تاريخ انتشار: چهارشنبه 1400/6/24
کد خبر: 72565

از نرم افزار "مجموعه آثار موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث" رونمایی شد.

نرم‌افزار "مجموعه آثار مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث" امروز چهارشنبه ۲۴ شهریور با حضور آیت‌الله محمدی ری شهری رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، آیین رونمایی از نرم افزار "مجموعه آثار موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث" ویژه آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز همایش های علمی و پژوهش های آزاد دارالحدیث با همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و با حضور آیت الله محمدی ری شهری و با سخنرانی حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار، قائم مقام و مشاور عالی رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث و حجت الاسلام دکتر محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی امروز چهارشنبه ۲۴شهریور ماه ساعت ۱۲در سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.

 

در این جلسه آیت‌الله محمدی ری شهری رئیس پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث و رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث گفت: همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با دارالحدیث منشأ برکات فراوانی است.

 

حجت‌الاسلام دکتر رضا برنجکار، قائم مقام و مشاور عالی رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث در این مراسم اظهار داشت: در سال ۹۴ با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی موفق شدیم که کارهای پژوهشگاه قرآن و حدیث را تا سال ۱۳۹۱ در قالب نرم‌افزار آماده کنیم، چرا که قانونی داریم که طبق آن، کتاب‌ها تا دو سال امکان تبدیل شدن به نرم‌افزار و قرار گرفتن در فضای مجازی را ندارند و یک سال هم طول می‌کشد تا در نرم‌افزار ارائه شود. اولین نرم‌افزار ارائه شده با ۱۴۷ عنوان و ۳۱۵ جلد کتاب با عنوان حدیث اهل بیت علیهم السلام تولید شده بود.

 

وی افزود: این نرم‌افزار به همت دوستان ما در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، که همیشه همکاری خوبی با دارالحدیث دارند، آماده شده و شامل ۲۸۵عنوان کتاب تا سال ۱۳۹۷ است که از این تعداد ۴۳ عنوان به مرکز همایش‌های دارالحدیث اختصاص دارد.

 

حجت‌الاسلام دکتر محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در ادامه این مراسم اظهار داشت: محتواهایی که در زمینه اسلامی و حدیث تولید می‌شود بدون عرضه مناسب نسخه الکترونیکی در فضای مجازی و فناورانه، تأثیرگذار نخواهد بود. بر اساس تحقیقی، آثاری که نسخه دیجیتال آن در اختیار افراد قرار دارد به مراتب بیشتر مورد استناد قرار گرفته تا آثاری که در نسخه چاپی دارند. لذا امروزه ارائه نکردن نسخه دیجیتال محصور کردن علم است.

 

وی گفت: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در حال ارائه زیرساخت پژوهش‌های حدیثی است و نرم‌افزار موبایلی جامع‌الحدیث را آماده کرده‌ایم که ابتکاری بزرگ محسوب می‌شود و صمیمانه تقاضا می‌کنم که در حوزه‌ حدیث به ما کمک کنید تا این زیرساخت تقویت شود.

 

حجت‌الاسلام بهرامی اظهار کرد: امیدواریم امسال دو برنامه را که در حال انجام است به سرانجام برسانیم که یکی نرم‌افزار احادیث فریقین است.آیت‌الله ری‌شهری در میزان الحکمه و آثار دیگر بر رویکرد تقریبی و تجمیعی تأکید کرده‌‌اند. لذا در نرم‌افزار مجموعه کتاب‌های روایی شیعه و اهل سنت را با قابلیت‌های هوشمند در یافتن احادیث فراهم کردیم. کار دومی که در دست انجام است ایجاد زیرساختی برای تولید دانشنامه‌های قرآن و حدیث است که از دوباره‌کاری‌ها و تکرارها جلوگیری می‌کند.

 

لازم به ذکر است این مراسم به صورت پخش زنده برای علاقه مندان به آثار و نرم افزار های علوم قرآنی و حدیثی به صورت وبیناری نیز قابل مشاهده و دسترسی بود.