123
حکمت‌نامه حضرت عبدالعظيم الحسني عليه السلام

اين سخن، بدين معناست كه نقش ياد خدا در سازندگى جان و كمالات انسان، بسيار فراتر از جلوگيرى از آلودگى‏هاى اخلاقى و عملى است . به سخن ديگر، نماز، آثار و بركاتى براى نمازگزار و جامعه انسانى دارد كه پيشگيرى از آلودگى‏هاى اخلاقى و اجتماعى در مقايسه با آنها كوچك است.۱ از اين رو امام صادق عليه السلام با صراحت اعلام مى‏فرمايد كه پس از معرفت، هيچ عبادتى بافضيلت‏تر از نماز نيست.
ثقه الإسلام كُلَينى با سند صحيح از معاوية بن وَهْب نقل كرده كه او مى‏گويد: از امام صادق عليه السلام پرسيدم: بافضيلت‏ترين عملى كه موجب قرب الهى مى‏شود و محبوب‏ترين اعمال نزد خداوندعزّ وجلّ چيست؟ امام عليه السلام در پاسخ فرمود:
ما أعلَمُ شَيئًا بَعدَ المَعرِفَةِ أفضَلَ مِن هذِهِ الصَّلاةِ ، ألا تَرى‏ أنَّ العَبدَ الصّالِحَ عيسَى بنَ مَريَمَ عليه السلام قالَ : (وأوصانى بِالصَّلاةِ والزَّكاةِ ما دُمتُ حَيًّا) ۲ .۳
بر اين اساس، جا دارد كه خداوند منّان، نزد فرشتگان به نمازگزاران راستين ببالد و بر آنان، آفرين و بر خود، (فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَلِقِينَ) بگويد.

1.براى توضيح بيشتر در اين باره، ر.ك: فرهنگ نامه نماز .

2.مريم : ۳۱ .

3.الكافى : ج ۳ ص ۲۶۴ ح ۱ ، بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۲۲۵ ح ۵۰ .


حکمت‌نامه حضرت عبدالعظيم الحسني عليه السلام
122

(إِنِّى أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ .۱ من چيزى را مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد) .
آنچه فرشتگان نمى‏دانستند، اين بود كه انسان از استعدادى برخوردار است كه اگر از آن درست استفاده كند، به نقطه‏اى از كمال دست مى‏يابد كه فرشتگان نمى‏توانند رسيد.
بنا بر اين، مباهات خدا در واقع، اشاره به پاسخ او به فرشتگان در تبيين حكمت خلقت انسان و ارائه نمونه‏هايى از كمالات اختيارى موجودى است كه ملائكه، حكمت آفرينش او را نمى‏دانستند يا نمى‏توانستند بدانند.
۲. با عنايت به آنچه در معناى «مباهات» بيان شد، معلوم مى‏شود كه چرا خدا به «نمازگزار» مباهات مى‏كند. مباهات خدا به نمازگزار، نشانه نقش بى‏بديل نماز در سازندگى انسان و صعود او به قلّه كمالات انسانى است.
خداوند منّان در نخستين مكالمات خود با موسى عليه السلام در تبيين حكمت نماز مى‏فرمايد:
(إِنَّنِى أَنَا اللَّهُ لَآ إِلَهَ إِلَّآ أَنَا فَاعْبُدْنِى وَ أَقِمِ الصَّلَوةَ لِذِكْرِى.۲ منم من، خدايى كه جز من معبودى نيست . پس مرا عبادت كن و نماز را براى ياد من به پا دار) .
نماز، كامل‏ترين مصداق ياد خداست و نخستين نقش آن در سازندگى انسان، پاكسازى جان از آلودگى‏هاى اخلاقى و عملى و بالاترين بركات آن، دستيابى به قلّه يقين و معارف شهودى است.
(وَ أَقِمِ الصَّلَوةَ إِنَّ الصَّلَوةَ تَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ . ۳ نماز را بر پا دار كه نماز از كار زشت و ناپسند باز مى‏دارد، و قطعاً ياد خدا [آثارش‏] بزرگ‏تر است) .

1.بقره: آيه ۳۰.

2.طه: آيه ۱۴.

3.عنكبوت: آيه ۴۵.

  • نام منبع :
    حکمت‌نامه حضرت عبدالعظيم الحسني عليه السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 96886
صفحه از 339
پرینت  ارسال به