183
روابط اجتماعی از نگاه قرآن

۱۱. ارتباط علمی

(قَالَ لَهُ مُوسَی هَلْ أتَّبِعُک عَلَی أن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا)۱.

«موسی به او گفت: آيا در پی تو بیایم تا از آنچه از علوم راهنمای واقع، آموخته‌شده‏ای به من بياموزی؟».

ارزش ارتباط علمی

ارتباط علمی و آموزشی، از شايع‏ترين و گسترده‏ترين روابط اجتماعی است. در همه جوامع و تقريباً در همه زمان‏ها، همگان آموخته‏های خود را در اختيار طالبان اين آموخته‏ها قرار داده‌اند. بدون آنکه به شيوه‏ها يا بهامند بودن آن‌ها بپردازيم، نيازمندیم نظر قرآن کريم را درباره اصل این رابطه بدانیم. آيا از ديدگاه قرآن، اين ارتباط، ارزشمند است و در صورت ارزشمندی بايد با چه کسانی برقرار شود و چگونه استمرار و تعميق يابد و تحت چه شرايطی بايد آن را قطع کرد؟ و آداب اين ارتباط کدام است؟ افزون بر اين، وظايف دو سوی رابطه چيست و معلم و آموزنده چه وظايفی به دوش دارند و متعلم و فراگير چه کارهايی بايد بکنند؟

1.. كهف: ۶۶.


روابط اجتماعی از نگاه قرآن
182

داشته باشد؛۱ زيرا می‏فرمايد نوح علیه السلام به خداوند گله کرد و عرضه داشت آن‌ها از من سرپيچی و از کسی پيروی کردند که بهره‏های دنيوي‌اش جز بر زيان او نيفزوده است و به جای شکر و سپاس الهی بر نعمت‏هايی مانند دارايی و فرزند، کفر ورزيده و از‌اين‌رو به جای سود و پاداش، خسران و زيان درو کردند. اين دسته غافل‌اند که هر چه خداوند به آن‌ها بيشتر بدهد، بارشان را سنگين‏تر کرده است و چون نعمت‏ها را در جهت درست آن به کار نمی‏برند، هر یک از آن‌ها حجّتی برای عذاب بيشتر آن‌ها می‏شود، افزون بر آنکه گاه فرزند ناصالح و مال بادآورده ايشان، ده‌ها گرفتاری دنيوی نيز برايشان به همراه می‏آورد یا چونان فرعونان، به‌سختی گرفتار عذاب الهی می‏شوند۲ و برای هميشه آتش دوزخ را به جان می‏خرند.۳

1..(قالَ نُوحٌ رَبِّ إِنَّهُمْ عَصَوْني‏ وَ اتَّبَعُوا مَنْ لَمْ يَزِدْهُ مالُهُ وَ وَلَدُهُ إِلّا خَسارا)؛ «نوح گفت: پروردگارا، آن‌ها مرا نافرمانی كردند و از كسی كه مال و فرزندش جز بر زيان (اخروی) او نيفزود (رؤسا و اشرافشان) پيروی كردند».

2.. مزمل: ۱۶(فَعَصی‏ فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأخَذْناهُ أخْذاً وَبيلاً)«پس فرعون آن فرستاده را نافرمانی كرد، ما هم او را به طرز سختی [به عذاب خود] بگرفتيم».

3.. جن: ۲۳ (إِلّا بَلاغاً مِنَ اللَّهِ وَ رِسالاتِهِ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها أبَداً)؛ «[وظیفۀ من نيست] مگر رساندن [توحيد و شئون جلال و جمال] از جانب خداوند و [رساندن] رسالت‏های او و آنان كه خدا و فرستادۀ او را نافرمانی كنند، بی‏ترديد برای آنان آتش دوزخ است كه جاودانه در آن ماندگار خواهند بود».

  • نام منبع :
    روابط اجتماعی از نگاه قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13420
صفحه از 228
پرینت  ارسال به