329
دانشنامه قرآن و حديث 9

۱ / ۵ ـ ۷

تعبير «دوازه تن ، به شمار نُقَباى بنى اسرائيل»

۱۰۶.مسند ابن حنبلـ به نقل از مسروق ـ :نزد عبد اللّه بن مسعود نشسته بوديم و او به ما قرائت قرآن مى آموخت . مردى به او گفت: اى ابو عبد الرحمان! آيا از پيامبر خدا پرسيديد كه چند خليفه ، بر اين امّت حكومت خواهند كرد؟
عبد اللّه بن مسعود گفت: از زمانى كه به عراق آمده ام ، تا كنون هيچ كسى اين سؤال را از من نپرسيده است!
سپس گفت: آرى، ما از پيامبر خدا پرسيديم و او فرمود: «دوازده تن ، به شمار نقباى ۱ بنى اسرائيل» .

۱۰۷.الخصالـ به نقل از قيس بن عبد ـ :در انجمنى كه عبد اللّه بن مسعود در آن بود ، نشسته بوديم كه باديه نشينى وارد شد و گفت : كدام يك از شما ، عبد اللّه بن مسعود است ؟
عبد اللّه گفت : من، عبد اللّه بن مسعودم .
باديه نشين گفت : آيا پيامبرتان به شما گفت كه خلفاى پس از او ، چند نفرند ؟
عبد اللّه گفت : آرى ؛ دوازده تن اند ، به شمار نُقَباى بنى اسرائيل .

۱۰۸.اليقينـ به نقل از ابن عبّاس ـ :از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه مى فرمايد : «اى مردم! بدانيد كه خداوند را دَرى است كه هر كس از آن در وارد شود، از آتش، ايمن خواهد بود».
ابو سعيد خُدرى برخاست و گفت : اى پيامبر خدا ! ما را به اين در ، راه نمايى كن تا آن را بشناسيم .
فرمود: «آن در، على بن ابى طالب است كه سَروَر اوصيا و امير مؤمنان... است ».
جابر بن عبد اللّه انصارى برخاست و گفت : اى پيامبر خدا! شمار امامان ، چند است؟
فرمود : «اى جابر! خدا تو را رحمت كند ! تو از من در باره اسلام ، به تمامى آن ، پرسيدى . شمار ايشان ، به شمار ماه هاست و آن ، «نزد خدا ، از روزى كه آسمان ها و زمين را آفريد، در كتاب [علمِ] خدا ، دوازده ماه است» . نيز شمارشان به شمار چشمه هايى است كه براى موسى بن عمران عليه السلام جوشيد ، آن گاه كه با عصايش بر سنگ زد «و از آن [سنگ] ، دوازده چشمه جوشيدن گرفت» . شمارشان به شمار نقباى بنى اسرائيل است . خداى بلندمرتبه فرموده است : «و هر آينه، خدا از بنى اسرائيل پيمان گرفت و از ايشان دوازده نقيب فرستاديم» . اى جابر! نخستينِ اين امامان على بن ابى طالب است و آخرينشان قائم» .

1.واژه «نقباء» ، جمع نقيب است. نقيب، به سر كرده و جلودار گروه گفته مى شود كه از حال آنان جويا مى شود .


دانشنامه قرآن و حديث 9
328

۱ / ۵ ـ ۷

ما رُوِيَ بِلَفظِ «اِثنا عَشَرَ ، عَدَدُ نُقَباءِ بَني إسرائيلَ»

۱۰۶.مسند ابن حنبل عن مسروق :كُنّا جُلوسا عِندَ عَبدِ اللّهِ بنِ مَسعودٍ وهُوَ يُقرِئُنَا القُرآنَ ، فَقالَ لَهُ رَجُلٌ : يا أبا عَبدِ الرَّحمنِ ، هَل سَأَلتُم رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله كَم تَملِكُ هذِهِ الاُمَّةَ مِن خَليفَةٍ ؟
فَقالَ عَبدُ اللّهِ بنُ مَسعودٍ : ما سَأَلَني عَنها أحَدٌ مُنذُ قَدِمتُ العِراقَ قَبلَكَ ! ثُمَّ قالَ : نَعَم ، ولَقَد سَأَلنا رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله فَقالَ : اثنا عَشَرَ ، كَعِدَّةِ نُقَباءِ ۱ بَني إسرائيلَ . ۲

