559
دانشنامه قرآن و حديث 9

۳۸۰.تهذيب الأحكامـ به نقل از موسى بن عبد اللّه نخعى ـ :به على بن محمّد بن على بن موسى بن جعفر بن محمّد بن على بن حسين بن على بن ابى طالب عليهم السلام (امام هادى عليه السلام ) گفتم : اى فرزند پيامبر خدا! به من كلامى بليغ و كامل بياموز كه هر گاه به زيارت يكى از شما آمدم ، عرض كنم .
فرمود : «هر گاه به در رسيدى ، بِايست و شهادتين بگو و اين در حالى باشد كه تو غسل كرده اى... . سپس بگو : سلام بر شما، اى خاندان نبوّت و معدن رسالت و جايگاه آمد و شدِ فرشتگان و مكان فرود آمدن وحى و كان رحمت و گنجوران دانش و پايان هاى خِرد و ريشه هاى كرامت و جلوداران امّت ها و ولىّ نعمت ها و بنيادهاى نيكان و پايه هاى نيكوكاران و اداره كنندگان بندگان و بنيان هاى شهرها و درهاى ايمان و معتمدان خداى رحمان و سلاله پيامبران و برگزيده رسولان و خاندان نيك خداى جهانيان و رحمت و بركات خدا بر شما باد!...» .

توضيح

به متن كامل اين زيارت (زيارت «جامعه كبيره») مراجعه كنيد كه در بيان ويژگى هاى اهل بيت عليهم السلام ، جامع ترين سخنان را در بر دارد . ۱

۳۸۱.امام عسكرى عليه السلام :ما پناهگاهى هستيم براى كسى كه به ما پناه آورَد و نورى هستيم براى آن كه از ما پرتو طلبد و موجب مصونيت كسى هستيم كه از ما پناه جويد . هر كه ما را دوست بدارد ، در مراتب بالا با ما خواهد بود و هر كه از راه ما كج گردد ، به سوى آتش ره خواهد برد .

۳۸۲.امام مهدى عليه السلامـ در توصيف اوصيا ـ :خداوند ، دين خود را با آنها احيا كرده و نورش را با آنها به كمال رسانده و ميان آنها و برادرانشان و پسرعموهاشان و خويشان نزديك و
نزديك ترشان فرقانى آشكار قرار داده است كه با آن ، حجّت از آن كه حجّت براى او آورده شده و امام از مأموم شناسايى مى شود و اين از آن روست كه خداوند ، آنها را از هر گونه پلشتى مصون داشته و از عيوب، مبرّايشان كرده و از ناپاكى پاكشان گردانده و از در هم شدگى، منزّهشان داشته و آنها را گنجوران علم خود و مخزن حكمتش و جايگاه سرّش قرار داده است .
خداوند ، آنها را با دلايل خود، تأييد كرده و اگر چنين نمى بود ، مردم همه يك سان بودند و هر كس مدّعى امر [ منصوب شدن از سوى ]خداوند عز و جلمى شد و ديگر حق از باطل و دانا از نادان شناخته نمى شد .

1.نقد الرجال ، ج ۳ ، ص ۲۵۰ ، الرقم ۷۷ ؛ خلاصة الأقوال ، ص ۹۸ ، الرقم ۳۴ .


