131
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1

۱. قرآن‏

قرآن، مشهورترين نام كتاب آسمانى حضرت محمد صلى اللَّه عليه و آله، و بلكه نام اصلى آن است. اين كلمه هفتاد بار در قرآن آمده است كه مراد از چهار مورد آن (آيات ۱۷ و ۱۸ قيامت و دو بار در آيه ۷۸ اسرا) قرآن كريم نيست.
درباره ريشه و معناى «قرآن» اختلاف بسيار است؛ از جمله آن كه آيا مشتق است يا جامد، مصدر است يا وصف و... . ۱ بيشتر دانشمندان فريقين متفق‏اند كه «قرآن»، كلمه‏اى عربى، مشتق، مهموز از ريشه «ق ر ء»، و مصدر با معناى وصف است ۲ كه به گونه «عَلَم منقول» تبديل به نام كتاب آسمانى حضرت محمد صلى اللَّه عليه و آله شده است؛ اما آنان در معناى «قرآن» با يكديگر اختلاف دارند؛ برخى قرآن را از «قرء» به معناى خواندن (تلاوت) ۳ و برخى ديگر از همين ريشه به معناى گردآوردن مى‏دانند(بدين معنا كه در قرآن، حروف و آيات و سوره‏ها يكجا گرد آمده‏اند). ابن عطيه اندلسى، ۴ ابوالفتوح رازى ۵ و فخرالدين رازى ۶ دو ديدگاه و نام صاحبان و استدلال آنها را معرفى و گزارش كرده‏اند.
برخى قرآن‏پژوهان پس از بررسى ديگر نام‏ها و اوصاف، تأكيد كرده‏اند كه جز قرآن نمى‏توان نام ديگرى براى كتاب مسلمانان قائل شد؛ ۷زيرا ديگر نام‏ها در

1.براى آگاهى از تفصيل ديدگاه‏ها و ادله آنها، ر.ك: البرهان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۲۷۷ و ۲۷۸؛ علوم القرآن عند المفسرين : ج‏۱ ص‏۴۰ - ۴۱؛ الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۱۴۴.

2.براى نمونه ر.ك : تفسير الطبرى : ج‏۱ ص‏۶۴؛ «اسامى و عناوين قرآن كريم» ، سيد محمد باقر حجتى ، ميراث جاودان : سال ۴ ، شماره ۱ ، ص‏۱۹.

3.تفسير الطبرى : ج‏۱ ص‏۶۴؛ تفسير الثعالبى : ج‏۱ ص‏۱۵۰ - ۱۵۱.

4.المحرر الوجيز : ج‏۱ ص‏۵۶.

5.روض الجنان : ج‏۱ ص‏۸.

6.تفسير الفخر الرازى : ج‏۲ ص‏۲۱۳؛ التبيان فى تفسير القرآن : ج‏۱ ص‏۱۷ - ۱۸.

7.براى نمونه: «تحليلى در باره اسامى و عناوين قرآن كريم» ، سيد محمد باقر حجتى ، سخنرانى‏ها و مقالات : مجموعه‏۱ ، ص‏۱۶۷.


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1
130

همه اقسام اسم مى‏توانند به علم منقول تبديل شوند . از اين رو، آنچه قرآن‏پژوهان با عنوان «اسم» براى قرآن برشمرده‏اند، مى‏تواند در اصل، يكى از اين اقسام ، جز كنيه باشد.
گويا با فرق نهادن ميان اسم و اين اقسام است كه طبرى (م ۳۱۰ق) تنها از چهار نام ياد مى‏كند: «قرآن»، «كتاب»، «فرقان» و «ذكر». ۱
شيخ طوسى (م ۴۶۰ق) و طبرسى (م ۵۴۸ق) نيز همين چهار نام را مى‏آورند. ۲
آلوسى (م ۱۲۷۰ق) تنها دو نام قرآن و فرقان را مى‏پذيرد و بيان مى‏كند كه ديگر نام‏ها در حقيقت به همين دو بازمى‏گردند. ۳محمد بن عبدالرحيم نهاوندى (م ۱۳۳۰ق) تصريح مى‏كند كه به ظاهر، جز «قرآن»، ديگر نام‏ها ، صفت و لقب اند . ۴
زرقانى (م ۱۳۶۷ق) نيز جز پنج نام، نامى ديگر براى قرآن نمى‏شناسد. ۵
و برخى پژوهشگران معاصر جز «قرآن»، ديگر نام‏ها را صفت مى‏دانند. ۶
اكنون نام‏هايى را كه بيشتر منابع تفسيرى و قرآنى در ذكر آنها همداستان اند، برشمرده، به اختصار، آنها را شرح مى‏دهيم و آن گاه فهرستى از صفات به دست مى‏دهيم.
چنان‏كه گذشت، بيشتر قرآن‏پژوهان، از چهار يا پنج نام ياد كرده‏اند:

1.تفسير الطبرى : ج‏۱ ص‏۶۴.

2.التبيان فى تفسير القرآن : ج‏۱ ص‏۱۸؛ مجمع البيان : ج‏۱ ص‏۴۱؛ المحرر الوجيز : ج‏۱ ص‏۵۶.

3.روح المعانى : ج‏۱ ص‏۹.

4.نفحات الرحمن : ج‏۱ ص‏۵۹ - ۶۰.

5.مناهل العرفان : ج‏۱ ص‏۱۴ - ۱۵.

6.براى نمونه ر . ك : «اسامى و عناوين قرآن كريم» ، سيد محمد باقر حجتى ، ميراث جاودان ، سال ۴ ، شماره ۱ ، ص‏۱۹.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 118538
صفحه از 500
پرینت  ارسال به