريجى و مستمرّ وحى بوده و از اين رو ، چنان طبيعى و با زندگى مسلمانان پيوند خورده و در پيش ديد همگان بود كه نيازى به نقل و تصريح به آن نبوده است. قراين و شواهد نقلى كه پيش‏تر به آنها اشاره شد، گواهِ اين نكته اند.

شاهد پنجم : اختلاف مصاحف صحابه‏

دليل ديگر براى توقيفى نبودن ترتيب سوره‏ها ، اختلاف مصاحف صحابه در اين جهت است؛ زيرا اگر نظم سوره‏ها توسط پيامبر صلى اللَّه عليه و آله انجام شده بود قطعاً صحابه با آن مخالفت نمى‏كردند.

نقد شاهد پنجم‏

بيشتر مصاحف صحابه، مجموعه‏هايى حاصل گردآورى شخصى هر يك از صحابه بوده است كه نه لزوماً همه قرآن را در بر داشته و نه همه صاحبانشان ادعاى مطابقت كامل ترتيب آنها را با يك مرجع خاص داشته‏اند. از اين رو ، اختلاف آنها امرى طبيعى و مقبول است ولى يكسانىِ ترتيب بسيارى از سوره‏ها در همه آنها مانند ترتيب سور طوال و مئين، نشان‏دهنده ترتيب توقيفى و اتفاقى بيشتر سوره‏ها و نه همه آنها است. ۲ تفاوت‏هاى گزارش شده از مصحف امام على عليه السلام نيز در واقع نشان‏دهنده دو سبك تأليف قرآن بر اساس نزول و بر اساس ترتيب كنونى است و نه

1.الإنتصار للقرآن: ج‏۱ ص‏۲۸۰- ۲۸۱.

2.ر.ك: نصوص فى علوم القرآن: ج ۵ ص ۴ (الفصل الرابع: وصف عام عن مصاحف الصحابه) .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 118574
صفحه از 500
پرینت  ارسال به