57
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

قرآن، نخستین سرچشمه عقلانیت اسلامی

مقدمه‌ای درباره عقل در متون پیشا اسلامی

«عقل» از جمله اصطلاحاتی است که نه‌تنها در متون مقدس دینی به‌کار رفته است، بلکه در ادبیات دوران جاهلیت نیز دیده می‌شود. در بین اشعار موجود عرب جاهلی گاه عقل به معنای پایبند شتر۱، گاه به معنای عقل انسانی (که پس از این به تحلیل معنای‌ آن خواهیم پرداخت)۲، گاه به معنای دیه۳ و گاه در شکل اسمی برای اشاره به موضع یا مکان خاصی۴ به‌کار رفته است.۵

عقل در معنای دوم - همان‌‌‌‌‌‌‌طور که ایزوتسو گفته است - به معنای «شعور عملی» افراد در واکنش به اوضاع در حال تغییر است. انسان عاقل کسی است که اگر در هر وضع دور از انتظاری قرار گیرد، می‌تواند مشکل و مسئله‌ای را که در این وضع پیش‌ آمده است، برطرف کند.۶ او برای این معنا به این شعر شَنْفَرَه استناد کرده است:

«لعمرک ما بالارض ضیقٌ علی امریءٍ سری راغباً او راهباً وهو یعقل»۷

1.. ربما تجزغ النفوس لامر له فرجة کحلّ العقال (مختار کریم، المعجم المفهرس لالفاظ الشعر الجاهلی، ص۴۷، ش ۵۲۴).

2.. در ادامه به مثال‌ها و مصادیق آن اشاره خواهد شد.

3.. و لا شارکت فی الحرب فی دم نوفلٍ ولا وهبٍ فیها و لا ابن المخزّم
فکلّا اراهم اصبحوا یعقلونه صیحات مال طالعات بمخرم (مختار کریم، المعجم المفهرس لالفاظ الشعر الجاهلی، ص۲۲۳، ش۳۲۸۴-۳۲۸۵).

4.. یا دار ماویّة بــالحـائل فالسّهب فالخبتین من عاقل(مختار کریم، المعجم المفهرس لالفاظ الشعر الجاهلی، ص۹۲، ش ۱۲۳۶).

5.. دربارۀ معنای عقل در ابیات پیش‌گفته، نک: همان، ص۸۰۰.

6.. ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن، ص‌۷۸- ۷۹.

7.. ابن شجری، مختارات الشعر العرب، ج۱، ص۱۸. قسم به جان تو! تا زمانی که شخص، ‌عقل خود را فعال نگاه می‌دارد، وضع مایۀ آشفتگی پیش نخواهد آمد که در آن نداند چه باید بکند، خواه در راه رفتن به جانب چیزی باشد که آرزومند آن است یا در حال شتاب‌زدگی برای دوری جستن از چیزی که از آن بیزار است.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
56

مسلمانان و امامیه در مسئله عقل بدون بررسی معنایی این اصطلاح در قرآن کریم ممکن نخواهد بود. به بیان دیگر، قرآن کریم به‌عنوان نخستین متن اسلامی در شکل‌گیری معنا و جایگاه عقل در امامیه در سده‌های بعدی تأثیر داشته است.

بنابراین، در نخستین بخش این فصل به تحلیل معنایی عقل در قرآن به‌عنوان مهم‌ترین و نخستین متن اسلامی موجود از سده نخست هجری خواهیم پرداخت.

البته، باید توجه داشت که در این قسمت در پی تحلیل و بررسی اجتهادی مباحث مرتبط با عقل در قرآن نیستیم، بلکه تنها نگاهی تاریخی به متن قرآن به‌عنوان یکی از ریشه‌های فکری امامیه خواهیم داشت.

بنابراین، به بیان گزارشی از مباحث معناشناسانه عقل در قرآن خواهیم پرداخت. به جز قرآن، روایات و گزارش‌های نقل شده از اصحاب امامیه در سده نخست هجری نیز منبع دیگری است که ما را با دیدگاه آنان آشنا خواهد کرد. برخی گزارش‌ها روایاتی است که این افراد از ائمه علیهم السلام نقل کرده‌اند و برخی نیز گزارش‌های تاریخی است که به نوعی دیدگاه این افراد را به ما نشان می‌دهد.

بنابراین، هرچند روایات ائمه علیهم السلام نخستین تحلیل و بررسی می‌شود، ولی هدف ما از این بررسی فهم اندیشه اصحاب است، نه پژوهشی اجتهادی در دیدگاه ائمه اطهار علیهم السلام. در حقیقت، توجه ما به این روایات نیز تاریخی است و صرفاً به این روایات به‌عنوان سَندی برای دستیابی به اندیشه امامیان نخستین پرداخته‌ایم.

در بخش سوم این فصل نخستین زمینه‌های عقلانیت کلامی مانند مجادلات و استدلال‌های عقلی - کلامی در این دوره با تکیه بر شواهدی از قرآن، سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله‌ و امامان نخستین علیهم السلام و اصحاب ایشان نشان داده می‌شود.

این بخش نیز به نوعی ریشه‌های روش و رویکرد کلامی در اندیشه اسلامی را در سده نخست نشان خواهد داد.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14886
صفحه از 297
پرینت  ارسال به