آفرينش آدم و فرضيّه تكامل
چگونگى آفرينش آدم عليه السلام ، از ديرباز ، مورد توجّه دانشمندان بوده و تاكنون ، دو نظريّه عمده در اين باره ، ابراز شده است :
۱ . نظريّه ثبوت صفات گونه ها و انواع و خلقت مستقل (فيكسيسم / Fixism) ؛
۲ . نظريّه تحوّل انواع و تغيير تدريجى صفاتِ گونه ها و پيوستگى نسلى جانداران و تكاملى بودن حيات آنها (ترانسفورميسم / Transformism) كه داروين (م ۱۸۸۲ م) مطرح كرده است .
دانشمندان اسلامى نيز با الهام از قرآن ، در اين باره بحث و گفتگو كرده اند و هر يك از دو نظريّه پيش گفته ، در ميان آنان ، طرفدارانى دارد و به آياتى از قرآن براى اثبات هر يك از آن دو ، استدلال شده است ۱ . اكثر قريب به اتّفاق مفسّران ، از جمله شيخ طوسى ، ۲ طبْرِسى ، ۳ سيوطى ، ۴ ابن كثير ، ۵ مَراغى ۶ و علّامه طباطبايى ، ۷ آفرينش
1.براى ديدن مجموعه اى از اين آرا ، ر . ك : تأمّلى پيرامون مسئله تكامل ، فيض ؛ تبيين جهان و انسان ، رضوى .
2.التبيان فى تفسير القرآن : ج ۱ ص ۱۳۶ ـ ۱۳۷ .
3.مجمع البيان : ج ۲ ص ۷۶۳ .
4.الدرّ المنثور : ج ۱ ص ۱۱۱ .
5.تفسير ابن كثير : ج ۲ ص ۳۱۱ و ص ۵۷۰ .
6.تفسير المراغى : ج ۳ ص ۱۷۳ .
7.الميزان فى تفسير القرآن : ج ۴ ص ۱۴۳ ـ ۱۴۴ و ج ۱۶ ص ۲۵۵ ـ ۲۶۰ .