49
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

در کنار این سه جریان یا به عبارتی دیگر در درون جریان محدّث- متکلمان می‌توان به سه جریان اهل تقصیر یا همان مرجئه شیعه۱، متهمان به غلو۲ و میانه‌روان اشاره کرد.۳ از جریان مرجئه شیعه که نام دیگری برای همان «بتریه» بوده است،۴ می‌توان از کثیر النواء، حسن بن صالح بن حی، سالم بن ابی حفصه، حکم بن عتیبة، سلمة بن کهیل و ابوالمقدام ثابت بن حداد نام برد. منابع فرقه‌‌نگاری گاه از این گروه به «ضعفاء زیدیه» نیز تعبیر کرده‌اند.۵

با توجه به این‌که مدرسه کوفه در دوره نظریه‌پردازی بروز و ظهور یافته است، می‌توان ویژگی‌های این دوره را مانند ورود به عرصه تبیین و نظریه‌پردازی‌های کلامی۶، برگزاری مجالس مناظره و نگاشته شدن آثار کلامی مانند تک‌نگاری‌ها، مجالس و ردیه‌نویسی‌ها به این مدرسه هم نسبت داد.۷ کلام امامیه در کوفه در این دوره هویتی مستقل نسبت به دیگر جریان‌های فکری جهان اسلام داشت و متکلمان امامیه دیدگاهی مستقل از معتزله و اصحاب حدیث داشتند و هر دو جریان را نقد می‌کردند.

مدرسه کلامی قم

هرچند شهر قم در اواخر سده نخست هجری و در پی مهاجرت اعراب اشعری به

1.. دربارۀ این جریان، نک: اقوام کرباسی، «مرجئه شیعه». برای دیدگاهی مخالف، نک: مدرسی طباطبایی، مکتب در فرآیند تکامل، ص۷۷.

2.. گرامی، نخستین مناسبات فکری تشیع، ص۲۹۶.

3.. دربارۀ جریان‌شناسی امامیه در مسئله علم امام، نک: رضایی، «تبیین معنایی اصطلاح علمای ابرار». مقایسه کنید با مدرسی طباطبایی، مکتب در فرآیند تکامل، ص۵۸- ۱۰۷.

4.. در این‌باره، نک: اقوام کرباسی، «مرجئه شیعه».

5.. اشعری، المقالات و الفرق، ص‌۷۳- ۷۴.

6.. نک: اقوام کرباسی، «مدرسۀ کلامی کوفه»، ص۴۷- ۴۸.

7.. دربارۀ میراث کلامی این دوره، نک: سبحانی، «میراث کلامی شیعه در مرحلۀ تأسیس»، ص۲۱- ۲۴.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
48

ایشان به مرکزی برای تشیع تبدیل شد. البته، این شهر تا پیش از شکل‌گیری جریان‌های کلامی در اواخر سده اول امتداد مدرسه مدینه بود. آنچه در این‌جا از آن به «مدرسه کوفه» تعبیر می‌شود، به دورانی پس از این برمی‌گردد؛ مجموعه‌ای از اندیشمندان و اصحاب ائمه معصومین علیهم السلام به‌ویژه امام محمد باقر و امام صادق علیهما السلامکه در حدود سال‌های ۸۰ - ۱۸۰ هجری قمری در کوفه گرد هم آمدند و به تلاش‌های علمی در زمینه علوم مختلف دینی از جمله دانش کلام پرداختند. آنان در کنار هم به ایجاد مدرسه بزرگ کلامی شیعه در سده‌های نخستین دست زدند.

در این مدرسه دو جریان مهم فعالیت داشتند. این دو جریان را می‌توان متکلمان و محدّث - متکلمان نامید. گروه نخست که رویکردی برون مذهبی داشتند، به تبیین عقلانی برون‌مذهبی از معارف مدرسه اهل بیت علیهم السلام می‌پرداختند، در حالی که گروه دوم در پی فهم دقیق این معارف و بیان آن برای جامعه مؤمنان بودند.۱ از گروه نخست می‌توان به هشام بن سالم، مؤمن طاق و هشام بن حکم و شاگردانش مانند یونس بن عبدالرحمان، محمد بن خلیل سکاک، علی بن منصور، علی بن میثم و ابومالک حضرمی و از گروه دوم می‌توان به ابان بن تغلب، محمد بن مسلم، برید بن معاویه، یحیی بن قاسم ابوبصیر اشاره کرد. با این حال از نظر دور نخواهیم داشت که گروهی نیز در بین امامیه وجود داشتند که تنها به نقل روایات می‌پرداختند و برخلاف گروه قبل «دغدغه فهم عمیق و دستگاه‌مند معارف را نداشتند».۲ چه‌بسا گزارش اشعری از کسانی در امامیه که می‌گفتند: «القول ما قال الجعفر» ناظر به همین گرایش باشد.۳

1.. سبحانی، «کلام امامیه: ریشه‌ها و رویش‌ها»، ص۲۷. دربارۀ کیفیت ورود این افراد به عرصۀ عقاید و دلایلی بر وجود گرایش کلامی در آنان، نک: اقوام کرباسی، «مدرسه کلامی کوفه»، ص۵۳- ۵۸.

2.. اقوام کرباسی، «مدرسۀ کلامی کوفه»، ص۶۱-۶۲.

3.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۶.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14901
صفحه از 297
پرینت  ارسال به