55
میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)

این تحلیل را می‌توان در مورد آثار منسوب به ابان بن تغلب نیز مطرح نمود.

ویژگی‌های «غریب القرآن» ابان

آگاهی از ویژگی‌های غریب القرآن ابان بن تغلب، از دو راه امکان‌پذیر است. نخستین راه، مراجعه به توصیف کسانی است که آن را در اختیار داشته‌اند و یا به هر طریق ممکن، اطّلاعاتی از آن کسب کرده‌اند. راه دوم ـ که پس از طی مسیر پرمشقت بازیابی و بازسازی میسر است ـ، بررسی محتوای به دست آمده از آن است. در گفتارهای پیش‌رو، دستاوردهای هر یک از این دو راه ارائه می‌گردد.

ویژگی‌های بیان شده در فهرست‌ها

پس از آن که به یکی بودن غریب القرآن و معانی القرآن منسوب به ابان بن تغلب پی بردیم، به دلیل در اختیار نبودن این اثر در زمانه ما، به ناچار باید ویژگی‌های این اثر را آن گونه که در فهرست‌ها ذکر شده، بیان کنیم. در این‌باره، اطلاعات زیر را می‌توان نسبت به ساختار و محتوای آن به دست آورد:

۱. «لطیف» بودن

لطیف بودن ـ که به کم‌حجمی معنا شده۱ ـ، تنها مشخّصه‌ای است که از ساختار و شاکله کتاب ابان با صراحت بیان شده است. این ویژگی، تنها توسط ابن ندیم و آن هم

1.. این معنا در برخی مصادر آمده است. برای نمونه، آقای دکتر محمّدباقر حجّتی در ترجمۀ خود از کتاب القرائات القرآنیة، برگردان عبارت ابن ندیم را بدین صورت آورده است: «او را کتب و آثاری است که عبارت‌اند از: کتاب معانی القرآن که نبشتاری لطیف و کم‌حجم است» (مقدمه‌ای بر تاریخ قرائات قرآن کریم، ص۴۱).
دو نمونه از وصف کتب دیگر نیز از این قرار است:
یک: ذیل شرح حال ابن رشیق قیروانی، در وصف یکی از آثارش آمده: «و من تصانيفه أيضاً قراضة الذهب، و هو كتاب لطيف الجرم، كبير الفائدة» (وفیات الأعیان، ج۲، ص۸۸؛ شذرات‏ الذهب، ج ‏۵، ص۲۳۹).
دو: ابن خلّکان همچنین در وصف یکی از تألیفات ابن عبد البر آورده: «...وحكى أبو عمر ابن عبد البرّ صاحب كتاب الاستيعاب فی كتابه الذی سمّاه القصد الأُمم فی أنساب العرب والعجم وهو كتاب لطيف الحجم» (وفیات الأعیان، ج۵، ص۳۵۷). زِرِکلی همین کتاب را «صغیر» توصیف کرده است (الأعلام، ج۸، ص۲۴۰).


میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
54

القرآن باشد.۱

محقّقان دیگری از جمله سزگین۲ و مدرّسی طباطبایی۳ نیز بر این نکته تأکید دارند که معانی القرآن منسوب به ابان، در واقع، نام دیگری از همان غریب القرآن اوست. صحّت این احتمال، با شواهدی که در ادامه می‌آید، مستحکم‌تر می‌گردد:

۱. در شرح حال ابان بن تغلب در مصادر اوّلیه همچون فهرست‌های نجاشی و شیخ طوسی و ابن ندیم، دو اثر غریب القرآن و معانی القرآن با هم ذکر نشده‌اند.

۲. ابن ندیم، کتابی از ابان در اختیار داشته است و با توجّه به محتوای آن ـ که تبیین واژه‌های دشواریاب قرآن بوده ـ، آن را معانی القرآن نام نهاده است. این مطلب با توجه به مطالب پیش‌تر گفته شده در باره عام‌تر بودن «معانی القرآن»ها به گونه‌ای که «غریب القرآن»ها را هم در خود جای می‌دهد، دور از ذهن نیست.

۳. ابان بن تغلب به احتمال بسیار، نام مشخصی بر کتاب خود ننهاده بوده است؛ چرا که نجاشی و شیخ طوسی نیز بر نام کتاب ابان، اتفاق نظر ندارند. نجاشی آن را تفسیر غریب القرآن۴ و شیخ آن را کتاب الغریب فی القرآن۵ معرفی می‌کنند.

۴. مشابه این مطلب در مورد نام کتاب ابو عبیده معمر بن مثنی (م۲۰۹ق) مطرح است. به وی کتاب‌های غریب القرآن، معانی القرآن و مجاز القرآن را نسبت داده‌اند؛ امّا امروز مجاز القرآن دو جلدی در اختیار ما قرار دارد. برای پژوهشگران تاریخ علوم قرآنی، این سؤال مطرح است که آیا ابو عبیده، سه کتاب در باره مسائل قرآنی داشته است و یا همه این عناوین، از آنِ یک کتاب است. آقای سزگین بر این باور است که عناوین سه‌گانه و یا چهارگانه منسوب به او ـ با احتساب اعراب القرآن که برخی مصادر ذکر کرده‌اند ـ عناوین گونه‌گون یک کتاب است. ایشان دلایل استواری بر این نظر خود اقامه کرده‌اند.۶ مشابه

1.. سیر نگارش‌های علوم قرآنی، ص۲۲.

2.. تاریخ التراث العربی، جلد اوّل، جزء اوّل و دوم (فی علم اللغة)، ص۳۸ (ص۲۴ از کتاب آلمانی).

3.. میراث مکتوب شیعه از سه قرن نخستین، ص۱۵۴.

4.. رجال النجاشی، ص۱۱، ش ۷.

5.. الفهرست، طوسی، ص۱۷، ش ۵۱.

6.. سیر نگارش‌های علوم قرآنی، ص۲۹. مساعد بن سلیمان نیز بر همین نظر است (ر.ک: التفسیر اللغوی للقرآن الکریم، ص۳۳۵).

  • نام منبع :
    میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد حسين مدني
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17502
صفحه از 303
پرینت  ارسال به