13
حکمت‌نامه حضرت عبدالعظيم الحسني عليه السلام

شناخت‏نامه حضرت عبد العظيم‏

حضرت عبد العظيم حسنى عليه السلام، يكى از شخصيت‏هاى بزرگ علمى ، عملى و جهادى است كه تا كنون آن گونه كه شايسته است، شناخته نشده است .
در مقدّمه حكمت نامه حضرت عبد العظيم عليه السلام، موضوعاتى چون: شخصيت خانوادگى ، ويژگى‏هاى علمى و عملى ، هجرت به شهر رى و وفات ايشان در اين شهر، بررسى شده اند.۱

يك . تبار

تبار حضرت عبد العظيم عليه السلام با چهار واسطه، به سبط اكبر پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله و خاندان وحى مى‏رسد . احمد بن على نجاشى - كه يكى از اركان علم رجال است - ، در باره نسب آن بزرگوار مى‏نويسد:
هنگامى كه جنازه او را براى غسل برهنه مى‏كردند، در جيب لباس وى نوشته‏اى يافت شد كه در آن، نسبش، اين گونه ذكر شده بود : من ابو القاسم ، عبد العظيم بن عبد اللَّه بن على بن حسن بن زيد بن على بن حسن بن على بن ابى طالب هستم . ۲
بر اساس اين نسخه از رجال النجاشى، در نسب ايشان، ميان وى و امام حسن عليه السلام،

1.گفتنى است كه براى معرّفى شخصيت حضرت عبد العظيم ، در ۲۲ خرداد ماه ۱۳۸۲، كنگره بزرگداشت حضرت عبد العظيم در تالار شيخ صدوقِ آستان مقدّس ايشان برگزار شد و مجموعه آثار اين كنگره در ۲۹ جلد منتشر گرديد .

2.رجال النجاشى : ج ۲ ص ۶۷ ش ۶۵۱ .


حکمت‌نامه حضرت عبدالعظيم الحسني عليه السلام
12

«پژوهشكده علوم و معارف حديث»، با نظمى نوين در پنج فصل ارايه مى‏شود . البته اصلاحات زيادى در ترجمه صورت گرفته و شمارى از روايات، مجدداً ترجمه شده اند .
۳ . كار اصلىِ نگارنده در اين مجموعه، شرح اكثر احاديث آن است ، و نكته قابل توجّه در اين باره، اين است كه در بسيارى از موارد، پيوند سخنان حكيمانه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام با قرآن كريم، مشخص گرديده است ، و اگر ديگر سخنان آن بزرگواران نيز بر همين منوال شرح داده شوند ، معلوم مى‏شود كه ره‏نمودهاى آنان، چيزى جز تفسير قرآن و شرح پيام‏ها ، اشارات و لطايف اين كتاب آسمانى نيست .
۴ . سند كامل روايات ، همراه با متن عربى آنها آمده تا معلوم شود كه حضرت عبد العظيم عليه السلام در چه نقطه‏اى از سند قرار گرفته است . البته در مواردى كه روايتى به منظور شرح دادن آن تقطيع شده باشد ، در پانوشت ، به متن كاملِ آن در فصل پنجم ارجاع مى‏گردد .
و اينك در ليلة القدر ، در جوار حرم مطهّر حضرت عبد العظيم حسنى عليه السلام ، اين مجموعه را به پيشگاه آن بزرگوار، هديه مى‏كنم ، به اميد آن كه با كرامتش بپذيرد ، و اين خدمت‏گزار كوچك و همه خدمت‏گزاران اين آستان را مشمول لطف و عنايت نمايد ، و از شفاعت خويش برخوردار فرمايد .
ربّنا! تقبّل منّا، إنّك أنت السّميع العليم .
محمّد محمّدى رى‏شهرى‏
بيست و سوم رمضان المبارك ۱۴۳۲
يكم شهريور ۱۳۹۰

  • نام منبع :
    حکمت‌نامه حضرت عبدالعظيم الحسني عليه السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 96416
صفحه از 339
پرینت  ارسال به