49
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

از مطالب اين منابع را مورد نقد قرار داده‏ايم .

۲ . عدم نياز به گزارش‏هاى مُتفرّد منابع متأخّر

مطالعه و دقت در آثار و منابع رخداد عظيم كربلاى حسينى مؤيّد اين مدّعاست كه تاريخ عاشورا ، به قدر كفايت ، منابع معتبر و قابل استناد دارد و اصولاً نيازى به گزارش‏هاى منابع غير قابل استناد ، نيست .

۳ . تمايز روشن گزارش‏هاى منابع كهن و منابع جديد

اين نكته ، تنبّه‏آفرين است كه گزارش منابع كهن (تا قرن نهم) در باره واقعه عاشورا ، تفاوت و تمايز روشنى با گزارش‏هاى پس از آن دارد ، از جمله اين كه :
الف - در منابع متعلق به سده‏هاى اخير ، صدها بلكه هزارها گزارش نو ديده مى‏شوند كه در منابع كهن ، اثرى از آنها نيست .
ب - شيوه‏اى كه منابع ضعيفِ سده‏هاى اخير براى گزارش واقعه عاشورا انتخاب كرده‏اند ، شيوه داستان‏سرايى به جاى نقل مستندِ تاريخى است . از اين رو ، گزارش‏هاى كوتاهِ منابع اصلى ، در اين گونه كتاب‏ها ، به داستان‏هايى بلند با جزئيات فراوان ، تبديل شده‏اند .
ج - بسيارى از منابع ياد شده ، براى تحريك عواطف مردم ، حتّى تا مرز ناديده گرفتن عزّت و كرامت خاندان رسالت ، پيش رفته‏اند .

نكته قابل توجّه‏

ممكن است در دفاع از گزارش‏هاى منابع سده‏هاى اخير ، گفته شود : نبودن اين گزارش‏ها در منابع اصلىِ فعلى ، دليل مستند نبودن آنها نيست ؛ زيرا ممكن است تهيّه‏كنندگان آنها به منابعى دسترس داشته‏اند كه نزد آنها معتبر بوده ؛ امّا به دست ما نرسيده است .
پاسخ اين سخن ، اين است كه : اوّلاً ، هيچ يك از نويسندگان كتاب‏هاى ضعيف


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
48

- كه اين كتاب نيز برگرفته از آن است - اين پرسش را براى پژوهشگر ، پديد مى‏آورد كه : چرا شمارى از مطالب مشهورى كه در منابع متأخّر آمده‏اند و بسيارى از مرثيه‏سرايان در گزارش واقعه عاشورا مطرح مى‏كنند ، در آن دانش‏نامه نيست ، در صورتى كه انتخاب نام «دانش‏نامه» براى آن مجموعه ، ايجاب مى‏كرد كه جامع همه گزارش‏هاى واقعه عاشورا باشد ؟ آيا دست‏اندركاران تهيّه و تدوين دانش‏نامه امام حسين عليه السلام (و نيز شهادت‏نامه) ، اين گزارش‏ها را نديده‏اند؟ يا مُتفرّدات منابع متأخّر ، معتبر نيستند و اصولاً گزارش‏هايى بى‏اساس اند؟ و يا دليل ديگرى در اين باره وجود دارد؟ آنچه در زير مى‏آيد ، پاسخ اين پرسش‏هاست .

استناد نكردن به منابع متأخّر

عدم استفاده از منابع متأخّر و نياوردن شمارى از گزارش‏هاى مشهور واقعه عاشورا در اين كتاب ، از دلايل زير ناشى شده است :

۱ . ارائه مستند واقعه عاشورا

نخستين دليلِ بهره نگرفتن از منابع متأخّر در دانش‏نامه امام حسين عليه السلام و اين منتخب (گزيده شهادت‏نامه) ، ارائه تاريخ معتبر و مستند زندگى سيّد الشهدا و بويژه واقعه عاشوراست . از اين رو ، روش ما در اين پژوهش ، بهره‏گيرى از كهن‏ترين منابع (يعنى منابع قرن اوّل تا هفتم و بعضاً تا قرن نهم هجرى) بوده است . بر اين اساس ، گزارش‏هايى كه در منابع بعدى آمده‏اند و ريشه در منابع اصلى و كهن ندارند ، مورد استناد ما قرار نگرفته‏اند .
البتّه اين سخن ، بِدان معنا نيست كه هر چه در منابع كهن وجود دارد ، معتبر است ؛ بلكه مقصود ، اين است كه هر مطلبى از منابع جديد ، تا زمانى كه ريشه آن را در منابع كهن نيابيم ، اساساً قابل استناد نيست ، گر چه ، اعتبار مطالب منابع كهن و قابل استناد نيز منوط به ارزيابى‏هاى لازم است ، چنان كه ما در اين پژوهش ، موارد قابل توجّهى

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32221
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به