85
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

چهار . كانون مبارزه با حكومت شام‏

نقش تعيين كننده كوفيان در فتوحات اسلامى و درگيرى آنها با حكومت ستمگر شام ، بويژه در دوران حكومت امام على عليه السلام ، ايجاب مى‏كرد تا طبعاً رضايت ندهند كه شام ، مركز خلافت و تصميم‏گيرى در جهان اسلام باشد . لذا در طول حكومت اُمَوى ، كوفه ، كانون مبارزه و مخالفت با حكومت اُمَوى شام بود و در اين راه ، بيشترين كشته ، زندانى و تبعيدى را داد .
زياد بن ابيه،در دورانى كه‏از طرف معاويه به حكومت‏كوفه گمارده شد،علاوه بر كشتن و زندانى كردن بسيارى از مبارزان و تبعيد بسيارى از آنان به شام و ساير شهرها ، بر پايه برخى از گزارش‏ها ، تنها پنجاه هزار نفر را از كوفه و بصره به سوى خراسان ، كوچ داد .۱
همچنين فرزندش ابن زياد ، علاوه بر كشتار گسترده مبارزان ، گروهى از بزرگان شيعيان كوفه (مختار ، هانى و ...) را زندانى كرد .
نهضت توّابين و قيام مختار ، پس از واقعه كربلا ، شورش عبد الرحمان بن اشعث در سال‏هاى ۸۲ و ۸۳ هجرى و قيام زيد بن على بن الحسين عليه السلام در سال ۱۲۲ ، دلايل روشن ديگرى بر نفرت عميقِ بخش قابل توجّهى از مردم كوفه از حكومت اُمَوى است .
در دوران امامت امام حسين عليه السلام ، مفاسد اخلاقى و عملى آشكار يزيد - كه خود را خليفه مسلمانان مى‏دانست - ، نفرت طبيعى مردم كوفه نسبت به حكومت شام را دوچندان كرد . لذا با نوشتن نامه‏هاى پى در پى ، از امام عليه السلام دعوت كردند تا به كوفه بيايد و نهضت شكل گرفته بر ضدّ حاكمان اُمَوى را سامان دهد .

پنج . حضور هواداران اهل بيت عليهم السلام‏

هر چند شمار شيعيان حقيقى و پيروان واقعى اهل بيت عليهم السلام در كوفه اندك بود ؛ ليكن دوستداران اهل بيت عليهم السلام و كسانى كه نسبت به خاندان رسالت ، اظهار ارادت

1.فتوح البلدان : ص ۴۰۰ .


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
84

دو . موقعيت جغرافيايى‏

كوفه ، در گذشته ، در قلب بلاد اسلامى قرار داشت و نزديك‏ترين نقطه براى مديريت قلمرو مسلمانان ، بويژه براى نقاطى بود كه در عصر خليفه دوم ، به قلمرو حكومت اسلامى افزوده شد .
در دوران زمامدارى امام على عليه السلام ، مقرّ خلافت از مدينه به كوفه منتقل شد كه بى‏ترديد ، افزون بر موقعيت اقتصادى ، يكى از دلايل آن ، دسترسى آسان از اين شهر به بلاد مختلف اسلامى ، خصوصاً هنگام نياز به اعزام نيرو براى جنگ با معاويه بود .
بنا بر اين ، كوفه از نظر جغرافيايى نيز مناسب‏ترين مكان براى اقدام بر ضدّ حكومت يزيد بود .

سه . موقعيت فرهنگى‏

كوفه ، افزون بر موقعيت سياسى ، نظامى و جغرافيايى آن ، مهم‏ترين پايگاه فرهنگى جهان اسلام نيز بوده است . سياست خليفه دوم ، اين بود كه در كوفه ، سربازانى آشنا با قرآن وناآشنا با سنّت ، پديد آورد . لذا نقلِ حديث را در كوفه ممنوع كرد و بر اين اساس ، قاريان كوفه ، غالباً مسلمانان تكْ‏بُعدى وناآشنا به سنّت بودند ؛ امّا پس از به خلافت رسيدن امام على عليه السلام ، سياست‏هاى اصولى فرهنگى ايشان در دوران حكومت ، از يك سو ، و حضور ياران بزرگ پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله كه همراه امام على عليه السلام به كوفه آمده بودند ، از سوى ديگر ، نقش مؤثّرى در رشد فرهنگى مردم كوفه داشت .
بر اين اساس ، هنگام قيام امام حسين عليه السلام - كه حدود ۲۵ سال از آغاز حكومت امام على عليه السلام مى‏گذشت - ، بى‏ترديد ، مردم كوفه ، به طور نسبى از بالاترين سطوح فرهنگى در ميان جوامع اسلامى برخوردار بودند . از اين رو ، زمينه اصلاح‏طلبى و قيام عليه ظلم و جور بنى اميّه ، در اين شهر بيش از هر جاى ديگرى فراهم بود . شورش‏هاى مكرّر آنها بر ضدّ حكومت‏هاى وقت پس از قيام امام حسين عليه السلام ، گواه اين مدّعاست .

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 30644
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به