707
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

خوشا زمينى كه جسد شريف تو را در خود خواهد داشت! دنيا پس از تو ، تاريك و آخرت با نور تو روشن است . اندوهم هميشگى است و شب‏هايم به بيدارى خواهد گذشت تا خداوند ، خانه‏اى را كه تو در آن مقيم شده‏اى ، نصيبم كند . از من بر تو سلام - اى پسر پيامبر خدا - و رحمت و بركاتش بر تو باد!
آن گاه بر قبر ، خشت چيد و خاك ريخت و سپس دستش را روى قبر گذاشت و با انگشتانش بر آن نگاشت و نوشت :
هذا قَبرُ حُسَينِ بنِ عَلىّ بنِ أبى طالِبٍ‏الَّذى قَتَلُوهُ عَطشاناً غَريباً .
اين ، قبر حسين بن على بن ابى طالب است كه او را غريبانه و تشنه كشتند .
پس از آن ، با راه‏نمايى او ، عبّاس عليه السلام را دفن كردند . در پايان ، بنى اسد ، به مرد عرب گفتند : اى برادر عرب ! به حقّ اين جنازه‏اى كه به تنهايى به خاك سپردى و كسى از ما را شريك خود نساختى ، بگو تو كه هستى .
وى گريه شديدى كرد و فرمود :
أنا إمامُكم عَلِىُّ بنُ الحُسَينِ .
من ، امام شما على بن الحسين هستم .
آنان به ايشان گفتند : تو على [بن الحسين‏] هستى ؟
فرمود : «آرى» و سپس از ديدگانشان ناپديد شد .۱
ليكن بايد توجّه داشت ، همان طور كه در مبحث كتاب‏شناسى تاريخ عاشورا در پيش‏گفتار دانش‏نامه امام حسين عليه السلام كه كتاب حاضر گزيده آن است به تفصيل توضيح داده‏ايم ، كتاب الدمعة الساكبة و ساير منابعى كه اين گزارش را نقل كرده‏اند ، قابل اعتماد نيستند .

1.الدمعة الساكبة : ج ۵ ص ۱۱ - ۱۴ .


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
706

دفن اجساد سپاه خود ، مانده و از اهل غاضريه از بنى اسد - كه على القاعده با فاصله‏اى از ميدان نبرد، مستقر بوده‏اند - نيز بعيد است كه در اين فرصت كوتاه ، جرئت يا امكان حضور داشته‏اند ، مگر اين كه بگوييم مقصود از يك روز بعد از شهادت ، روز دوازدهم است .
در باره جزئيات مربوط به دفن سيّد الشهدا و اصحاب آن بزرگوار نيز آنچه بر سرِ زبان‏ها مشهور گرديده ، در منابع معتبر كهن حديثى و تاريخى وجود ندارد . تنها در كتاب الدمعة الساكبة ، ضمن گزارش مفصّلى آمده كه : بنى اسد ، هنگامى كه براى دفن امام عليه السلام و يارانش آمدند ، عربى باديه‏نشين را ديدند و او آنها را براى دفن شهدا راه‏نمايى كرد ، تا اين كه به بدن سيّد الشهدا رسيد . در آن هنگام ، به شدّت گريست و نگذاشت آنها ، پيكر امام حسين عليه السلام را دفن كنند و فرمود :
مَعى مَن يُعينُنى .
با من كسى هست كه يارى‏ام كند .
آن گاه دستانش را زير كمر شريف امام حسين عليه السلام قرار داد و فرمود :
بِسمِ اللَّهِ و بِاللَّهِ و فى سَبيلِ اللَّهِ و عَلى مِلّةِ رَسولِ اللَّهِ . هذا ما وَعَدَنا اللَّهُ تعالى ورَسُولُهُ و صَدَقَ اللَّهُ و رَسُولُهُ . ما شاءَ اللَّهُ . لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلّا باللَّهِ العَلىِّ العَظيمِ .
به نام خدا و به خدا و در راه خدا و به آيين پيامبر خدا . اين ، همان چيزى است كه خداوندِ والا و پيامبرش به ما وعده داده بودند و خداوند و پيامبرش راست گفته‏اند . هر چه خدا بخواهد ! هيچ نيرو و توانى جز از جانب خداى والا نيست .
آن گاه جنازه را به تنهايى ، داخل قبر گذاشت و هيچ يك از آنها با وى همكارى نكردند . سپس صورتش را به گلوى شريف امام عليه السلام گذاشت و در حالى كه مى‏گريست ، مى‏فرمود :
طُوبى‏ لِأرضٍ تَضَمَّنت جَسَدَكَ الشَّريفَ، أمَّا الدُّنيا فَبَعدَكَ مُظلِمَةٌ و الآخِرَةُ فَبِنُورِكَ مُشرِقَةٌ . أمّا الحُزنُ سَرمَدٌ و اللَّيلُ فَمُسَهَّدٌ حَتّى يَختارَ اللَّهُ لى دارَكَ الَّتى أنتَ مُقيمٌ بِها ، فَعَليكَ مِنّى السَّلامُ يا بنَ رَسولِ اللَّهِ و رَحمَةُ اللَّهِ و بَرَكاتُهُ .

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32197
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به