59
میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)

دوم: آوردن بیت شعر با عبارت: «أنشد» به صورت مطلق که می تواند سروده خود ابان و یا از اشعار شاعران پیش از وی به حساب بیاید:

۱. ذیل آیه ۱۰۲ سوره إسراء، قرطبی عبارت: «قال أبان بن تغلب و أنشد» را به کار برده است که به احتمال قوی سراینده بیت، خود ابان بوده است.۱

۲. ذیل آیه ۳۰ سوره انفال، پس از ذکر معنای واژه توسط ابان بن تغلب و ابوحاتم، «و أنشد» به صورت مطلق آمده است.۲ این امر، انتساب بیت به ابان را با تردید جدّی روبه‌رو می‌سازد.

سوم: مواردی که قائل یا سراینده بیت، به صورت مطلق آمده است؛ از قبیل:

۱. «قال الشاعر»؛ پس از ذکر معنای واژه توسط ابان بن تغلب، ذیل سوره بقره، آیه ۵۸.۳

۲. «قال الشاعر»؛ پس از ارائه معنای آیه ۴۸ سوره انفال، توسط قطرب و ابان بن تغلب.۴

۳. «و أنشد الشاعر»؛ پس از ذکر معنای آیه ۱۰۱ سوره توبه، توسط ابن زید و ابان بن تغلب.۵

چهارم: در یک مورد، ذیل آیه ۷۵ سوره إسراء، با عبارت: «و أنشد قول الشاعر»، به نقل ابان بن تغلب، از شاعر دیگر تصریح شده است.۶

۳. نقل از عرب اصیل

تلاش ابان در دستیابی به لغت اصیل عرب به حدی بوده که نجاشی و شیخ طوسی، او را

1.. الجامع لأحکام القرآن، ج۱۰، ص۳۳۷.

2.. الکشف و البیان، ج‏۴، ص۳۵۰؛ مجمع البیان، ج۴، ص۸۲۶. برای دیدن همین بیت با عبارت: «و قال الشاعر»، ر.ک: الجامع لأحکام القرآن، ج۷، ص۳۹۷.

3.. الجامع لأحكام القرآن، ج‏۱، ص۴۱۱. در بحر المحیط (ج۱، ص۳۵۱)، این توضیح افزوده شده است: «أی فاز بالتوبة، و تفسيرهما الحطّة بالتوبة إنّما هو تفسير باللّازم لا بالمرادف؛ لأنّ مَن حطّ عنه الذنب فقد تيب عليه».

4.. الکشف و البیان، ج‏۴، ص۳۶۵؛ روض الجنان و روح الجنان، ج‏۹، ص۱۲۸.

5.. الکشف و البیان، ج‏۵، ص۸۷. برای دیدن همین بیت با عبارت: «و أنشد أبان بن تغلب»، ر.ک: روض الجنان و روح الجنان، ج‏۱۰، ص۲۳ (با کمی اختلاف).

6.. مجمع البیان، ج۶، ص۶۶۶.


میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
58

ابان بن تغلب نیز که بر اساس متون روایی۱ و شرح حال ها۲ در ادبیات هم تبحّر داشته است، در موارد متعدّدی در بیانات تفسیری خود از شواهد شعری بهره‌مند شده است. در تلاشی که در جهت بازیابیِ منقولات تفسیری ابان به عمل آمد، در مجموع نُه مورد استناد به شواهد شعری در تبیین آیات استخراج شد. این موارد چند قسم اند:

اول: مواردی که بیت شعر منسوب به خود ابان بن تغلب، با عبارات: «قال أبان بن تغلب»، «قال الشاعر أبان بن تغلب»، «قول أبان بن تغلب» و «انشد أبان بن تغلب»:

۱. ذیل آیه ۳۰ سوره توبه، ثعلبی از قول ابن عبّاس، «قتل» را به معنای «لعن» دانسته و افزوده: «مثله قال أبان بن تغلب:... ».۳ قرطبی،۴ ابو الفتوح رازی و ابو حیّان اندلسی نیز بیت را به وی منسوب کرده اند.۵

۲. در ذیل آیه ۵۷ سوره توبه که با عبارت: «قال الشاعر أبان بن تغلب» خود ابان به عنوان شاعر معرفی شده،۶ در ظاهر می توان بیت شعر را از خود ابان قلمداد کرد؛ امّا در واقع چنین نیست؛ چرا که همین بیت در مصادر دیگر به امرؤ القیس منسوب شده است.۷ بنا بر این می‌توان گفت که ابان بن تغلب از شعرای نام آشنای پیش از خود نیز بهره برده است.

۳. ذیل آیه شانزده سوره توبه، ثعلبی با عبارت: «أنشد أبان بن تغلب» وی را سراینده بیت معرفی کرده است.۸

1.. برای نمونه، یک مورد از این موارد را بیان می‌کنیم: امام صادق علیه السلام مردی را که از شام آمده بود و طلب مناظره با آن امام را داشت، در حیطۀ ادب به ابان ارجاع داد. ابان هم بر او غلبه یافت (اختیار معرفة الرجال، ص۲۷۵ ـ ۲۷۶، ح۴۹۴؛ بحار الأنوار، ج۴۷، ص۴۰۷، ح۱۱).

2.. معجم الاُدباء، ج۱، ص۳۸.

3.. الکشف و البیان، ج‏۵، ص۳۴.

4.. الجامع لأحکام القرآن، ج۸، ص۱۱۹.

5.. روض الجنان و روح الجنان، ج‏۹، ص۲۲۳؛ البحر المحیط، ج۵، ص۴۰۳.

6.. الکشف و البیان، ج‏۵، ص۵۵.

7.. أساس البلاغة، ص۵۹۹.

8.. الکشف و البیان، ج‏۵، ص۱۷. در مصادر بعدی أبان، سرایندۀ بیت معرفی شده است (روض الجنان و روح الجنان، ج‏۹، ص۱۸۶؛ الجامع لأحکام القرآن، ج۸، ص۸۸؛ فتح القدیر، ج۲، ص۳۹۰).

  • نام منبع :
    میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد حسين مدني
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17656
صفحه از 303
پرینت  ارسال به