135
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

در شام نيز پس از حضور بيدار كننده و افشاگرانه اسيران - كه حتّى كاخ‏نشينان از آثار آن ، بركنار نماندند - ، حكومت به خاطر ملاحظات سياسى ، رخصت سوگوارى داد . ديگر ، اين كه كاروان اسيران ، به هنگام بازگشت از شام به مدينه ، بر سرِ مزار امام عليه السلام و يارانش ، مجلس سوگوارى برپا كردند .

شهر مدينه نيز با شنيدن صداى گريه و شيون اُمّ سَلَمه ، همسر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله - كه در رؤيا ، خبر شهادت امام حسين عليه السلام را شنيده بود (و به روايتى ديگر ، تربتى به امانت نهاده‏شده از سوى پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در نزد وى ، خونين شده بود) - غرق در ماتم و زارى شد و چون خبر شهادت امام عليه السلام رسماً توسّط بنى اميّه در مدينه منتشر شد ، امّ سلمه و مردم مدينه ، شهر را يكسره ماتمكده كردند و مجالس سوگوارى برپا نمودند . پس از آن ، خاندان بنى هاشم عزادارى كردند و ابن عبّاس و محمّد بن حنفيّه به سوگ نشستند و دختران عقيل و زنان بنى هاشم ، ماتم‏سرا به پا كردند .
همچنين بايد از عزادارى مردم مدينه به هنگام بازگشت خاندان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله ، سوگوارى همسران امام عليه السلام و نيز سوگوارى نمادين امّ البنين براى فرزندانش در بقيع ، ياد كرد .
بر همه اينها بايد مرثيه‏سرايى و سوگوارى خاندان عبد المطّلب - كه همه روزه در سال شهادت و تا سه سال بعد در سال‏روز شهادت امام حسين عليه السلام در مدينه انجام مى‏شد و در آن ، برخى از صحابيان و تابعيان نيز شركت مى‏كردند - ، نيز پوشيدن لباس سوگوارى به وسيله اهل بيت امام عليه السلام و ادامه دادن حزن و ماتم تا مرگ ابن زياد و همراهى كردن برخى از اصحاب و تابعيان ، اضافه نمود .

اين همه ، چنان فضايى را ايجاد نمود كه «توّابين» به وجود آمدند . آنان به هنگام حركت به سوى شام و شركت در نبرد با قاتلان امام حسين عليه السلام ، ابتدا بر مزار امام عليه السلام و يارانش گِرد آمدند و سوگوارى كردند و سپس به حركت خود ، ادامه دادند۱ .۲

1.ر . ك : تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۵۸۹ .

2.گفتنى است كه حادثه كربلا، براى جهان اسلام، بسيار تكان دهنده و اندوه‏آفرين بود ؛ امّا در خاندان بنى هاشم ، چنان اثرى بر جاى گذارد كه تا مرگ ابن زياد ، يكسر در سوگ و ماتم بودند . اين كه اين واقعيت ، اثر گرفته از فرهنگ و ادب عرب بود كه تا مرگ قاتل ، سوگوارى را بر مقتول، ادامه مى‏دادند، بعيد نمى‏نمايد . به هر حال ، اهل بيت پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در اين پنج شش سال، عزادارى را امرى عادى و متعارف ساختند . اين همه ، بستر حركتى فكرى، فرهنگى و جهادى را رقم زد ، به گونه‏اى كه پس از آن و با هدايت‏ها و ره‏گشايى امامان عليهم السلام ، به صورت آيينى مذهبى در آمد ، با درون‏مايه‏اى بس الهام‏بخش كه پس از اين ، خواهيم آورد .


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
134

فصل پنجم : مراحل و سير تاريخى عزادارى امام حسين عليه السلام‏۱

بى هيچ ترديدى قيام خونبار كربلاى سال ۶۱ هجرى حادثه‏اى است شگرف و تأثيرگذار در تاريخ كه بايد در زنده‏داشتِ آن با همه توان كوشيد . عزادارى براى شهيدان اين حماسه بى نظير ، از مهم‏ترين و همگانى‏ترين اقدام‏ها در اين راستاست .
واقعيت اين است كه عزادارى ابى عبد اللَّه الحسين عليه السلام از زمان به وقوع پيوستن حادثه كربلا ، همواره مورد توجه قرار گرفته و به تدريج به يك پديده نظام‏مند بدل شده است . جا دارد چگونگى اين شكل‏گيرى و فراز و نشيب‏هاى آن در ادوار مختلف تاريخ مورد بررسى قرار گيرد .

مرحله نخست : از شهادت امام عليه السلام تا هنگام مرگ قاتلان ايشان‏

در اين مرحله ، هدفگيرى اهل بيت عليهم السلام در حركت‏ها ، به گونه‏اى است كه مى‏كوشند وجدان‏هاى خفته را بيدار كنند و ذهن‏هاى بسته را بگُشايند و انديشه‏هاى گرفتار در تبليغات گسترده بنى اميّه را رها سازند .
براى نمونه ، مردم كوفه به هنگام ديدن خاندان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در هيئت اسير و به هنگام شنيدن خطابه‏هاى شورانگيز خاندان رسالت - كه از يك سو ، حضور چندين ساله آنان در كوفه را در ذهن‏ها تداعى مى‏كرد و از سوى ديگر ، سخنانى بس بيدارگر و تكان دهنده بود - ، چندان گريستند كه به واقع ، شهر به يكباره تكان خورد.

1.اين فصل ، توسط فاضل ارجمند ، جناب آقاى محمّدحسين صالح آبادى ، نگارش يافته است .

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 30953
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به