841
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

۸ / ۹

بازگشت خاندان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به مدينه‏

۶۸۰.الملهوف - به نقل از بشير بن حَذلَم‏۱ - : هنگامى كه به نزديك مدينه رسيديم ، على بن الحسين (زين العابدين) عليه السلام فرود آمد و بارش را فرود آورد و خيمه‏اش را بر پا كرد و زنان كاروان را فرود آورد و فرمود : «اى بشير ! خدا ، پدرت را كه شاعر بود ، بيامرزد ! آيا تو نيز مى‏توانى چيزى بسرايى ؟» .
گفتم : آرى ، اى فرزند پيامبر خدا ! من شاعرم .
فرمود : «به مدينه برو و خبر [شهادت‏] ابا عبد اللَّه عليه السلام را اعلام كن» .
اسبم را سوار شدم و تاختم تا به مدينه وارد شدم . هنگامى كه به مسجد پيامبر صلى اللَّه عليه و آله رسيدم ، صدايم را به گريه بلند كردم و چنين سرودم و خواندم :


اى اهل يثرب ! ديگر در آن نمانيد .حسين ، كشته شد . پس اشك بريزيد!
پيكر خونين او در كربلاست‏و سر او بر نيزه ، به اين سو و آن سو برده مى‏شود .
سپس گفتم : اين ، على بن الحسين است ، با عمّه‏ها و خواهرانش ، كه در اطراف و حومه شما فرود آمده‏اند و من ، فرستاده او به سوى شما هستم تا جايش را به شما بشناسانم .
هيچ زن پرده‏نشين و باحجابى در مدينه باقى نمانْد ، جز آن كه از پسِ پرده‏ها ، سرْ باز و صورتْ خراشيده و بر سر و صورتْ‏زنان ، بيرون آمد . آنان ، با صداى بلند مى‏گريستند و زارى مى‏كردند و هيچ گاه به اندازه آن روز ، مرد و زن گريان ، و پس از رحلت پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله روزى تلخ‏تر از آن ، بر مسلمانان نديده بودم .

1.در نام وى ، اختلاف است و بِشر و بشير ، گفته شده است . همين طور نام پدرش هم متفاوتْ نقل شده و حذلم، جذلم و حذيم ، آمده است .


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
840

ملاقات آنها در غير اربعين با جابر نيز امكانِ وقوع دارد ، با اين توضيح كه ممكن است جابر ، مدّتى را در كربلا مانده باشد و يا در كوفه يا حوالى آن، اقامت گزيده و مجدّداً براى زيارت سيّد الشهدا عليه السلام به كربلا باز گشته باشد.
تنها سؤالى كه در اين باره بى‏پاسخ مى‏ماند ، اين است كه اگر چنين امرى وقوع يافته ، چرا در منابع شيعه تا قرن هفتم به آن، اشاره‏اى نشده است و گزارشى از اهل بيت عليهم السلام در اين باره در منابع متقدّم و معتبر، وجود ندارد ؟ البتّه در منابع متأخّر ، مطالب فراوانى در اين باره آمده كه قابل استناد نيستند . به هر حال ، بعيد شمردن يا انكار بازگشت اهل بيتِ سيّد الشهدا به كربلا ، به گونه‏اى كه محدّث نورى ، شيخ عبّاس قمى و استاد مطهّرى گفته‏اند ، صحيح به نظر نمى‏رسد .

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32639
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به