727
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

شايسته است كه بعد از زيارت امام على عليه السلام ، همه آنها زيارت شوند ۱ .
دسته دوم ، گزارش‏هايى كه حاكى‏اند كه سر سيّد الشهدا عليه السلام به كربلا برگردانده و به جسد ايشان ، ملحق شده است . گفتنى است حديثى از اهل بيت عليهم السلام كه بر اين معنا دلالت داشته باشد ، يافت نشد ؛ ليكن گزارش صدوق در الأمالى و بيرونى در الآثار الباقية و مستوفى هروى در ترجمه الفتوح و زكريّاى قزوينى در عجائب المخلوقات ، اين نكته را مى‏رساند .۲ همچنين سيّد ابن طاووس مى‏گويد :
در باره سر حسين عليه السلام ، روايت شده كه [به كربلا] باز گردانده شد و در كنار بدن شريفش - كه درودهاى خدا بر او باد - دفن گرديد و عمل شيعيان هم ناظر به همين نكته است .
گفتنى است آنچه سيّد بن طاووس به طايفه اماميّه نسبت داده ، از قُرطُبى‏۳ و مَناوى‏۴ نيز نقل شده است ؛۵ ليكن علّامه مجلسى مى‏گويد :
مشهور در ميان علماى شيعه ، اين است كه سر امام حسين عليه السلام با بدنش دفن شده و امام زين العابدين عليه السلام آن را به كنار جسد ، برگردانده است . اخبار فراوانى هم نقل شده كه سرِ مبارك ، در كنار قبر امير مؤمنان عليه السلام دفن شده است ۶ .
سيّد مرتضى قدس سرّه نيز در پاسخ اين سؤال كه : «آنچه روايت شده كه سر امام حسين عليه السلام را به شام بردند ، صحيح است يا نه؟» ، مى‏گويد :
همه راويان و واقعه‏نگاران طَف ، آن را روايت كرده‏اند و بر آن ، اتّفاق نظر دارند . نيز روايت شده كه سر مبارك امام عليه السلام ، پس از برده شدن به شام ، برگردانده شد و با

1.بحار الأنوار : ج ۱۰۰ ص ۲۵۱ .

2.ر . ك : ص ۷۲۱ (كربلا) و ص ۸۲۸ (عبور خاندان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله از كربلا) .

3.شيعيان مى‏گويند : سر ، چهل روز پس از شهادت ، به بدن در كربلا برگردانده شد و آن ، روز مشهورى در ميان آنهاست و زيارت در آن روز را «زيارت اربعين» مى‏نامند (التذكرة ، قرطبى : ج ۲ ص ۲۴۵) .

4.شيعيان مى‏گويند : سر ، پس از شهادت ، به بدن در كربلا باز گردانده شد (فيض القدير ، مناوى : ج‏۱ ص‏۲۰۵) .

5.در شرح شهاب‏الدين‏احمد بن حجر عسقلانى بر الهمزيّة فى مدح خيرالبريّة(ص‏۲۷۱)، اين‏چنين آمده است: نيز گفته شده كه [سر حسين عليه السلام ]پس از گذشت چهل روز از كشته شدنش ، به جسد ايشان ، برگردانده شد .

6.بحار الأنوار : ج ۴۵ ص ۱۴۵ .


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
726

سخنى در باره محلّ دفن سر مقدّس سيّد الشهدا و سرهاى ديگر شهيدان‏

همان گونه كه ملاحظه شد ، گزارش‏هاى مربوط به محلّ دفن سر مقدّس سيّد الشهدا عليه السلام ، به پنج دسته تقسيم مى‏شوند :
دسته اوّل ، آنچه دلالت دارد كه سر امام عليه السلام در كنار قبر پدرش امير مؤمنان عليه السلام دفن شده است . بيشتر منابع معتبر روايى (مانند : الكافى ، تهذيب الأحكام وكامل الزيارات) ، در اين دسته قرار دارند .
هر چند برخى از اين گزارش‏ها را مى‏توان توجيه كرد كه مقصود ، جايگاه گذاشتن سر مقدّس آن امام است ، ظاهراً دلالت مجموع آنها بر اين كه سر مقدّس امام عليه السلام در كنار مرقد پدر بزرگوارش دفن شده ، غير قابل ترديد است . از اين رو ، علّامه مجلسى با اشاره به اين گزارش‏ها مى‏گويد :
بدان كه از گزارش‏هاى گذشته ، به دست مى‏آيد كه سر امام حسين - كه درودهاى خدا بر او و دودمانش باد - و بدن‏هاى آدم و نوح و هود و صالح - كه درودهاى خدا بر آنان باد - در كنار امام على - كه درودهاى خدا بر او باد - دفن هستند . بنا بر اين ،

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 30631
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به