177
روابط اجتماعی از نگاه قرآن

از آنان برآورده شود؛ اما توکل بر خداوند همه نيازهای ما را برآورده می‌کند، و این ندای قرآنی است: (...وَ تَوَكَّلْ عَلَی اللَّهِ وَ كَفی بِاللَّهِ وَكيلا)۱«و بر خدا توكل نما؛ که خدا در تكفّل امور كافی است».

سران و بزرگان گمراه‌کننده

قرآن کريم يکی از علّت‏های گمراهی جوامع را پيرویِ بدون دليل و منطق از بزرگان و رؤسای گمراه‌کننده‏ای می‏داند که همچون فرعون مردمِ خود را خوار می‏کنند و آن‌ها را به زير مهميز اطاعت می‏کشند. گاه اين اطاعت و فرمانبری چنان ابر تيره‏ای از نادانی با خود می‏آورد که تنها با مرگ و عذاب اخروی زدوده می‏شود و فقط در دوزخ است که می‏فهمند پيروی و اطاعت از آن‌ها به صرف بزرگی و رياست و مطامع مادی و دنيوی، چه خسران و زيان عظيمی برايشان پديد آورده است؛ ازاين‌رو فرياد برمی‏آورند که خداوند عذابشان را دو چندان کند. آيات ۶۷ و ۶۸ سوره احزاب به اين نکته پرداخته است: (وَ قالُوا رَبَّنا إِنَّا أطَعْنا سادَتَنا وَ كُبَراءَنا فَأضَلُّونَا السَّبيلأ. رَبَّنا آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ الْعَذابِ وَ الْعَنْهُمْ لَعْناً كَبيراً)«و گويند: پروردگارا، ما از رؤسا و بزرگان خود اطاعت كرديم، پس آن‌ها ما را از راه [راست] گمراه كردند. پروردگارا، آن‌ها را دوچندان از عذاب ده (عذاب گناهان خودشان و گناهان ما كه گمراهمان كردند) و آن‌ها را لعنت كن؛ لعنتی بزرگ».

امام علی علیه السلام بر همين نکته و نهی قرآنی تأکيد کرده و چنین فرموده است:

ألا فالحذر الحذر من طاعة ساداتكم وكبرائكم! الذين تكبروا عن حسبهم، وترفعوا فوق نسبهم... . ولا تطيعوا الأدعياء الذين شربتم

1.. نسا: ۸۱.


روابط اجتماعی از نگاه قرآن
176

دين و ايمان ايشان و مسلمانان باشد. با وجود این فرض مسلّم، شاهدیم که خداوند به دلیل حساسیت و اهمیت موضوع، پيامبرش را به مخالفت‏ با پيشنهادهای حيله‏گرانه و موذيانه کافران و منافقان فرا می‏خواند و بر اين نکته تأکيد می‏ورزد و قرآن، اين ندای الهی را در نخستین آیه سوره احزاب فراز آورده است:
(يا أيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَ لا تُطِعِ الْكافِرينَ وَ الْمُنافِقينَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَليماً حَكيماً)«ای پيامبر، از خدا پروا دار و كافران و منافقان را اطاعت مكن؛ زيرا خداوند همواره دانا [به مصالح امور] و دارای حكمت [و دقت و اتقان در اجرای آن] است». آن گونه که اسباب و شأن نزول آيه نشان می‏دهد۱، خداوند به پيامبر و فرستاده بزرگوارش هشدار داده است که از پذيرش پيشنهاد کافران که به وسيله منافقانِ مستقر در مدينه تقويت و تأييد می‏شده است، خودداری ورزد. اين دستور در آيه چهل و هشتم همين سوره تکرار شده است. گفتنی است کنار هم آوردن هر دو دسته کافران و منافقان، نشان از آن دارد که ملاک در نهی برقراری پيوند اطاعت با هر دو دسته، يک چيز است که به گمان اين قلم، همان اثرگذاری بر روح جامعه دينی است؛ پدیده‌ای که متأسفانه جامعه دينی ما در بخشی از افراد و در پاره‏ای از عرصه‏ها شاهد آن است. برخی به مطالعه تحليل‏های غربی خو می‌کنند و با چهره روشنفکری و جلوه تجدّد و قيافه پيشرفت، سر به فرمان کافران و منافقان می‏نهند و خواسته و ناخواسته، و دانسته و نادانسته پيرو آنان می‏شوند و آب به آسياب دشمن می‏ريزند. اينان توجه ندارند که ممکن است برخی نیازهای ما با اطاعت

1.. الميزان، ج۱۶، ص۲۷۳.

  • نام منبع :
    روابط اجتماعی از نگاه قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13715
صفحه از 228
پرینت  ارسال به