131
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

عاقل‌ترین مردمان زمان که همان پیامبران هستند، منتهی می‌شود.

انسان‌ها تکلیفی درباره میزان عقل خود ندارند و از اساس توانایی افزودن بر عقل خویش را ندارند و هر انسانی به میزان عقل خود بازخواست خواهد شد.۱ حتی ممکن است کسی به دلیل کم‌خِردی (و نه بی‌خِردی و جنون) در مهم‌ترین اصول اعتقادی مانند توحید، سخنانی تشبیهی و تجسیمی بگوید و در قیامت عذاب نشود و حتی برای اعمال و عباداتش پاداشی - هرچند اندک - به او داده شود.

از آنچه گفته شد می‌توان فهمید که این کم‌خِردی تنها به معنای جنون یا حالت‌هایی مشابه آن نیست، بلکه بسیاری از انسان‌ها که توانایی فهم معارف را ندارند، نیز در بر می‌گیرد. افزون بر این، می‌توان گفت که به یقین، در این دیدگاه همه انسان‌ها توانایی عقلی برای فهم و درک اعتقادات اساسی دین را ندارند و هرکس به میزان عقلش مکلف به فهم این معارف است. بنابراین، هرچند رسیدن به دین کامل تنها از طریق فهم عقلانیِ میّسر است و ایمان کامل تنها از این طریق به دست می‌آید، ولی چه بسا فردی مسلمان و حتی شیعه باشد، ولی به دلیل برخورداریِ اندک از خِرد در برخی معارف دینی دچار کج‌فهمی و اشتباه شود.

سیره عقلانی امامیه

در این بخش به شواهدی که در سیره علمی اصحاب امامیه وجود دارد و به نوعی گرایش عقلانی آنان را اثبات می‌کند، خواهیم پرداخت. البته، تنها به شواهدی که عقل‌گرایی اصحاب را نشان می‌دهد، خواهیم پرداخت و به تمایزهای متکلمان و محدّثان در بخش قلمرو عقل و نسبت بین ‌حجیّت عقل و ‌حجیّت امام خواهیم پرداخت.

1.. کلینی، کافی، ج۱، ص۱۱.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
130

تشبیهی به خداوند نیز داشته باشد، نجات پیدا می‌کند و عقاب نمی‌شود.

در روایات امامیه از این گروه به «مستضعفان فکری» یاد شده است؛۱ مستضعفان کسانی هستند که تمایز بین اقوال مختلف را درک نمی‌کنند؛ برای مثال، کسانی که تمایز بین دیدگاه امامیه و اهل سنت را در مسائل مربوط به امامت درک نمی‌کنند،‌ از این گروه به شمار می‌روند.

باید توجه داشت که مستضعفان را نمی‌توان از دیوانگان برشمرد؛ زیرا این افراد مکلف به تکالیف دینی هستند، ولی توانایی فهم معارف دینی را ندارند؛ برای مثال، در روایتی ام ایمن، کنیز حضرت فاطمه زهرا علیها السلام از مستضعفان در مسئله امامت و در عین حال از بهشتیان معرفی شده است.۲

این دیدگاه در تقابل با دیدگاه و نظریه معتزله است. در دیدگاه معتزله همه انسان‌ها (جز مجانین) پس از رسیدن به سن بلوغ، به رشد عقلی لازم برای کسب معرفت عقلانی می‌رسند و به همین دلیل کوتاهی آنها در این کار سبب عقاب ابدی آنها خواهد شد.۳ با این حال، امامیه دیدگاهی متفاوت داشته‌اند، ظاهر گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که عقل موهبتی الهی است و انسان‌ها هر کدام به میزانی از این عقل بهره‌منداند. این عقل امری مشکّک است که از بی‌خِردان آغاز شده و به

1.. کلینی، کافی، ج۱، ص۴۰۴- ۴۰۷.

2.. «الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ مُثَنًّى عَنْ إِسْمَاعِيلَ الْجُعْفِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام‌ عَنِ الدِّينِ الَّذِي لَا يَسَعُ الْعِبَادَ جَهْلُهُ فَقَالَ الدِّينُ وَاسِعٌ‏ وَلَكِنَّ الْخَوَارِجَ ضَيَّقُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ مِنْ جَهْلِهِمْ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَأُحَدِّثُكَ بِدِينِيَ الَّذِي أَنَا عَلَيْهِ فَقَالَ بَلَى فَقُلْتُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ وَالْإِقْرَارَ بِمَا جَاءَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَأَتَوَلَّاكُمْ وَأَبْرَأُ مِنْ عَدُوِّكُمْ وَمَنْ رَكِبَ رِقَابَكُمْ وَتَأَمَّرَ عَلَيْكُمْ وَظَلَمَكُمْ حَقَّكُمْ فَقَالَ مَا جَهِلْتَ شَيْئاً هُوَ وَاللَّهِ الَّذِي نَحْنُ عَلَيْهِ قُلْتُ فَهَلْ سَلِمَ أَحَدٌ لَا يَعْرِفُ هَذَا الْأَمْرَ فَقَالَ لَا إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ قُلْتُ مَنْ هُمْ قَالَ نِسَاؤُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ ثُمَّ قَالَ أَ رَأَيْتَ أُمَّ أَيْمَنَ فَإِنِّي أَشْهَدُ أَنَّهَا مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَمَا كَانَتْ تَعْرِفُ مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ» (کلینی، کافی، ج۲، ص۴۰۵).

3.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۴۸۰-۴۸۲.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14941
صفحه از 297
پرینت  ارسال به