147
روابط اجتماعی از نگاه قرآن

اجتماع انسانی کامل نشد و چنین پیشرفت نکرد مگر با توجه به ساختن زبان و گشودن راه بهره‌گیری از این وسیله [شگفت] برای فهمیدن و فهماندن؛ که اگر این نبود، انسان تفاوتی با حیوان زبان‌بسته در ایستایی و رکود زندگی نداشت.

کاربردهای زبان و سخن در زندگی

اهمیت زبان از طریق آگاهی از کاربردهای گسترده آن در زندگی بشر و روابط اجتماعی روشن‌تر می‌شود. از یک سو می‌دانیم که زشتی و زيبايی، از اولين جاذبه‏های ارتباطی ميان‌فردی است و از سوی دیگر، سخن گفتن، آدمی را زشت يا زيبا می‏کند و به فرموده برخی احاديث، اگر زيبايی زنان به رخسار آنان است، زيبايی مردان به گفتارشان است.۱ البته زبانی که به وقت مناسب به سخن‏ درآيد و به‌هنگام، در کام فرو رود؛ سخن راست و درست بگويد و از دروغ و فتنه و سخن‌چينی و تهمت و غيبت و آزار و تمسخر و تحقير به دور باشد؛ زبانی که همزبانی بياورد و ديگران را با ما همسخن و همراه و مرتبط سازد؛ زبانی که از انديشه برخاسته و پيرو خرد باشد؛ نه آنکه بی‏محابا و بی‏انديشه بيرون بپرد و آدمی را تابع خود کند. انسان جاهل و سبکسر، عنان خود را به زبان می‏سپرد و به جای اينکه زبان، ابزار و اسير او باشد، امير اوست و به تعبير امام هادی علیه السلام: «الجاهل اسير لسانه؛۲ انسان نابخرد و سبکسر، اسير زبان خويش است». انسانی که می‏داند کی، کجا و چه بگويد و با چه کسی، چه چيزی بگويد و از چه چيزی نگويد و بتواند آنچه را در ضمير

1.. ر. ک: ميزان الحکمة، باب ۳۵۵۹: «زيبايی مرد در شيوايیِ زبان اوست».

2.. الدرة الباهرة، ص۴۲.


روابط اجتماعی از نگاه قرآن
146

صدای مختلف بدانيم، پرهيزمان می‏دهد و آن را نه فعاليت ساده زبانی، بلکه الهام ربّانی می‏داند. اگر لحظه‏ای بينديشيم، به‌سادگی می‏توانيم اين سخن علامه را تصديق کنيم که سخن به مثابه بيانگر درون، نمی‏تواند نتيجه ترکيب ساده چند صدا باشد. تا انسان‏ها متوجه نباشند که در پس هريک از اين صداها، مفهومی جای گرفته است، از آن‌ها به معانی‏شان منتقل نمی‏شوند و از معانی، به انديشه‏ها و مقصودها نمی‏رسند. علامه خود بر اين سخن انديشمندانه‏اش دليل آورده است و آيه ۲۲ سوره روم (وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّلْعَالِمِينَ )۱ را شاهد گرفته که هدايت و راهيابی انسان به بيان و سخن گفتن، بر اثر الهام الهی بوده است؛ زيرا اختلاف زبان‏ها و تفاوت لغت‏ها، با خصايص روحی و اخلاقی و حتی جغرافيايی و منطقه‏ای ملت‌هايی که با آن زبان‏ها سخن می‏گويند، بستگی دارد.۲ علامه در ادامه سخنش، نقش زبان و سخن را در اجتماعات بشر چنين توضيح می‏دهد:

ولا يتمّ للانسان اجتماعه المدنی و لا تقدم فی حياته هذا التقدم الباهر، الاّ بتنبّهه لوضع الکلام و فتحه بذلک باب التفهيم و التفّهم، ولولا ذلک مکان هو و الحيوان العجم سواء فی جمود الحياة و رکودها؛۳

1.. «و از نشانه‏های او آفرينش آسمان‏ها و اين زمين و اختلاف زبان‏های شماست (از حيث لغت‏ها، كيفيت تكلّم و نحوۀ صدا) و رنگ‏های شماست (رنگ اصنافتان و افرادتان). به‌يقين در اين (خلقت ذات و اختلاف صفات) نشانه‏هايی است [از توحيد و قدرت و حكمت خدا] برای دانشمندان».

2.. ر.ک: الميزان، ج۱۹، ص۹۵.

3.. الميزان،‌ ج۱۹، ص۹۵.

  • نام منبع :
    روابط اجتماعی از نگاه قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13754
صفحه از 228
پرینت  ارسال به