61
دانشنامه قرآن و حديث 9

۲ / ۵

آفرينش انسان از خاك

قرآن

«و از نشانه هاى اوست كه شما را از خاكى آفريد . سپس به ناگاه ، شما بشرى [بوديد كه] به هر سو پراكنده شديد» .

«و خدا ، شما را [مانند] گياهى از زمين رويانيد» .

«ما شما را از گِلى چسبنده سفت شده آفريديم» .

«انسان را از گِل خشكيده اى سفال مانند آفريد» .

ر . ك : كهف : آيه ۳۷ ، هود : آيه ۶۱ ، نجم : آيه ۳۲ ، طه : آيه ۵۳ ـ ۵۵ ، روم : آيه ۲۰ ، مؤمنون : آيه ۱۲ ـ ۱۴ ، انعام : آيه ۲ .

حديث

۴۶.علل الشرائعـ به نقل از عبد اللّه بن يزيد ـ :[پدرم] يزيد بن سلّام به من گفت كه از پيامبر خدا پرسيد و گفت : ... مرا از آدم عليه السلام خبر ده كه چرا آدم ناميده شد ؟
فرمود : «چون از گِل و پوسته (اَديم) زمين آفريده شد» .
[پدرم] گفت : در اين صورت ، آيا آدم از همه گِل ها آفريده شد ، يا از يك گِل ؟
فرمود : «از همه گِل ها . اگر از يك گِل آفريده شده بود ، در آن صورت ، مردم ، يكديگر را نمى شناختند و همگى ، يك شكل بودند» .
گفت : آيا در دنيا مانند دارند ؟
فرمود : «در خاك ، رنگ سفيد هست ، سبز هست ، قهوه اى هست ، خاكى رنگ هست ، سرخ هست ، آبى هم هست . در خاك ، شيرين هست ، شور هست ، درشت هست ، نرم هست ، و رنگ بور هم هست . از اين رو ، در ميان مردم نيز نرم [خو] هست ، خشن و درشت هست ، سفيد هست ، و زرد و سرخ و بور و سياه ، به رنگ هاى خاك هم هست» .


دانشنامه قرآن و حديث 9
60

۲ / ۵

خَلقُ الإِنسانِ مِن التُّرابِ

الكتاب

«وَمِنْ ءَايَاتِهِ أَنْ خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ إِذَا أَنتُم بَشَرٌ تَنتَشِرُونَ » . ۱

«وَ اللَّهُ أَنبَتَكُم مِّنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا » . ۲

«إِنَّا خَلَقْنَاهُم مِّن طِينٍ لَازِبٍ » . ۳

«خَلَقَ الْاءِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِ » . ۴

راجع : الكهف : ۳۷ ، هود : ۶۱ ، النجم : ۳۲ ، طه : ۵۳ ـ ۵۵ ، الروم : ۲۰ ، المؤمنون : ۱۲ ـ ۱۴ ، الأنعام : ۲ .

الحديث

۴۶.علل الشرائع عن عبداللّه بن يزيد :حَدَّثَني يَزيدُ بنُ سَلّامٍ أنَّهُ سَأَلَ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله فَقالَ لَهُ : ... فَأَخبِرني عَن آدَمَ لِمَ سُمِّيَ آدَمَ ؟ قالَ : لِأَنَّهُ خُلِقَ مِن طِينِ الأَرضِ وأديمِها .
قالَ : فَآدَمُ خُلِقَ مِنَ الطّينِ كُلِّهِ ۵ أو طينٍ واحِدٍ ؟ قالَ : بَل مِن الطّينِ كُلِّهِ ، ولَو خُلِقَ مِن طينٍ واحِدٍ لَما عَرَفَ النّاسُ بَعضُهُم بَعضا ، وكانوا عَلى صورَةٍ واحِدَةٍ .
قالَ : فَلَهُم فِي الدُّنيا مَثَلٌ ؟ قالَ : التُّرابُ فيهِ أبيَضُ ، وفيهِ أخضَرُ ، وفيهِ أشقَرُ ، وفيهِ أغبَرُ ، وفيهِ أحمَرُ ، وفيهِ أزرَقُ ، وفيهِ عَذبٌ ، وفيهِ مِلحٌ ، وفيهِ خَشِنٌ ، وفيه لَيِّنٌ ، وفيهِ أصهَبُ ۶ . فَلِذلِكَ صارَ النّاسُ فيهِم لَيِّنٌ ، وفيهِم خَشِنٌ ، وفيهِم أبيَضُ ، وفيهِم أصفَرُ وأحمَرُ وأصهَبُ وأسوَدُ عَلى ألوانِ التُّرابِ . ۷

1.الروم : ۲۰ .

2.نوح : ۱۷ .

3.الصافات : ۱۱ .

4.الرحمن : ۱۴ .

5.في المصدر : «من طين كلّه» ، والتصويب من بحارالأنوار .

6.الأشقر : الشديد الحُمرة، وقال الفيروزآباديّ : الصَّهَب محرّكة: حُمرة أو شُقرة في الشَّعر كالصُّهبة ، والأصهب : بعير ليس بشديد البياض (بحارالأنوار : ج ۱۱ ص ۱۰۱) .

7.علل الشرائع : ص ۴۷۱ ح ۳۳ عن يزيد بن سلام ، بحارالأنوار : ج ۹ ص ۳۰۵ ح ۸ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 75160
صفحه از 611
پرینت  ارسال به