۱۰۷.الخصال عن قيس بن عبد :كُنّا جُلوسا في حَلقَةٍ فيها عَبدُ اللّهِ بنُ مَسعودٍ ، فَجاءَ أعرابِيٌّ فَقالَ : أيُّكُم عَبدُ اللّهِ بنُ مَسعودٍ ؟ فَقالَ عَبدُ اللّهِ : أنَا عَبدُ اللّهِ بنُ مَسعودٍ ، قالَ : هَل حَدَّثَكُم نَبِيُّكُم صلى الله عليه و آله كَم يَكونُ بَعدَهُ مِنَ الخُلَفاءِ ؟
قالَ : نَعَم ، اثنا عَشَرَ ، عَدَدَ نُقَباءِ بَني إسرائيلَ . ۳

۱۰۸.اليقين عن ابن عبّاس :سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَقولُ : مَعاشِرَ النّاسِ ، اعلَموا أنَّ للّهِِ بابا مَن دَخَلَهُ أمِنَ مِنَ النّارِ . فَقامَ إلَيهِ أبو سَعيدٍ الخُدرِيُّ فَقالَ : يا رَسولَ اللّهِ ، اهدِنا إلى هذَا البابِ حَتّى نَعرِفَهُ .
قالَ : هُوَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ ، سَيِّدُ الوَصِييّنَ وأميرُ المُؤمِنينَ ... .
فَقامَ جابِرُ بنُ عَبدِ اللّهِ الأَنصارِيُّ فَقالَ : يا رَسولَ اللّهِ ، وما عِدَّةُ الأَئِمَّةِ ؟
فَقالَ صلى الله عليه و آله : يا جابِرُ ، سَأَلتَني ـ رَحِمَكَ اللّهُ ـ عَنِ الإِسلامِ بِأَجمَعِهِ ؛ عِدَّتُهُم عِدَّةُ الشُّهورِ ، وَهِيَ «عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِى كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَْرْضَ» ۴ ، وعِدَّتُهُم عِدَّةُ العُيونِ الَّتي انفَجَرَت لِموسَى بنِ عِمرانَ عليه السلام حينَ ضَرَبَ بِعَصاهُ الحَجَرَ «فَانفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا» ۵ ، وعِدَّتُهُم عِدَّةُ نُقَباءِ بَني إسرائيلَ ، قالَ اللّهُ تَعالى : «وَلَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ بَنِى إِسْرَاءِيلَ وَبَعَثْنَا مِنْهُمُ اثْنَىْ عَشَرَ نَقِيبًا» ۶ ، فَالأَئِمَّةُ يا جابِرُ : أوَّلُهُم عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ ، وآخِرُهُمُ القائِمُ . ۷

1.النُقبَاءُ : جمع نقيب ، وهو كالعريف على القوم المُقدِّم عليهم ، الذي يتعرّف أخبارهم ويُنَقِّب عن أحوالهم : أي يُفتّش (النهاية : ج ۵ ص ۱۰۱ «نقب») .

2.مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۵۵ ح ۳۷۸۱ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۵۴۶ ح ۸۵۲۹ ، المعجم الكبير : ج ۱۰ ص ۱۵۸ ح ۱۰۳۱۰ ، كنز العمّال : ج ۱۲ ص ۳۳ ح ۳۳۸۵۷ ؛ عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص۴۹ ح۱۰ ، الغيبة للنعماني : ص۱۱۷ ح۳ و ص۱۱۸ ح۵ ، بحار الأنوار : ج۳۶ ص۲۹۹ ح ۱۳۲.

3.الخصال : ص ۴۶۷ ح ۷ ، كمال الدين : ص ۲۷۱ ح ۱۷ عن قيس بن عبيد ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۴۸ ح ۹ عن قيس بن عبد اللّه ، الأمالي للصدوق : ص ۳۸۶ ح ۴۹۶ ، بحار الأنوار : ج ۳۶ ص ۲۳۰ ح ۹ .

4.التوبة : ۳۶ .

5.البقرة : ۶۰ .

6.المائدة : ۱۲ .

7.اليقين : ص ۲۴۴ ، التحصين لابن طاووس : ص ۵۷۰ ، نهج الإيمان : ص ۲۷ نحوه ، الاستنصار : ص ۲۰ ، مئة منقبة : ص ۹۴ ، بحار الأنوار : ج ۳۶ ص ۲۶۳ ح ۸۴ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 75002
صفحه از 611
پرینت  ارسال به