51
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

تقابل این دو جریان نخست در مخالفت گروه نخست با جریان هشام بن حکم و یونس بن عبدالرحمان و حمایت گروه دوم از آنان شایان توجه است.۱

۳. خط فکری محمد بن خالد برقی و فرزندش احمد بن محمد بن خالد برقی و امتداد آن در علی بن الحسین سعدآبادی و در نهایت، محمد بن ابی القاسم عبیداللّه بن عمران معروف به ماجیلویه. ویژگی مهم این جریان نقل از ضعفاء و ارتباط با خط متهمان به غلو است.

۴. خط فکری متهمان به غلو. شخصیت‌هایی مانند محمد بن علی بن ابراهیم بن موسی الصیرفی ملقب به ابوسمینه، محمد بن اورمه قمی، ابوسعید سهل بن زیاد آدمی و حسین بن عبیداللّه محرّر از بزرگان این جریان هستند.

مدرسه کلامی بغداد

از اوایل سده چهارم با روی کار آمدن امیران آل بویه و همچنین ظهور خاندان‌های شیعی حکومت‌گر - برخلاف سده سوم - شرایط برای شیعیان بهتر شد. در این میان آل بویه چنان اقتداری پیدا کرد که با روی کار آمدن آنان از خلافت عباسی به جز نام و تشریفات چیزی بر جای نماند. پادشاهان آل بویه بنا بر سیاست‌ خود،‌ پاس خلافت عباسی را نگه‌ می‌داشتند؛ اما اداره امور عملاً در دست آنان بود و گاه عزل و نصب خلفا به دست ایشان انجام می‌شد.۲

دوره حکومت آل بویه را می‌توان یکی از درخشان‌ترین دوره‌های تاریخ تشیع و

1.. در این‌باره نک: رضایی، «امتداد جریان فکری هشام بن حکم تا شکل‌گیری مدرسۀ کلامی بغداد»، ص۱۰۱-۱۰۵.

2.. چنان که بهاء الدوله به سال ۳۸۱ دستور داد که خليفه الطائع للّه را از خلافت عزل کردند و ضمن غارت دارالخلافة، القادر بالله را به خلافت نشاندند (نک: ابن اثير، الكامل فی التاريخ، ج۹، ص۸۰).


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
50

این شهر با هویتی عربی و شیعی شکل گرفت، ولی آنچه در اصطلاح به «مدرسه قم» شهرت یافته است، از آغاز سده سوم هجری و با انتقال میراث حدیثی کوفه به این شهر پدید آمد.

هرچند مراودات علمی بین کوفه و قم پیش از این تاریخ نیز وجود داشت؛ ولی از این دوره به بعد نوع این تعامل متفاوت شد و مجموعه‌های بزرگ حدیثی به‌کلی به قم منتقل شدند؛ برای مثال، ابراهیم بن هاشم که خود در اصل کوفی بوده است، تأثیر بسزایی در این انتقال میراث داشته است و نجاشی درباره او چنین گفته است: «انه اول من نشر حدیث الکوفیین بقم». همچنین احمد بن محمد بن عیسی نزدیک به ۱۰۰ کتاب به تنهایی از کتب راویان قم را نقل کرده است.۱

مدرسه قم اگرچه رویکردی حدیثی داشت؛ ولی با دارا بودن ویژگی‌های کلامی خط محدّث ‌- متکلمان کوفه را امتداد بخشید. آنان با تکیه بر نصوص دینی به تبیین معارف اهل بیت علیهم السلام پرداختند. با این حال بزرگان حدیثی مدرسه قم برخلاف گذشتگان خود تلاش کردند تا نظامی جامع از معارف تشیع در قالب روایات ارائه دهند. افزون بر این در برخی موارد تمایزهای دیگری نیز بین آنان و محدّث ‌- متکلمان کوفه بود که در آینده به آنها خواهیم پرداخت.

عالمان مدرسه قم را می‌توان در قالب چهار جریان درونی تقسیم کرد:۲

۱. خط فکری احمد بن محمد بن عیسی اشعری و شاگردانش مانند سعد بن عبداللّه اشعری، محمد بن حسن صفار، محمد بن یحیی العطار و عبداللّه بن جعفر حمیری، ابن ولید، علی بن بابویه و در نهایت، شیخ صدوق فرزند او.

۲. خط فکری ابراهیم بن هاشم و فرزندش علی بن ابراهیم و در نهایت، شیخ کلینی.

1.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۴۰۴.

2.. دربارۀ این جریان‌بندی، نک: طالقانی،‌ «مدرسه کلامی قم».

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14880
صفحه از 297
پرینت  ارسال به