157
روابط اجتماعی از نگاه قرآن

۱۰. پيروی و فرمان‏پذيری

(يَا أيُّهَا الَّذِينَ أمَنُوا أطِيعُوا اللَّهَ وَأطِيعُوا الرَّسُولَ وَاُولِي الْأمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأحْسَنُ تَأوِيلًا).۱

«ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد، از خدا اطاعت كنيد و از رسول و اولوالامر خويش فرمان بريد. و چون در امری اختلاف كرديد، اگر به خدا و روز قيامت ايمان داريد، به خدا و پيامبر رجوع كنيد. در اين، خير شماست و سرانجامی بهتر دارد».

درآمد

چينش و سازمان‏دهی جوامع انسانی اقتضا می‏کند که برخی، از برخی ديگر فرمان برند و کسانی، به رهبری و پيشوايی ديگران بپردازند. اين امر از سر هوا و هوس و برای بازی قدرت نیست، بلکه برای مديريت و تدبير جامعه است. کسی تجربه بيشتری دارد، کسی راه را پيش‌تر رفته است، کسی کاری را بهتر بلد است، کسی توان سرمايه‏گذاری دارد، کسی

1.. نساء: ۵۹.


روابط اجتماعی از نگاه قرآن
156

ميانه خود راه دهيم و همان سخنان را با فرياد و تند و خشن بگوييم. کدام‌يک ما را دوست‌داشتنی می‏کند و کدام شيوه، ارتباط را تقويت می‏کند: نرم‌گویی یا درشت‌گویی؟

شيرين‌سخنی نيز همين‌گونه است. آن کس که ميان جمله‏های خود، لطيفه‏ای بيان می‌کند يا شعری زيبا می‏خواند يا به مَثَل کوچک زيبايی اشاره می‏کند و گاه از چاشنی لبخند و شوخی بهره می‏برد، به‌سادگی در دل شنوندگان و مرتبطانش جای می‏گيرد و با کاربرد بیشتر و گسترده‏تر آن، بر دامنه جاذبه خود می‏افزايد. البته بايد برحذر باشيم که شوخی، به تمسخر ديگران و آزار دوستان نکشد، که اگر چنين شود ديگر شيرين نيست، بلکه عرصه ورود شيطان و راهيابی او به دل‏ها در هر دو سوی رابطه است.

  • نام منبع :
    روابط اجتماعی از نگاه قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13722
صفحه از 228
پرینت  ارسال به