243
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

سخنى در باره تعداد بيعت كنندگان با مسلم‏

در اسناد تاريخى، تعداد بيعت كنندگان با مسلم ، متفاوتْ گزارش شده است : دوازده هزار، هجده هزار، بيست و چند هزار، بيست و پنج هزار، و بيش از سى هزار نفر .
گفتنى است كه بيشتر گزارش‏ها ، تعداد هجده هزار نفر را تأييد مى‏كنند . اين تعداد در بيش از ده منبع كهن ، گزارش شده و كتاب‏هايى چون : الأخبار الطوال ، الإرشاد ، تاريخ الطبرى ، الثقات ابن حبّان و الطبقات الكبرى، اين رقم را آورده‏اند.۱
به نظر مى‏رسد نقل‏هايى كه از دوازده هزار نفر ياد كرده‏اند ، مربوط به ابتداى بيعت باشند كه با گذشت زمان، تعداد ، افزايش يافته است .
نقل‏هايى هم كه عددهاى ديگر را ثبت كرده‏اند، با توجّه به اين كه منابع آنها اندك است ، احتمالاً گزارش تقريبى و تخمينى هستند .

گفتنى است كه در شمارى از منابع ، آمده است كه اهل كوفه ، ضمن نگارش نامه‏اى جهت دعوت امام حسين عليه السلام براى آمدن به كوفه ، اظهار داشتند كه در كوفه ، يكصد هزار جنگجو با ايشان ، همراهى خواهند داشت . شيخ مفيد ، اين مطلب را چنين آورده است :
مردم كوفه به امام عليه السلام نوشتند : «اين جا برايت يكصد هزار شمشير [براى نبرد در ركابت‏] آماده است . معطّل نكن» ۲ .

1.ر.ك: دانش‏نامه امام حسين عليه السلام: ج ۴ ص ۱۴۹.

2.الإرشاد : ج ۲ ص ۶۹ .


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
242

سخنى در باره محلّ اقامت مسلم در كوفه‏

طبق دستور العمل امام حسين عليه السلام - كه در برخى گزارش‏هاى تاريخى آمده - ، مسلم مى‏بايست خانه هانى را به عنوان محلّ اقامت و مركز مديريت و فرماندهى نهضت ، انتخاب مى‏كرد ؛ امّا غالب گزارش‏ها حاكى از آن است كه مسلم ، وارد خانه مختار ثقفى شد . نيز گفته شده كه در خانه مسلم بن عَوسَجه ، اقامت گُزيد . گزارشى هم بر وارد شدن او به خانه شَريك بن اَعوَر ، دلالت دارد .
به نظر مى‏رسد حكمت ورود مسلم به خانه‏هايى غير از خانه‏اى كه امام عليه السلام معيّن كرده بود ، اين باشد كه جايگاه اصلىِ اقامتش پنهان بمانَد و به اصطلاح ، به دشمن ، «ضدّ تعقيب» بزند و در نهايت ، مركز فرماندهى خود را ، جايى كه امام عليه السلام معيّن كرده بود (يعنى خانه هانى) ، قرار دهد . همين اقدام ، سبب شد كه پس از تسلّط نسبى ابن زياد بر كوفه ، محلّ اختفاى مسلم ، مشخّص نباشد . لذا ابن زياد ، تنها از طريق نفوذ دادنِ شخصى به نام مَعقِل به تشكيلات مخفى مسلم ، توانست محلّ اقامت وى را كشف نمايد .

امّا ورود مسلم به خانه شريك بن اَعوَر - كه در گزارشى به آن اشاره شده است - ، بعيد به نظر مى‏رسد ؛ زيرا بر پايه بسيارى از گزارش‏ها ، او همراه ابن زياد ، از بصره به كوفه آمد . بنا بر اين ، هنگام ورود مسلم به كوفه ، وى در كوفه نبوده است . همچنين ، بسيارى از منابع ، گزارش كرده‏اند كه شريك ، پس از بيمارى ، در خانه هانى بسترى شد كه حاكى از آن است كه خانه وى در كوفه نبوده است .

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 30655
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به