تاريخ انتشار: جمعه 1401/11/28
کد خبر: 76048

دکتر برنجکار: نمایندگی های ایران در سراسر دنیا لازم است کتاب های مراکز پژوهشی حوزه را برای ترجمه به ناشران علاقمند دنیا معرفی کنند

در حاشیه اولین نمایشگاه کتاب در عرصه بین الملل آثار منتخب علوم انسانی اسلامی، با حضور رئیس موسسه دارالحدیث، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث و مسئول دبیرخانه طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی، از سه اثر جدید پژوهشگاه قرآن و حدیث به زبان خارجی رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، حجت الاسلام و المسلمین دکتر برنجکار رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث در مراسم رونمایی از سه اثر جدید پژوهشگاه قرآن و حدیث به زبان خارجی در اولین نمایشگاه کتاب در عرصه بین الملل آثار منتخب علوم انسانی اسلامی که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی غدیر برگزار شد گفت: زبان سامانه ساختارمند برای  ارتباط و انتقال پیام است و وقتی مخاطب با ما همزبان نیست ترجمه  مطرح می شود.

 

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث افزود: تحولات علمی و فرهنگی جهان همواره تحت تاثیر ترجمه بوده است. برای مثال رنسانس قرن۱۷ تحت تاثیر رنسانس تاسیس دانشگاه ها در قرن ۱۳ میلادی بود و این رنسانس تحت تاثیر ترجمه آثار اسلامی به زبان لاتین آغاز شد. آثار ابن هیثم، ابوریحان، ابن رشد، غزالی و ابن سینا در تحولات علمی اروپا تاثیرگذار بوده است.

 

وی اظهار داشت: اگر پژوهشگاه ‌های حوزوی معتقدند که کارهای درخوری انجام گرفته که حقیقتا ً هم این گونه است، لازم است سیاست گذاری واحدی در حوزه ترجمه منابع اتخاذ کنند.

 

ایشان در ادامه گفت: نمایندگان سازمان ها و نهادهای بین المللی در خارج از کشور بایستی نماینده فرهنگ اسلامی باشند و از ظرفیت های همه مراکز و مؤسسات بهره برداری کنند.

 

وی در پایان تأکید کرد: لازم است بر اساس آسیب شناسی رویه های موجود در ترجمه آثار حوزوی، سیاست گذاری مناسبی توسط نظام در این مورد اتخاذ شود و حمایت های لازم در این زمینه صورت پذیرد.

 

لازم به ذکر است در ادامه این مراسم از زحمات ۱۰ ساله دکتر محمد مرادی، مدیر گروه سابق گروه ترجمه پژوهشگاه قرآن و حدیث، تجلیل و تقدیر گردید و در ادامه از سه اثر جدید تازه نشر پژوهشگاه به زبان خارجی با عنوان تحکیم خانواده (ترجمه فرانسوی)، الگوی اسلامی شادکامی (ترجمه ترکی استانبولی) و کتاب صوتی حکمت نامه لقمان (ترکی استانبولی) رونمایی شد.

 

 یادآور می شوداولین نمایشگاه کتاب حوزه در عرصه بین الملل ویژه آثار برتر و منتخب رشته های علوم انسانی از سوی دبیرخانه طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی به ۳۴ زبان زنده دنیا با حضور و مشارکت پژوهشگاه قرآن و حدیث و ۱۳ پژوهشگاه و مرکز مهم علمی دیگر از ۲۵ تا ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

 

  • صوت سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکا (دانلود)