107
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

جمع‌بندی

هرچند قرآن و گزارش‌های (روایات) موجود از سده نخست در اعطایی بودن عقل به انسان اتفاق نظر دارند و عقل را عطیه‌ای الهی می‌دانند، ولی در روایات افزون بر جنبه‌های انسانی عقل، به وجود عقل به‌عنوان جوهری مجزّا و مستقل از انسان نیز تأکید شده است. بنا به برخی گزارش‌ها از رسول خدا صلی الله علیه و اله و ائمه نخستین مانند امام علی علیه السلام‌، عقل موجودی نورانی و نخستین مخلوق خداوند است. البته، نباید آن طور که برخی گمان کرده‌اند عقل را مشترک لفظی بین چند معنا دانست، بلکه این گزارش‌ها نشان می‌دهند که انسان‌ها از نور همان عقل مستقل بهره‌مند می‌شوند و نباید آنها را دو امر مجزا دانست.

منابع نخستین امامیه افزون بر جنبه‌های وجودی عقل به جنبه‌های معرفت‌شناسی آن نیز پرداخته‌اند. مشتقات فعلی عقل بارها در قرآن به‌کار رفته و انسان‌ها به تعقل در آیات الهی مکلف شده‌اند. در حقیقت فعل عقل در قرآن به فرآیندی معرفتی اشاره دارد که بر توجه به آیات تکوینی و تشریعی خداوند برای رسیدن به آموزه‌های دینی و در نهایت، ایمان و تقوا مبتنی است. در روایات نیز به جنبه‌های نظری و معرفتی عقل توجه شده است.

تمایز این فرآیند معرفتی با نظام‌های فلسفی در آن است که تعقل در قرآن و روایات صرفاً ذهنی نیست، بلکه به پدیده‌های خارجی و محسوس در عالم بیرون از ذهن بسته و وابسته است. این در حالی است که برهان و استدلال‌های عقلی در فلسفه صرفاً ذهنی‌اند و کمتر با بیرون از ذهن مرتبط‌اند. همچنین تعقل قرآنی و روایی برخلاف نظام‌های فلسفی و کلامی تنها فهم و اثبات نظری و ذهنی یک آموزه یا دیدگاه نیست، بلکه افزون بر بُعد معرفتی بُعد اخلاقی و عملی نیز دارد.

البته، مطالعه دقیق قرآن، سیره و سخنان رسول خدا صلی الله علیه و اله‌ و ائمه علیهم السلام نشان می‌دهد


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
106

پیامبر صلی الله علیه و اله‌ دارند، ادعای احقیت برای خلافت داشتند.۱

امام علی علیه السلام‌ نیز با استناد به همان دلیلِ مهاجرین، خود را شایسته‌تر از آنان برای خلافت می‌دانست.۲ مُناشِده و احتجاج امام علی علیه السلام به حدیث غدیر در روز شورا۳، در جنگ جمل۴ و در جنگ صفین۵، همچنین احتجاج حضرت فاطمه زهرا علیها السلام۶ و حتی اصحاب امام علی علیه السلام‌ مانند عمار یاسر۷ به روایت غدیر برای اثبات حقانیت ایشان همگی مصادیقی از مجادله‌های سیاسی امامیه در این دوره‌اند. نمونه‌ای دیگر، احتجاج‌های امام علی علیه السلام و دیگر اصحاب ایشان مانند ابن عباس۸ و صعصة بن صوحان۹ با خوارج است.

با توجه به این‌که این مناظرات درون‌دینی بوده‌اند، ویژگی‌ آنها بهره‌گیری از متون وحیانی و عدم استفاده از ادبیات غیر وحیانی است. به بیان دیگر، جدال در این دوره در محدوده امور دینی است و به همین دلیل یکی از ادله طرفین در مجادلات‌شان آیات قرآن و روایات نبوی بوده است. همان‌‌‌‌‌‌‌طور که دیده شد، جریان‌های مختلف در بحث خلافت رسول اللّه صلی الله علیه و اله‌ هر کدام با تکیه به شاهدی از آیات و روایات سعی در اثبات دیدگاه خود داشته‌اند.

1.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۲؛ ابن قتیبة دینوری، الامامة والسیاسة، ج۱، ص‌۲۱- ۲۲.

2.. ابن قتیبة دینوری، الامامة والسیاسة، ج۱، ص۲۹.

3.. شیخ طوسی، الامالی، ص۳۳۳.

4.. حاکم نیشابوری، المستدرک، ج۳، ص۳۷۱.

5.. نعمانی،‌ الغیبة، ص۷۰.

6.. خزاز قمی، کفایة الاثر، ص۱۹۸-۱۹۹.

7.. نصر بن مزاحم، وقعة صفین، ص۳۳۸.

8.. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغة، ج۱۲، ص۵۳.

9.. شیخ مفید، الاختصاص، ص۱۲۱.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14960
صفحه از 297
پرینت  ارسال به