75
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

عقل در اندیشه امامیه نخستین (سده نخست)

وجودشناسی: عقل به‌عنوان موجودی مستقل

هرچند در قرآن کمتر به جنبه‌های وجودشناسی عقل توجه شده است؛ ولی همان‌‌‌‌‌‌‌طور که گفتیم می‌توان اصطلاحاتی مانند قلب و فؤاد را معادل عقل دانست و همچنین می‌توان از آیات قرآن این‌گونه استفاده کرد که قلب و فؤاد اموری جدا از انسان هستند که خداوند به انسان‌ها اعطا می‌کند و ممکن است گاهی نیز آنها را از او بگیرد. نخستین میراث روایی امامیه (سده نخست)۱ نیز در امتداد همین دیدگاه قرار می‌گیرد؛ برای مثال، در روایتی بهترین موهبت الهی به انسان‌ها «عقل» دانسته شده است.۲

البته، عقل در این میراث افزون بر جنبه‌های انسانی، به‌عنوان موجودی مجزا و مستقل از انسان نیز معرفی می‌شود. در روایت معروفی که از بسیاری از اصحاب امامیه نقل شده است، خداوند عقل را آفرید و به او امر کرد پیش بیا و عقل پیش رفت. سپس به او گفت برگرد و او برگشت. پس از آن، خداوند خطاب به عقل چنین گفت: هیچ موجودی دوست‌داشتنی‌تر از تو نیافریدم.۳ در منابع روایی اهل سنت نیز مشابه این روایت با اسنادی متفاوت نقل شده است.۴

بنا به روایتی دیگر از اصبغ بن نباته از امام علی علیه السلام جبرئیل عقل، حیا و دین را به حضرت آدم علیه السلام عرضه کرد و از او خواست یکی را برگزیند و آدم عقل را برگزید.

1.. در اینجا تنها به گزارش روایات موجود از سدۀ نخست هجری می‌پردازیم. به عبارت دیگر، هدف ما در این بخش جمع‌بندی و تحلیل اجتهادی روایات امامیه نیست، بلکه در پی ارائۀ تصویری از متون موجود از سده نخست هجری هستیم.

2.. کلینی، کافی، ج۱، ص۱۲- ۱۳.

3.. برقی، محاسن، ج۱، ص‌۱۹۲ و ۱۹۶ ؛ کلینی، کافی، ج۱، ص‌۱۰.

4.. هیثمی، مجمع الزوائد، ج۸، ص۲۸- ۲۹.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
74

انسان‌ها اعطا شده و گاه از آنان گرفته می‌شود. آیاتی که به جعل قلب و فؤاد توسط خداوند در انسان اشاره دارند و همچنین آیاتی که سخن از طبع قلب و فؤاد توسط خداوند می‌گویند گواهی بر این ادعا هستند.

۲. مشتقات فعلی عقل در قرآن به فرآیندی معرفتی - اخلاقی اشاره دارند که بر توجه به آیات تکوینی و تشریعی خداوند برای رسیدن به آموزه‌های دینی و در نهایت، ایمان و تقوا مبتنی‌اند.

۳. تمایز این فرآیند معرفتی - اخلاقی با شیوه استدلال فلسفی و منطقی در آن است که تعقل در قرآن صرفاً ذهنی نیست، بلکه به پدیده‌های خارجی و محسوس در عالم بیرون از ذهن بستگی دارد. این در حالی است که در فلسفه هرچند نقش حس و محسوسات در فرآیند ذهنی نادیده انگاشته نمی‌شود، ولی فیلسوفان بزرگی مانند ابن‌سینا در پی آنند که استدلال‌هایشان را تا حد امکان انتزاعی و ذهنی‌تر بیان کنند. مقایسه برهان صدیقین در اندیشه ابن‌سینا و استدلال‌های قرآنی برای اثبات خداوند، این تمایز را به خوبی نشان می‌دهد.

۴. نقطه تمایز دیگر تعقل قرآنی در آن است که تعقل تنها فهم و اثبات نظری و ذهنی یک آموزه یا دیدگاه نیست، بلکه تعقل افزون بر بُعد معرفتی، بُعد اخلاقی و عملی نیز دارد. این در صورتی است که در استدلال و تفکر منطقی تعقل تنها به بُعد ذهنی انسان مربوط می‌شود.

۵. این تمایز در اصطلاحات مرتبط با عقل نیز قابل مشاهده است؛ برای مثال، در منطق «تفکر» حرکت از معلوم به مجهول، تعریف شده است؛ در حالی که تفکر در قرآن تفکر آیه‌ای است و افزون بر آنچه در منطق گفته شده است، به معنای عمق بخشیدن به یک باور برای رسیدن به ایمان و عمل صالح نیز به‌کار رفته است.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14915
صفحه از 297
پرینت  ارسال به