145
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

همچنين در اين قرن ، حكومت آق‏قويونلوها در غرب ايران ، با درون‏مايه‏اى شيعى شكل گرفت كه على الظاهر، مى‏بايست سنّت ريشه‏دار عزادارى در آن ، ادامه يافته باشد .

مرحله ششم : عزادارى در سده‏هاى دهم و يازدهم (دوران حاكميت صفويان)

با تاج‏گذارى شاه اسماعيل صفوى به سال ۹۰۷ ق ، در تبريز ، تشيّع در ايران ، رسميت يافت و ترويج شعائر شيعى ، از جمله اهداف مهمّ آن حكومت شد .
در اين دوره ، برپايى سوگوارى ، چهره علنى پيدا مى‏كند و چونان قرن‏هاى چهارم و پنجم (روزگار آل بويه و فاطميان) ، شيعيان ، اين مراسم را در نهايتِ شُكوه ، اجرا مى‏كنند . چگونگى اين مراسم در روزگار صفوى ، در منابع بسيارى آمده است، از جمله در سفرنامه‏هاى اروپائيان و ايرانگردان كه با نگرشى ريزبينانه و دقيق ، وصف شده است .
شاهان صفوى ، شخصاً به مراسم عزادارى محرّم ، علاقه و گرايش ويژه‏اى داشتند، بِدان سان كه حتّى در اردوهاى نظامى ، از آن ، تن نمى‏زدند . محرّم سال ۱۰۱۳ ، شاه عبّاس ، قلعه ايروان را محاصره كرد و در شب عاشورا ، در اردوگاه نظامى ، مراسم عزادارى برپا نمود . چنان شيون و فريادى از اردوگاه فراز آمد كه ساكنان قلعه پنداشتند فرمان حمله شبانه ، صادر شده و با گسيل پيكى ، خود را تسليم كردند . پيش‏تر از آن نيز او به سال ۱۰۱۱ ق ، در هنگامه جنگ با سپاهيان اُزبك، روز عاشورا در كنار «آب خطب» توقّف كرد و عزادارى امام حسين عليه السلام را برپا نمود .
در دربار صفويان ، ايّام محرّم و روزهاى عاشورا ، روضة الشهدا خوانده مى‏شد . افزون بر اين ، شاهان اين سلسله در مراسم عمومى روز عاشورا ، در ميدان شهر، حضور مى‏يافتند و گروه‏هايى عزادار از پيش ديد آنها مى‏گذشتند . آنان ، لباس عزا به تن مى‏كردند و املاكى براى برپايى مراسم عزادارى ، وقف مى‏نمودند .


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
144

شدند . از اين رو، عالمانى باتدبير ، از قتل و غارت ، جلوگيرى كردند و از هلاكو خواستند بدانها امان داده ، از آنها حراست كند . او نيز چنين كرد و بدين سان ، شيعيان جنوب بغداد (مانند حلّه و كوفه و...) از فتنه رَهيدند . اين‏چنين، شيعيان، با سقوط عبّاسيان ، به آزادى‏هايى دست يافته بودند و از سوى ديگر ، در دهه‏هاى پايانى اين سده ، يكى از جانشينان هلاكو به نام غازان‏خان ، شيعه شد و در عمران كربلا كوشيد و طبيعتاً زمينه علنى شدن برپايى شعائر ، به وجود آمد و ... .

سده هشتم‏

در اين سده ، غازان‏خان - كه حكومتش از سال ۶۹۴ ق ، شروع شده بود - گام‏هايى در گسترش گرايش‏هاى شيعى برداشت . پس از وى ، برادرش سلطان محمّد خدابنده ، به قدرت رسيد و پس از مدّتى ، شيعه شد و در ترويج و رسمى كردن آن ، بسى تلاش كرد . بدين سان ، با گرايش حاكمان مغول به تشيّع و رسمى شدن اين مذهب، زمينه انجام گرفتن علنى عزادارى و فراز آوردن شعائر شيعى گسترش يافت .
سلسله جلايريان نيز - كه در عراق به حكومت رسيدند و خواهرزاده‏هاى سلطان محمّد خدابنده بودند - گرايش شيعى داشتند و حكومت آنها تا سال ۸۱۴ ق ، ادامه يافت . ابن بطوطه (م ۷۷۹ ق) ، از مناطق : كربلا، حلّه، بحرين، قم، كاشان، ساوه و توس به عنوان شيعى متعصّب ، ياد مى‏كند .۱

سده نهم هجرى‏

سده نهم ، با يورش‏هاى تيمور لنگ - كه عراق و شام نيز از آن در امان نماندند - آغاز گشت . با مرگ تيمور و به حكومت رسيدن فرزندش شاهرخ ، فضا دگرگون شد و او به ترويج فرهنگ و عمران آبادى‏ها روى آورد و در جهت بازسازى خرابى‏هاى پدر كوشيد و همسرش ، مسجد باشُكوه «گوهرشاد» را در كنار حرم امام رضا عليه السلام بنياد نهاد . اين اقدامات و رويكردها ، حكايت از آن دارد كه در آن زمان ، آزادى‏هاى نسبى براى شيعيان در به جا آوردن شعائر ، به وجود آمده است .

1.سفرنامه ابن بطوطه: ج ۱ ص ۱۱۶.

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 30724
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به