19
روابط اجتماعی از نگاه قرآن

(يَا أيُّهَا الَّذِينَ أمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ)؛ تأکید بر ادای عمومی و به جماعتِ نماز جمعه به عنوان نماد عبادت اجتماعی و مصداقی از مهم‌ترین دستور عبادی دین اسلام (نماز) در هر هفته و در وقت معين، در حضور هم و در محضر امام جامعه (إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ)۱؛ فرمان به حج: (فيهِ آياتٌ بَيِّناتٌ مَقامُ إِبْراهيمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً وَ لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبيلاً وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمينَ)۲«در آن نشانه‏هايی روشن [از توحيد و حكمت و رحمت خداوند است و از آن جمله] مقام ابراهيم است و هر كه به آنجا وارد شود در امان است، و خدا را بر عهده مردم [اين حق] است كه آن خانه را قصد كنند و اعمال حج آنجا را به جا آورند البته بر كسی كه بتواند به سوی آن راه يابد و هر كه كفران نمايد [بداند كه] حتماً خداوند بی‏نياز از جهانيان است»؛ و فرمان به حرکت و افاضه در آن از هرجا که عموم مردم می‌روند (ثُمَّ أفِيضُوأ مِنْ حَيْثُ أفَاضَ النَّاسُ)۳ همگی نمادهایی قابل ارائه برای این موضوع است که قرآن، دستورات خود را در بستر جامعه جاری می‌کند و در اندیشه تحقق آن‌ها در عرصه گسترده اجتماع است. قرآن جهاد را برای حفظ کيان جامعه واجب می‏کند و امر به معروف و نهی از منکر را برای هدايت کلی جامعه، فريضه می‌داند و زکات و خمس را برای رفع نيازهای کلی جامعه، وضع می‏کند و بيش از هر کتاب دینی ديگر، بر این همه و نیز وجود و حضور امام در جامعه و رهبری و هدايت او در همه عرصه‏های اجتماعی و سياسی و مديريتی تأکيد می‏ورزد.

1.. جمعه: ۹.

2.. آل عمران: ۹۷.

3.. بقره: ۱۹۹.


روابط اجتماعی از نگاه قرآن
18

روابط فرهنگی، اقتصادی و آموزشی را به پیوندهای اجتماعی گره نزنیم و روابط همسران را با یکدیگر و با فرزندان، جدا از رابطه‌های اجتماعی به شمار آوریم. همه این‌ها در ظرف اجتماع و روابط ارادی و اختیاری انسان‌ها با یکدیگر پدید می‌آیند و همه آن‌ها در قالب روابط و کردارهای متقابل اجتماعی شکل گرفته، از باورها و گرایش‌ها برخاسته است؛ نکته‌ای که جان‌مایه و مفهوم ارتباط اجتماعی است.

قرآن و روابط اجتماعی

دين مبين اسلام، و قرآن به مثابه شالوده آن، به اجتماع و روابط اجتماعی، با نگاهی فراگير و دقيق نگريسته است. قرآن برای اجتماع، حيات و زندگی و هلاکت و نابودی قائل است و بقا و تلاش امت‏ها را براساس قوانينی ثابت و بی‏تغيير و در موعد مقرر و اجل تعيين‌شده می‏داند. قرآن، اولين و اصلی‏ترين سند دين اسلام می‌فرماید: (وَ لِكُلِّ اُمَّةٍ أجَلٌ فَإِذَا جاءَ أجَلُهُمْ لا يَسْتَأخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ)۱«هر امّتی را اجلی است و چون اجلشان دررسد، نه ساعتی از آن تأخير می‏كنند و نه پيشی می‏گيرند»؛ و نیز (وَ ما أهْلَكْنا مِنْ قَرْيَةٍ إِلّا وَ لَها كِتَابٌ مَعْلُومٌ * ما تَسْبِقُ مِنْ اُمَّةٍ أجَلَهَا وَ ما يَسْتَأخِرُونَ)۲«هيچ قريه‏ای را هلاك نكرديم مگر آنكه اجل معيّنی داشتند. هيچ امّتی از اجل خويش نه پيش می‏افتد و نه پس می‏ماند».

قرآن به‌گونه‌ای عمومی و کلی، تحقق بسياری از فرمان‌ها و آموزه‏های خود را به شکل اجتماعی خواسته است. سفارش به صبر اجتماعی
در کنار صبر فردی و نیز مرابطه همگانی در آیه آخر سوره آل عمران:

1.. اعراف: ۳۴.

2.. حِجر: ۴، ۵.

  • نام منبع :
    روابط اجتماعی از نگاه قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13538
صفحه از 228
پرینت  ارسال به