الحُسَينُ بنُ عَلِىٍّ عليه السلام فى ذِى الحِجَّةِ ثُمَّ راحَ يَومَ التَّروِيَةِ إلَى العِراقِ ، وَ النّاسُ يَروحونَ إلى مِنى ، و لا بَأسَ بِالعُمرَةِ فى ذى الحِجَّةِ لِمَن لا يُريدُ الحَجَّ ۱ .
[اعمال عمرهگزارِ] متمتّع ، به حج ، متّصل مىشود ؛ امّا عمرهگزار مفرده ، وقتى فارغ شد ، هر جا كه بخواهد ، مىرود . حسين بن على عليه السلام در ذى حجّه ، عمره مفرده گزارد و در روز تَرويَه ، عازم عراق شد ، در حالى كه مردم ، عازم مِنا بودند ، و اشكالى ندارد كه كسى كه قصد حج ندارد ، در ماه ذىحجّه ، عمره مفرده به جا آورد .
ثانياً ، از نظر فقهى ، تبديل احرام حج به عمره ، صحيح نيست و كسى كه مُحرم به احرام حج است ، اگر نتواند حجّش را به انجام برساند ، تنها با قربانى كردن ، از احرام بيرون مىآيد۲ و حجّ او تبديل به عمره نمىگردد . فقيه بزرگوار آية اللَّه سيّد محسن حكيم ، در اين باره مىگويد :
اين كه در برخى از كتابهاى مقتل آمده است كه امام حسين عليه السلام عمرهاش را به عمره مفرده تبديل كرد - كه نشان مىدهد ايشان ، عمره تمتّع به جا آورده بوده و از آن ، به عمره مفرده عدول كرده است - ، در برابر احاديث وارد شده از اهل بيت عليهم السلام ، قابل اعتماد نيست ۳ .
بديهى است كه اگر دليل قابل اعتمادى وجود داشت كه امام حسين عليه السلام احرام حجّ خود را به عمره تبديل كرده است ، فقها بر خلاف آن، فتوا نمىدادند ؛ امّا همان طور كه اشاره شد، نه تنها دليلى بر اين نكته وجود ندارد ، بلكه دلايلى بر خلاف آن نيز در دست است .۴
1.الكافى : ج ۴ ص ۵۳۵ ح ۴ ، تهذيب الأحكام : ج ۵ ص ۴۳۷ ح ۱۵۱۹ .
2.ر.ك : تهذيب الأحكام : ج ۱۲ ص ۳۴۹ ، تقريرات الحج ، گلپايگانى : ج ۱ ص ۵۸ .
3.مستمسك العروة الوثقى : ج ۱۱ ص ۱۹۲ .
4.بدين ترتيب ، روشن است كه «دعاى عرفه» امام حسين عليه السلام مربوط به اين حجّ ايشان (نهم ذى حجّه سال شصت هجرى) نيست .