105
روابط اجتماعی از نگاه قرآن

به گفته علامه طباطبايی۱ این بدان معناست که شخص درگذرنده از خطای دیگران، اقتدا به خداوند عفوکننده قادر کرده است. يعنی انسانی که کار نازيبای ديگران را پرده‌پوشی می‏کند و از ستمی که بر وی رفته، سخن به ميان نمی‏آورد و آبروی بدکار را ميان مردم نگاه می‏دارد و از بين نمی‏برد و صدا به تظلّم و حق‌خواهی و افشاگری برنمی‏آورد و بدی را با بدی پاسخ نمی‏گويد، صفتی خدايی يافته و همانند خداوند، با وجود توانايی و قدرت مقابله‌به‌مثل و انتقام‏گيری، گذشت می‏کند، و با آنکه می‏تواند و حق دارد که در پی استيفای حقوق خود باشد، بزرگوارانه و خداگونه چشم‏پوشی می‏کند. چنين کسی به‌ظاهر ممکن است چيزی از دست داده باشد و مال برده‌شده و حق ربوده‌شده خود را باز پس نگرفته باشد، اما اجری را به انتظار نشسته که تنها خداوند از عهده اعطای آن برمی‏آيد. حديث ذيل از پيامبر خدا صلی الله علیه و آله در جهت سفارش قرآنی، بشارتی اين‌گونه را بيان فرموده است:

إذا عَنَّت لَكُم غَضبَةٌ فَادرَؤوها بِالعَفوِ؛ إنَّهُ يُنادي مُنادٍ
يَومَ القِيامَةِ: مَن كانَ لَهُ عَلَی اللّهِ أجرٌ فَلْيَقُمْ، فَلا يَقومُ إلّا العافُونَ، ألَم تَسمَعوا قَولَهُ تَعالی: (فَمَن عَفا و أصلَحَ فَأجرُهُ عَلَی اللّهِ)۲؛۳
هر گاه خشمی برای شما پيش آمد، با عفو و گذشت آن را از خود دور كنيد؛ زيرا در روز رستاخيز آوازدهنده‏ای جار می‏زند: هر كه به گردن خدا مزدی دارد، برخيزد. و كسی جز

1.. المیزان، ج۵، ص۱۲۴.

2.. شورا: ۴۰.

3.. میزان الحکمة، ح۱۳۲۹۴.


روابط اجتماعی از نگاه قرآن
104

تلافی‌جويانه من، موجب می‏شود که همين نفرت و کينه در آن سوی رابطه پديد آيد و رابطه از آن سو قطع شود، اگر پيش‌تر و در فاصله جرم و خطا تا انتقام از سوی کسی که بر او ستم رفته است، قطع نشده باشد.

پاداش گذشت

اکنون وضعيت و حالت عفو و گذشت را بررسی کنيم. کسی که از ابتدا می‏بخشد و به انديشه انتقام در لاک خود فرو نمی‏رود و همّ و غمّش تلافی نمی‏شود، به خود چنين می‏گويد که خطا همزاد انسان است و گناه فقط از معصوم صادر نمی‏شود. همه انسان‏ها در برخی مواقع پا از جاده مستقيم هدایت بيرون می‏نهند و در برخی زمان‏ها فريب شيطان را می‏خورند؛ و مگر همه ما اين گونه نيستيم؟ اگر ما نيز خطاکاريم، آيا از خداوند انتظار عفو و گذشت نداريم؟ آيا ما در زندگی به سوی جايی نمی‏رويم که يک‌يک اعمال ما را بررسی، و خوب و بدش را از هم جدا می‏کنند؟ آيا انتظار ما مجازات و کيفر ديدن برای خطاها و زشتکاری‏هايمان است، يا به عفو و رحمت الهی اميد بسته‏ايم؟ اگر چنين است، چرا ما نيز عفو نکنيم؟ و اگر ما عفو نمی‏کنيم، چرا چنين انتظاری از ديگران و از خداوند داريم؟ آيا اين پُرتوقعی نيست و آيا مقتضای عدالت و انصاف است؟ جالب توجه آنکه خداوند، در آيه ۱۴۹ سوره نساء می‏فرمايد: (إِن تُبْدُوا خَيْرًا أوْ تُخْفُوهُ أوْ تَعْفُوا عَن سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ کانَ عَفُوًّا قَدِيرًا)«اگر نيکي‌ها را آشکار يا مخفی سازيد، و از بدي‌ها گذشت کنید، خداوند بخشنده و تواناست [و با اينکه قادر بر انتقام است، عفو و گذشت می‏کند]».

  • نام منبع :
    روابط اجتماعی از نگاه قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13631
صفحه از 228
پرینت  ارسال به