23
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

اين دسته از روايات ، مورد تأكيد قرار گرفته و توضيح داده شده كه مقدَّر بودن شهادت امام حسين عليه السلام و پيشگويى آن ، منافاتى با اراده و اختيار او ندارد .

بخش سوم : از خروج امام حسين عليه السلام از مدينه ، تا ورود ايشان به كربلا

در اين بخش ، رخدادهاى مهمّى مانند : امتناع امام عليه السلام از بيعت با يزيد ، خروج امام عليه السلام از مدينه ، فعّاليت‏هاى ايشان در مكّه ، اعزام مسلم عليه السلام به عنوان نماينده خود به كوفه ، حوادث كوفه و شهادت مُسلم و جمعى ديگر از ياران امام عليه السلام و نيز زندانى شدن شمارى ديگر از آنان ، پيشنهادهاى مختلف به امام عليه السلام مبنى بر نرفتن به كوفه ، و حركت امام عليه السلام به سوى كربلا گزارش شده است .

بخش چهارم : از رسيدن امام حسين عليه السلام به كربلا تا شهادت ايشان‏

در اين بخش ، متون مربوط به حادثه جان‏گداز عاشورا ، از آغاز ورود امام حسين عليه السلام به كربلا تا شهادت ياران، فرزندان، برادران، فرزندان برادر، فرزندان خواهر و فرزندان عموى ايشان و سرانجام، شهادت خودِ امام عليه السلام ، به تفصيل ، گزارش شده است .

بخش پنجم : وقايع پس از شهادت امام حسين عليه السلام‏

در بخش پنجم ، حوادثى كه پس از شهادت امام حسين عليه السلام به وقوع پيوست ، پديده‏هاى خارق العاده‏اى كه در منابع معتبر گزارش شده‏اند ، چگونگى دفن شهدا ، سرنوشت سرهاى مقدّس شهدا و كراماتى كه از سر مقدّس سيّد الشهدا عليه السلام ديده شد ، چگونگى حركت خاندان ابا عبداللَّه عليه السلام از كربلا به كوفه و از كوفه تا شام و بازگشت آنها از شام به مدينه ، ارائه مى‏شود .

بخش ششم: بازتاب شهادت امام حسين عليه السلام و فرجام كسانى كه در كشتن‏او و يارانش نقش داشتند

در بخش ششم ، متن گزارش‏هاى مربوط به بازتاب شهادت سيّد الشهدا و يارانش در ميان قاتلان آنها و نيز در ميان شخصيت‏هاى برجسته آن روز جهان اسلام و در جامعه عراق و حجاز ، مطرح مى‏گردد و در ادامه ، سرنوشت شوم كسانى كه در اين حادثه نقش داشتند و نيز مردمى كه از يارى كردن امام عليه السلام سر باز زدند ، تبيين شده است .


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
22

۲ . تمامى فصل‏ها ، و قريب به اتفاق تحليل‏هاى مندرج در بخش‏هاى شش‏گانه دانش‏نامه - كه در بند گذشته به آنها اشاره شد - ، البته با تلخيص ، در اين گزيده آمده است .
۳ . شمارى از عنوان‏هاى فرعى (زيرفصل‏ها) ، همچنين عباراتى كه براى توضيح بيشتر در تحليل‏ها آمده بودند و بيش از همه ، آن دسته از احاديث و گزارش‏هاى متنوّع تاريخى كه با موضوع مشابه و با هدف تقويت مطالب از طريق تكثير منابع ، ذيل فصل‏هاى آن دانش‏نامه گرد آمده بودند ، مشمول تلخيص و گزينش قرار گرفتند .
۴ . جامع‏ترين و گوياترين متن‏ها ، از منابع معتبرتر ، در ذيل هر عنوان ، انتخاب شدند .
۵ . متن عربى احاديث و گزارش‏هاى تاريخى ، جهت بهره‏گيرى بيشتر علاقه‏مندان ، در پاورقى آمده است .
۶ . غالب توضيحات مندرج در پانوشت‏ها ، حذف شدند و در پانوشت ، به ذكر حدّ اكثر دو منبعِ داراى اعتبار بيشتر ، براى هر متن ، اكتفا گرديد .
۷ . از مزاياى دانش‏نامه امام حسين عليه السلام برخوردارى از پنج نقشه تخصصى جغرافياى طبيعى و تاريخى است كه اختصاصاً براى اين دانش‏نامه ترسيم شده‏اند . تمامى نقشه‏هاى مورد اشاره ، در صفحات پايانى شهادت‏نامه و نيز اين گزيده آورده شد .

گزارشى از كتاب حاضر

گزارش اجمالى بخش‏هاى مختلف كتاب حاضر ، از اين قرار است :

بخش يكم : مهم‏ترين مباحث مربوط به حماسه عاشورا

در بخش نخست اين كتاب ، تحليل‏ها و مقالاتِ تفصيلى‏تر و در عين حال ، پراكنده در دانش‏نامه امام حسين عليه السلام كه با موضوع كربلا و عاشورا تناسب بيشترى داشته‏اند ، در كنار هم گردآورى شده‏اند .

بخش دوم : پيشگويى در باره شهادت امام حسين عليه السلام‏

در اين بخش ، خبرهاى آسمانىِ رسيده در باره شهادت امام حسين عليه السلام ، و پيشگويى‏هاى پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله و امير مؤمنان عليه السلام و ديگر پيشوايان و بزرگان در باره شهادت امام حسين عليه السلام ، در قالبى نظام‏يافته ارائه شده است . به علاوه ، قطعيّت صدور

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31081
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به