45
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

عنوان الكلام ، هيچ گاه مرجع و مستند كتاب‏هاى پژوهشى و تاريخى واقع نشده ؛ امّا به دليل ذكر برخى مواعظ حديثى و داستانى ، گاه مورد استناد اهل منبر قرار مى‏گيرد . تأخّر زمانى مؤلّف ، نقص ارجاع علمى به كتب و منابع ، و گزارش‏هاى منفرد و بدون شاهد۱ را مى‏توان دليل عدم استفاده اهل تحقيق از اين كتاب دانست .۲

۹ . تذكرة الشهداء

ملّا حبيب اللَّه شريف كاشانى (م ۱۳۴۰ ق) ، از عالمان و فقيهان پُرنويس قرن چهاردهم هجرى است . او نزديك به دويست اثر تأليفى دارد كه از جمله آنها ، مَقتل فارسىِ تذكرة الشهداء است . كار اصلى شريف كاشانى ، پژوهش در فقه و علوم وابسته به آن بود ؛ امّا به دليل شيفتگى به امام حسين عليه السلام ، تاريخ مفصّلى نيز در شرح حال شهيدان عاشورا نگاشت . شريف كاشانى در اين كتاب ، از همه گونه منابع قوى و ضعيف ، نقل كرده است و با وجود ردّ برخى اخبار از سوى وى ، تعدادى از روايت‏هاى ضعيف ، در كتاب ، باقى مانده است . اين اخبار ، پشتوانه تاريخى ندارند و قرائن ديگرى نيز بر صحّت آنها وجود ندارد . از اين رو ، همه گزارش‏هاى اين كتاب ، قابل اعتماد نيستند . نمونه‏هايى از گزارش‏هاى متفرّد و تأييد ناشده را مى‏توان در صفحه‏صفحه اين كتاب ، مشاهده كرد . گفتنى است برخى از اين اخبار، مُحال و يا خارق العاده نيستند ؛ امّا سند و منبع قابل اتّكايى ندارند .۳

1.براى آگاهى از متفرّدات بدون پشتوانه تاريخى كتاب ، ر.ك : عنوان الكلام: ص ۸۱ و ۲۶۸ (مرثيه مادر على اصغر براى طفل شيرخوارش) ، ص ۲۶۵ و ۳۲۶ (بيرون كشيدن پيكر على اصغر از قبر و جدا كردن سر او از بدن) و مطالب ديگر در: ص ۱۹۴ ، ۲۸۰ ، ۲۸۲ ، ۳۲۰ و ... .

2.ر . ك : الذريعة : ج ۱۵ ص ۲۶۸ ش ۱۷۴۰ و ص ۳۵۳ ش ۲۲۶۷ ، معجم المؤلّفين : ج ۹ ص ۹۱ ، أعيان الشيعة : ج ۹ ص ۳۳۲ .

3.مانند : مسموم بودن و سه شعبه داشتن تير اصابت كرده به گلوى على اصغر (تذكرة الشهداء: ص ۲۱۸ و ۲۲۲) ، حركت نكردن اسب براى رسيدن به قتلگاه عبّاس (ص ۲۷۰) ، شروع جنگ از روز سوم محرّم (ص ۲۹۶ و ۲۹۹) ، سوغات و يادگارى آوردن براى دختر امام حسين عليه السلام و امّ البنين (ص ۳۲۵ و ۴۴۳) ، آمدن صدا از حلقوم بريده (ص ۳۶۵) . نيز ، ر . ك : ص ۲۴ و ۱۵۶ و ۴۱۱ و ... .


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
44

او اين تفصيل را در بخش مربوط به امام حسين عليه السلام حفظ كرده و از اين رو ، «هر قصّه را كه در كتب معاريف مورّخان و محدّثان ديده»۱ آورده است . او هر چند، گاه به گاه به نقد پاره‏اى منقولات مى‏پردازد ، امّا خود نيز اشتباهات تاريخى دارد و مطالب ضعيف به كتابش راه يافته است . از اين رو، با وجود استفاده اهل منبر و مرثيه از آن ، متفرّدات آن را نمى‏توان معتبر دانست .
شهيد قاضى طباطبايى ، اشتباهات ناسخ التواريخ را فراوان دانسته و محتويات بدون مدرك آن را قابل اعتماد ندانسته است .۲ شهيد مطهّرى نيز ، هر چند مؤلّف را متديّن خوانده ، امّا تاريخش را چندان معتبر ندانسته است .۳

۸ . عنوان الكلام‏

ملّا محمّدباقر فشاركى (م ۱۳۱۴ق) ، از فقيهان قرن سيزدهم و چهاردهم اصفهان است . رشته اصلى او فقه بوده ؛ امّا منبر وعظ و خطابه نيز داشته است . او بدون آن كه قصد بيان تاريخ عاشورا را داشته باشد ، در پايان سخنرانى‏هايش چند جمله‏اى ذكر مصيبت مى‏كرد . وى سپس بخشى از اين سخنرانى‏ها را كه در شرح دعاهاى هر روز ماه مبارك رمضان بود ، به فارسى به نگارش در آورد و سپس دو عشريه را - كه نوشته‏هاى ويژه مصائب امام حسين عليه السلام و در قالب مجالس دهگانه بود - به آن افزود .
فشاركى در مقام تاريخ‏نويسى نبوده و قصدش ذكر مصيبت و گرياندن مردم بوده است . از اين رو، در بسيارى از موارد ، سندى براى گفته‏هاى خود ارائه نداده و حتّى گاه با وجود تصريح به نبودن برخى مطالب در كتب معتبر و مشهور ،۴ تنها به گمان و احتمال ، آن را نقل كرده است .

1.ناسخ التواريخ : ج ۱ ص ۳۷۸ .

2.تحقيق در باره اوّل اربعين حضرت سيّد الشهدا عليه السلام : ص ۵۴ و ص ۱۷۷ - ۱۷۸ (پانوشت) .

3.فلسفه تاريخ : ص ۱۴ .

4.ر.ك : عنوان الكلام : ص ۲۹۴ .

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 30754
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به