دانشنامه قرآن و حديث 9
558

۳۸۰.تهذيب الأحكام عن موسى بن عبد اللّه النّخعيّ :قُلتُ لِعَلِيِّ بنِ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيِّ بنِ موسَى بنِ جَعفَرِ ابنِ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليهم السلام : عَلِّمني يَابنَ رَسولِ اللّهِ قَولاً أقولُهُ بَليغا كامِلاً إذا زُرتُ واحِدا مِنكُم ، فَقالَ : إذا صِرتَ إلَى البابِ فَقِف وَاشهَدِ الشَّهادَتَين ، وأنتَ عَلى غُسلٍ ...
ثُمَّ قُل : السَّلامُ عَلَيكُم يا أهلَ بَيتِ النُّبُوَّةِ ، ومَعدِنَ الرِّسالَةِ ، ومُختَلَفَ المَلائِكَةِ ، ومَهبَطَ الوَحيِ ، ومَعدِنَ الرَّحمَةِ ، وخُزّانَ العِلمِ ، ومُنتَهَى الحِلمِ ، واُصولَ الكَرَمِ ، وقادَةَ الاُمَمِ ، وأولِياءَ النِّعَمِ ، وعناصِرَ الأَبرارِ ، ودَعائِمَ الأَخيارِ ، وساسَةَ العِبادِ ، وأركانَ البِلادِ ، وأبوابَ الإِيمانِ ، واُمَناءَ الرَّحمنِ ، وسُلالَةَ النَّبِيّينَ ، وصَفوَةَ المُرسَلينَ ، وعِترَةَ خِيَرَةِ رَبِّ العالَمينَ ، ورَحمَةُ اللّهِ وبَرَكاتُهُ ... . ۱
أقول : راجع تمام الزيارة ، فإنّها من جوامع الكلم في خصائص أهل البيت عليهم السلام .

۳۸۱.الإمام العسكريّ عليه السلام :نَحنُ كَهفٌ لِمَنِ التَجَأَ إلَينا ، ونورٌ لِمَنِ استَضاءَ بِنا ، وعِصمَةٌ لِمَنِ اعتَصَمَ بِنا ، مَن أحَبَّنا كانَ مَعَنا فِي السَّنامِ الأَعلى ، ومَنِ انحَرَفَ عَنّا فَإِلَى النّارِ . ۲

۳۸۲.الإمام المهديّ عليه السلامـ في صِفَةِ الأَوصِياءِ ـ :أحيى بِهِم دينَهُ ، وأتَمَّ بِهِم نورَهُ ، وجَعَلَ بَينَهُم وبَينَ إخوانِهِم وبَني عَمِّهِم وَالأَدنَينَ فَالأَدنَينَ مِن ذَوي أرحامِهِم فُرقانا بَيِّنا ، يُعرَفُ بِهِ الحُجَّةُ مِنَ المَحجوجِ ، وَالإِمامُ مِنَ المَأمومِ ، بِأَن عَصَمَهُم مِنَ الذُّنوبِ ، وبَرَّأَهُم مِنَ العُيوبِ ، وطَهَّرَهُم مِنَ الدَّنَسِ ، ونَزَّهَهُم مِنَ اللَّبسِ ۳ ، وجَعَلَهُم خُزّانَ عِلمِهِ ، ومُستَودَعَ حِكمَتِهِ ، ومَوضِعَ سِرِّهِ ، وأيَّدَهُم بِالدَّلائِلِ ، ولَولا ذلِكَ لَكانَ النّاسُ عَلى سَواءٍ ، ولَادَّعى أمرَ اللّهِ عز و جل كُلُّ أحَدٍ ، ولَما عُرِفَ الحَقُّ مِنَ الباطِلِ ، ولا العالِمُ مِنَ الجاهِلِ . ۴

1.تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۹۵ ح ۱۷۷ ، كتاب من لايحضره الفقيه : ج ۲ ص ۶۰۹ ح ۳۲۱۳ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۲۷۲ ح ۱ عن موسى بن عمران النخعي ، المزار الكبير : ص ۵۲۳ ، المختصر : ص ۲۱۵ ح ۲۸۲ ، بحار الأنوار : ج ۱۰۲ ص ۱۲۷ ح ۴ .

2.رجال الكشّي : ج ۲ ص ۸۱۴ ح ۱۰۱۸ ، المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۴۳۵ ، الخرائج والجرائح : ج ۲ ص ۷۴۰ ح ۵۴ ، كشف الغمّة : ج ۳ ص ۲۱۱ كلّها عن محمّد بن الحسن بن ميمون ، بحار الأنوار : ج ۵۰ ص ۲۹۹ ذيل ح ۷۲ .

3.اللِّبسُ : الخَلطُ (النهاية : ج ۴ ص ۲۲۵ «لبس») .

4.الغيبة للطوسي : ص ۲۸۸ ح ۲۴۶ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۵۴۰ ح ۳۴۳ كلاهما عن أحمد بن إسحاق ، بحار الأنوار : ج ۲۵ ص ۱۸۲ ح ۴ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 75130
صفحه از 611
پرینت  ارسال به