245
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

۴ / ۳

سخنرانى نعمان بن بشير و ترساندن مردم‏۱

۱۱۵.تاريخ الطبرى - به نقل از ابو ودّاك - : نعمان بن بشير ، نزد ما (مردم) آمد و بر منبر رفت. حمد خدا كرد و او را سپاس گزارد و گفت: امّا بعد، - بندگان خدا - از خدا پروا كنيد و در تفرقه و فتنه و آشوب ، شتاب مكنيد ؛ چرا كه در فتنه و تفرقه است كه مردان ، هلاك مى‏شوند و خون‏ها ريخته مى‏شود و اموال به غارت مى‏رود . نعمان ، مردى بردبار، اهل عبادت و آرامش‏طلب بود .
آن گاه گفت: من با كسى كه با من نجنگد ، نمى‏جنگم و بر كسى كه به من هجوم نياورده ، هجوم نمى‏برم و به شما دشنام نمى‏دهم، متعرّض كسى نمى‏شوم، و به صِرف اتّهام و گمان، كسى را نمى‏گيرم ؛ ليكن اگر شما از نيّات خود ، پرده برداشتيد و بيعت خود را شكستيد و با پيشواى خود به مخالفت برخاستيد، سوگند به خدايى كه جز او خدايى نيست، با همين شمشير ، تا در دست من است ، با شما خواهم جنگيد ، گرچه از ميان شما ، كسى يارى‏ام نكند ؛ ليكن اميدوارم در ميان شما ، آن كه حقيقت را مى‏شناسد ، بيشتر باشد از كسى كه باطل ، او را گم‏راه كرده است.
آن گاه عبد اللَّه بن مسلم ، پسر سعيد حضرمى و هم‏پيمان بنى اميّه، برخاست و گفت: اين وضعيت را جز ستمگرى ، اصلاح نمى‏كند . اين رويّه‏اى كه تو با دشمنت در

1.نعمان بن بشير بن سعد - كه كنيه‏اش ابو عبد اللَّه است و پدرش نخستين كسى بود كه در سقيفه با ابو بكر بيعت كرد - به گزارش اهل مدينه ، نخستين نوزاد از انصار است كه پس از هجرت به دنيا آمد ؛ ولى كوفيان ، عمر او را بيشتر مى‏دانند و معتقدند او روايت‏هاى فراوانى از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله شنيده است. نعمان ، شاعر و طرفدار عثمان بود و از امير مؤمنان ، امام على عليه السلام ، جدا شد. در جنگ صفّين ، همراه معاويه بود و از انصار ، جز او كسى در صفّين با معاويه نبود . معاويه او را نخست ، والى حِمْص كرد و سپس به ولايت كوفه گمارد. يزيد نيز او را بر حكومت كوفه ابقا كرد. او از فرماندهان يزيد بود و سپس در خلافت مروان بن حكم ، در زمره پيروان ابن زبير قرار گرفت. وى مردم حِمْص را به پيشوايىِ خودش طلبيد ؛ ولى آنان پاسخى به وى ندادند . او نيز از حمص فرار كرد ؛ امّا او را دنبال كردند و بر او دست يافتند و او را كشتند و سرش را از تن جدا كردند . اين در سال ۶۴ يا ۶۵ هجرى اتّفاق افتاد .


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
244

بديهى است كه اين سخن ، بر اين كه پس از ورود مسلم به كوفه ، يكصد هزار نفر با وى بيعت كردند، دلالت ندارد ؛ بلكه ممكن است به جنگجويان حاضر در كوفه ، اشاره داشته باشد و يا به جهت تشويق امام عليه السلام بر آمدن به كوفه ، در بيان تعداد علاقه‏مندان به ايشان ، مبالغه شده باشد.

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31023
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به