277
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1

۲ . قرائت سوره‏هاى گوناگون در نماز و غير آن از سوى پيامبر صلى اللَّه عليه و آله كه در روايات متعددى با همين نام كنونى سوره‏ها نقل شده است، نشان از وجود همين سوره‏ها در آن روزگار دارد . يكى از نقل‏ها مى‏گويد كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله سوره نجم را در مكّه بر مشركان خواند و در پايان آن ، سجده كرد كه دقيقاً منطبق با وضعيت فعلى سوره است. ۱
۳ . دليل سوم ، دستور الهى به گذاردن يك آيه در جايى معيّن از سوره است. شيخ طوسى در التبيان ، آيه ۲۸۰ از سوره بقره را چنين مى‏داند ۲ و سيوطى در الإتقان ، به نقل عثمان بن ابى العاص مى‏آورد:
كُنتُ جالِساً عِندَ رَسولِ اللَّه صلى اللَّه عليه و آله إذ شَخَصَ بِبَصَرِهِ، ثُمَّ صَوَّبَهُ، ثُمَّ قالَ: أَتانِى جَبرَئيلَ، فَأَمَرَنى أن أضَعُ هَذِهِ الآيَةَ هَذا المُوضِع من هذِهِ السُّورَةِ : (إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَنِ وَ إِيتَآىِ ذِى الْقُرْبَى‏ ...) ۳ . ۴
در محضر رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله نشسته بودم كه ايشان چشمش را به سمتى خيره كرد ، سپس نگاهش را پايين آورد و گفت : جبرئيل نزد من آمد و دستور داد كه آيه (إن اللَّه يأمر بالعدل و الاحسان و ايتاء ذى القربى ...) را در فلان جاى اين سوره بگذارم .

چند روايت مشابه ديگر نيز موجود است كه اگرچه برخى به اشكالات سندى مبتلا هستند، امّا از مجموع آنها به طور اجمالى فهميده مى‏شود كه مفهوم سوره و قرائت يك دسته آيات معين، امرى مرسوم و معهود بوده است و در واقع مفهوم سوره در قرآن، دست كم اندكى پيش از نزول آيات مشتمل بر لفظ «سوره» و براى

1.ر.ك: الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۱۶۸؛ مسند ابن حنبل: ج‏۶ ص ۹۲؛ سنن النسائى: ج‏۲ ص‏۱۷۷.

2.التبيان فى تفسير القرآن: ج‏۲ ص ۳۶۹.

3.نحل : آيه ۹۰ .

4.الإتقان فى علوم القرآن: ج‏۱ ص ۱۶۸.


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1
276

و اثبات عدم هماهنگى قرآن كنونى با قرآن عصر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و در نتيجه ، القاى شبهه تحريف ، پى‏گيرى شده باشد، در حالى كه موضوع جمع قرآن ، مسئله‏اى كاملاً متفاوت با موضوع تحريف قرآن است و ديدگاه‏هاى متفاوت در موضوع جمع قرآن ، با مصونيت كامل قرآن از تحريف ، سازگار است و حتى توقيفى يا اجتهادى بودن چينش قرآن ، نقش مؤثرى در فهم و تفسير قرآن ندارد . از همين روست كه شمارى از مفسّران ، به رغم تأكيد بر مصونيت قرآن از هر گونه تحريف ، در توقيفى بودن ترتيب آيات و سور ، ترديد كرده‏اند. ۱

مسئله اوّل : چگونگى شكل‏گيرى سوره‏ها

در مورد چگونگى تشكيل سوره‏ها و هويّت استقلالى آنها اين نكات ، شايان توجه است :
۱ . قرآن از برخى اجزاى خود با واژه «سوره» ياد كرده است كه بى ترديد براى مخاطبان معاصرش معنا و مفهوم روشنى داشته است. روايت صفوان جمّال از امام صادق عليه السلام نيز به روشنى نشان مى‏دهد كه آغاز و پايان هر سوره، از طريق نزول مكرّر «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» مشخص شده است. متن حديث به نقل از تفسير العيّاشى چنين است:
وإِنَّما كانَ يُعرَفُ اِنقِضاءُ السُّورَةِ بِنُزُولِ «بِسمِ اللَّهِ»، اِبتِداءً لِلأُخرى . ۲
پايان سوره ، با نزول بسم اللَّه اوّل سوره ديگر معلوم مى‏شد .

اين معنا با آنچه از ابن عباس روايت شده ، تقويت مى‏شود. ۳

1.الميزان فى تفسير القرآن: ج‏۱۲ ص‏۱۰۸، ۱۲۱، ۱۲۶- ۱۲۹.

2.تفسير العيّاشى : ج ۱ ص ۱۹ .

3.سنن أبي داوود: ج‏۱ ص ۱۸۳؛ السنن الكبرى: ج‏۲ ص ۴۲؛ تاريخ اليعقوبى: ج‏۲ ص ۳۴. نيز ، ر.ك: كنز العمّال: ج‏۲ ص ۵۷۵، ج‏۲ ص ۴۷۷.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 118515
صفحه از 500
پرینت  ارسال به