133
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

سه . تبلور عاطفه و ارادت به اهل بيت عليهم السلام‏

تحليل صحيح نهضت حسينى توسط سخنوران و ذاكران ، نمى‏تواند جاى‏گزين تلاش‏هاى هنرمندانه و به كار گيرى اَشكال مختلف هنر در جهت جوشش عواطف و احساسات مردم نسبت به حادثه خونين كربلا گردد . در سازندگى معنوى ، عواطف و احساسات ، نقش ويژه‏اى دارند كه هيچ چيز ديگر نمى‏تواند جاى آنها را پُر كند . لذا اهل بيت عليهم السلام ، تأكيد ويژه‏اى بر گريستن و گرياندن بر مصائب سيّد الشهدا عليه السلام داشته‏اند و خود نيز با تشويق مرثيه‏سرايان و استماع مرثيه آنان ، زمينه گسترش اين فرهنگ را در ميان پيروان خود ، فراهم مى‏كردند .


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
132

( ۴ )

مجالس عزادارى هدفمند

با عنايت به اهداف عزادارى امام حسين عليه السلام و آسيب‏هايى كه ممكن است به آن وارد شود و بايد از آنها پرهيز داشت ، مجالس عزادارى امام عليه السلام ، در صورتى مى‏توانند عزاداران را در جهت آن اهداف، هدايت كنند كه داراى سه ويژگى باشند :

يك . خدامحورى‏

مجاهدت‏هاى سيّد الشهدا عليه السلام و همه شهداى راه حق و فضيلت در طول تاريخ ، براى آشنا كردن با خداوند متعال و استقرار يگانه‏پرستى در سايه حكومت دينى در جهان بود . بنا بر اين ، بدون معرفت صحيح دينى نمى‏توان تحليل درستى از نهضت عاشورا ارائه كرد و از اين رو ، خدامحورى و پيوند زدن دل‏ها با خدا و ارزش‏هاى معنوى ، بايد اساس برنامه‏هاى مجالس عزادارى و سخنرانى‏ها و مرثيه‏سرايى‏ها باشد .

دو . ارائه تاريخ و تحليل صحيح از حادثه عاشورا

بدون تحليلى واقع‏بينانه از نهضت عاشورا ، امكان ندارد كه عزاداران با اهداف والاى عزادارى آشنا شوند و در مسير آن ، گام برداند . از اين رو ، گويندگان و مرثيه‏سرايان ، در مجالس عزادارى سيّد الشهدا عليه السلام بايد بر پايه تحليل درست واقعه عاشورا ، سخنرانى و مرثيه‏سرايى نمايند و بدين منظور ، استفاده از منابع معتبر در تبيين اين حادثه ، و اجتناب از آسيب‏هاى مجالس عزادارى - كه شرح آنها گذشت - ، ضرورى است و بهترين راه براى رسيدن به اين هدف ، خواندن متن مقتل از منابع معتبر است .

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32378
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به