87
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

نظریه امامت و رابطه آن با جایگاه عقل

پس از درگذشت رسول خدا صلی الله علیه و اله‌ برخی (هرچند اندک) از اصحاب ایشان به احقیت امام علی علیه السلام‌ برای خلافت معتقد شدند.

نگرش این گروه به امام علی علیه السلام‌ صرفاً سیاسی نبود و به لزوم پیروی از ایشان در همه امور دینی و سیاسی باور داشتند. این نظریه هسته اولیه دیدگاهی است که بعدها در قالب نظریه امامت تبیین شد.صحابه‌ای مانند مقداد۱، ابوذر۲، سلمان۳ و عمار یاسر۴ از نخستین معتقدان به این دیدگاه بودند.۵ این دیدگاه اندکی بعد در دوره

1.. گزارش شده است که او در روز شورا چنین می‌گفت: «قریش همانا مردی را رها کرد، که دربارۀ او چه بگویم!‌ من هیچ کس را نمی‌دانم که از او در قضاوت عادل‌تر و داناتر و پرهیزگارتر باشد» (نک: طبری، تاریخ طبری، ج۴، ص‌۲۳۳).‏

2.. گزارش شده است که ابوذر بر در مسجد نبوی می‌ایستاد و این جملات را دربارۀ امام علی علیه السلام‌ می‌گفت: «هم فينا كالسماء المرفوعة وكالكعبة المستورة، أو كالقبلة المنصوبة، أو كالشمس الضاحية، أو كالقمر الساري، أو كالنجوم الهادية، أو كالشجر الزيتونية أضاء زيتها، وبورك زبدها، ومحمد وارث علم آدم وما فضل به النبيون، وعلي بن أبي طالب وصي محمد، ووارث علمه. أيتها الأمة المتحيرة بعد نبيها! أما لو قدمتم من قدم الله، وأخرتم من أخر الله، وأقررتم الولاية والوراثة في أهل بيت نبيكم لأكلتم من فوق رؤوسكم ومن تحت أقدامكم، ولما عال ولي الله، ولا طاش سهم من فرائض الله ولا اختلف اثنان في حكم الله، إلا وجدتم علم ذلك عندهم من كتاب الله وسنة نبيه، فأما إذ فعلتم ما فعلتم، فذوقوا وبال أمركم» (نک: یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۷۱).

3.. هرچند از او گزارش‌های زیادی در این‌باره وجود دارد، ولی روایتی که در ادامه می‌آید، نمونۀ خوبی است: «حدثنا أبوالفضل العلوي قال حدثني سعيد بن عيسى الكربزي البصري عن إبراهيم بن الحكم بن ظهير عن أبيه عن شريك بن عبد الله عن عبد الأعلى الثعلبي عن أبي تمام عن سلمان الفارسي(ره) عن أمير المؤمنين علیه السلام‌ في قول الله تبارك وتعالى (قُلْ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ) فقال أنا هو الذي عنده علم الكتاب وقد صدقه الله وأعطاه الوسيلة في الوصية ولا تخلى أمة من وسيلته إليه وإلى الله قال (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَة)» (نک: صفار، بصائر الدرجات، ص۲۱۶).

4.. عمار یاسر در جنگ صفین - به گفتۀ خودش - بر این نظر بوده است که امام علی علیه السلام‌ بر صراط مستقیم است و هر کس که با او مخالفت کند، گمراه است و خونش حلال (نک: ابن قتیبة دینوری، الامامة و‌السیاسة، ج۱، ص۱۴۵).

5.. روایات مربوط به «ارتد الناس بعد النبی» تنها این چهار نفر را استثناء کرده‌اند که این نشان‌دهندۀ عمق و شدّت اعتقاد آنان به امامت امام علی علیه السلام‌ است.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
86

قرار گیرد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله‌ در سفارشی به امام علی علیه السلام‌ فرمودند: «خرد آن است که بهشت با آن به دست آید و خشنودی خداوند با آن خواسته شود».۱ همچنین به فرموده ایشان یکی از نشانه‌های خرد، کندن از خانه فریبنده(دنیا) و رو کردن به سرای جاودانه و توشه‌گیری برای خانه قبر و آمادگی برای روز رستاخیز است.۲ پیشرفت و توسعه مالی به‌تنهایی دلیل خردمندی صاحبان آن نیست. ثروت و فقر هر کدام چالش‌هایی‌اند که نشان‌دهنده عقل صاحبان آنها هستند.

در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله‌ به این حقیقت تصریح شده است: «هفت چیز است که نشان‌دهنده عقل صاحبان آن است: مال بر میزان عقل صاحب آن، نیازمندی بر عقل نیازمند، مصیبت بر عقل بلادیده، خشم بر عقل خشمگین، نوشته بر عقل نویسنده آن و هدیه بر اندازه عقل هدیه‌دهنده دلالت دارد».۳

این نکته در حقیقت تمایز اصلی این کارکرد عقل با چیزی است که در فلسفه غرب، عقلانیت ابزاری (instrumental rationality) خوانده شده است. به نظر طرفداران این دیدگاه هیچ چیزی فی‌نفسه معقول نیست، بلکه عقلانیت رفتاری است که می‌تواند انسان را به اهدافش برساند.۴ ب نابراین، عقلانیت آن است که ما چطور می‌توانیم با رفتارهایمان اهداف خود را به دست آوریم. عقلانیت ابزاری، مفهومی نسبی است؛ بدین معنا که آنچه که انسان بدان باور دارد یا آن را انجام می‌دهد نسبت به اهدافش عقلانیت دارند.

1.. شیخ صدوق، کتاب من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۳۶۹.

2.. دیلمی، ارشاد القلوب الی الصواب، ج۱، ص۴۵.

3.. کراجکی، معدن الجواهر وریاضة الخواطر، ص۶۰.

4.. Gert, "rationality", p. ۷۷۳.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14891
صفحه از 297
پرینت  ارسال به