روابط اجتماعی، تقويت و استوارسازی آن يا ترميم و بهبود آن استفاده کند. انسان مسلمان میتواند کسانی را به مهمانی فرا بخواند تا با آنها طرح دوستی و همکاری بريزد، شرکتی برپا کند تا با دوستانش، همکار و همراه شود و هديهای دستوپا نمايد و برای دوست ديرينِ در حال فراموشیاش روانه کند تا محبتِ کمرنگشده، جانی دوباره بيابد. اسلام همه اينها را نيکو شمرده و گاه به برخی تشویق و ترغيب کرده است؛ اما از اين ميان يکی را بر قلّه مکارم و بزرگواریهای انسانی نشانده و تاج پرافتخار اخلاق را نصيب آن ساخته، و آن ايثار است.
ايثار به این معناست که ما از ميان بهره گرفتن شخصی از دارايیمان و بهرهگيری ديگری از آن، ديگری را انتخاب کرده، او را بر خود ترجيح دهيم. اين مفهوم ايثار مالی است و میتواند به ايثار جانی و ايثارهای ديگر نيز تعميم يابد؛ مانند ايثار جانی امام علی علیه السلام در شب هجرت پيامبر صلی الله علیه و آله یا در نبردهای دشوار صدر اسلام از بدر و اُحد تا خيبر و حنين، و ایثار فرازآمده در سوره دهر، و ایثار شگفت یاران امام حسین علیه السلام در حساسترین، تنگترین و پرپیچترین گردنه تاریخ اسلام.
ايثار، احسانی عميق و پرگستره، و از مواسات و همدردی نيز بزرگتر است. ما در احسان، بخشی از مالی را که گاه چندان به آن نیازی نداريم میبخشيم؛ اما در مواسات، ديگری را شريک مال خود میکنيم و در ايثار، از آنچه برايمان باقی مانده است به ديگری میبخشيم. این حديث، مفهوم ايثار را روشن میکند: «أصلُ الإِيثارِ تَقديمُ الشَّیءِ بِحَقِّهِ؛ ايثار، در اصل، مقدّم داشتن چيزی است بهجا».۱