37
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

متأسّفانه نياز به مقتل أبى مخنف ، موجب شده كه بسيارى، به همين نسخه رايج ، روى آورند و بيشتر مطالب آن را نادانسته به ابو مخنف، نسبت دهند .

گفتنى است كه در دو سده اخير ، بسيارى از محدّثان ، مورّخان و كتاب‏شناسان ، پس از تأييد شخصيّت ابو مخنف و كتاب اصلى او ، كتاب كنونى متداول و موسوم به مقتل أبى مخنف را بى‏اعتبار و غير قابل استناد دانسته‏اند . از اين ميان مى‏توان به محدّث نورى ،۱ ميرزا محمّد ارباب قمى ،۲ حاج شيخ عبّاس قمى ،۳ سيّد عبد الحسين شرف الدين ،۴ سيّد حسن امين‏۵ و شهيد سيّد محمّد على قاضى طباطبايى‏۶ اشاره كرد .۷

۲. نور العين فى مشهد الحسين عليه السلام‏

نور العين ، مقتلى منسوب به «ابو اسحاق اسفراينى» است و اين عنوان (كُنيه و نسبت) ، منحصر به ابراهيم‏بن محمّد بن ابراهيم اسفراينى(م ۴۱۷ يا ۴۱۸ ق)، فقيه شافعى‏است؛ امّا هيچ يك از منابع كهن ، تأليف چنين كتابى را در شرح حال او گزارش نكرده‏اند .۸
در ميان كتاب‏شناسان متأخّر ، ابتدا اسماعيل پاشا بغدادى‏۹ و پس از او ، شيخ آقا

1.لولؤ و مرجان : ص ۲۳۶ .

2.أربعين حسينيّه : ص ۹ .

3.نفس المهموم : ص ۹ ، الكنى و الألقاب : ج ۱ ص ۱۵۵ ، هدية الأحباب : ص ۴۵ .

4.مؤلّفو الشيعة فى صدر الإسلام : ص ۴۱ .

5.مستدركات أعيان الشيعه : ج ۶ ص ۲۵۵ .

6.تحقيق در باره اوّلْ اربعين حضرت سيّد الشهدا عليه السلام: ص ۶۰ و ۷۶ و ۲۱۹ و۲۲۱ و ۲۲۲ .

7.براى آگاهى بيشتر در باره اين كتاب و ديگر منابع مرتبط ، ر. ك : كتاب‏شناسى تاريخى امام حسين عليه السلام : ص ۷۰ ؛ عاشورا - عزادارى - تحريفات : ص ۳۹۲ و ۳۹۵ و ۳۹۷.

8.ر . ك : طبقات الشافعيّه: ج ۴ ص ۲۵۶، وفيات الأعيان: ج ۱ ص ۲۸، تبيين كذب المفترى: ص ۲۴۳، سير أعلام النبلاء: ج ۱۷ ص ۳۵۳؛ البداية و النهاية: ج ۱۲ ص ۳۰.

9.هدية العارفين: ج ۱ ص ۸ .


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
36

سوگمندانه بايد گفت كه اصل كتاب ابو مخنف ، مفقود است و ما تنها مى‏توانيم از جمع‏آورى گزارش‏هاى مورّخان ، به بخشى از كتاب او دست يابيم . در دوره معاصر ، افراد متعدّدى، از جمله آقايان: محمّدباقر محمودى، حسن غفارى ، سيّد الجميلى و محمّدهادى يوسفى غروى ، به اين كار، همّت گماشته و بخش‏هايى از كتاب ابو مخنف را كه طبرى و ديگران در آثار خود ، گزارش كرده‏اند ، گرد آورده و با نام‏هاى: عَبَراتُ المصطفَين ، مقتل الحسين عليه السلام ، استشهاد الحسين عليه السلام و وقعة الطف منتشر ساخته‏اند .۱
پيش از اين گردآورى‏ها ، كتابى ناشناخته به نام مقتل أبى مخنف - كه ما از آن ، با عنوان مقتل الحسين عليه السلام المنسوب إلى أبى مخنف ياد كرده‏ايم و مى‏كنيم - منتشر شده است كه نه تنها دليلى بر صحّت انتساب آن به ابو مخنف در دست نيست ، بلكه تفاوت فراوان و آشكار مطالب آن با نقل طبرى از ابو مخنف ، قرينه نادرستىِ اين انتساب است . دليل ديگر ، وجود برخى مطالب موهن نسبت به شخصيت بزرگوار امام حسين عليه السلام در اين كتاب است كه تأليف يافتن آن ، توسط موّرخى عالِم و موثّق، همچون ابو مخنف ، را بسى بعيد مى‏نمايد .

جالب توجّه ، آن كه ميان اين كتاب چاپ شده ناشناخته ، با متن برخى نسخه‏هاى خطّىِ آن ، تفاوتِ بيش از حدّ متعارف نيز به چشم مى‏خورد و زمينه اعتماد به آن را از ميان مى‏برد .۲

1.گفتنى است: ابو على محمّد بن محمّد بَلعمى (م ۳۶۳ ق)، وزير سامانيان، ترجمه‏اى آزاد (با افزوده‏هاى ارزشمند تاريخى) از تاريخ الطبرى انجام داده كه به تاريخ بلعمى مشهور است و بخشى از آن، با عنوان: قيام سيد الشهدا حسين بن على عليه السلام و خونخواهى مختار به روايت طبرى و انشاى ابو على بلعمى، به كوشش محمد سَرور مولايى، گزينش و منتشر شده است .

2.اين كتاب (مقتل أبى مخنف) در آخر بحار الأنوار به چاپ رسيده است؛ امّا نسخه‏اى خطّى از آن (به تاريخ كتابت ۱۱۳۰ ق) نيز در كتاب‏خانه دار الحديث نگاهدارى مى‏شود كه برخى اضافاتِ فاحش نسخه چاپى متداول، مانند : سند كتاب (ص ۲۵) و روايت از كلينى (ص ۱۲) - كه موجب بى‏اعتبارى متن چاپى شده‏اند - را ندارد (ر. ك: فهرست نسخه‏هاى خطّى كتاب‏خانه تخصّصى مركز تحقيقات دار الحديث: ج ۱ ص ۱۲۹؛ فهرستگان نسخه‏هاى خطّى حديث و علوم حديث شيعه: ج ۵ ص ۵۴۰).

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32892
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به