39
میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)

افرادی چون ابن سعد (م ۲۳۰ ق)،۱ یحیی بن معین (م ۲۳۳ ق)، ۲ احمد بن حنبل (م۲۴۱ق)،۳ ابن ابی حاتم رازی (م۳۲۷ق)،۴ ابن حبّان (م۳۵۴ق)،۵ ابن شاهین (م۳۸۵ق)،۶ و نووی (م۶۷۶ق)،۷ به وثابت ابان بن تغلب تصریح کرده و یا وی را در زمرهٔ ثقات برشمرده‌اند.

ابان از جمله رواتی است که از نظر اکثر دانشمندان و رجالیان اهل‌سنّت، توثیق و یا حداقل مدح و تمجید شده است.

به طور کلّی، رجالیان اهل‌سنّت که با تنگ‌نظری با راویان شیعی روبه‌رو می‌شوند و در مواردی محدود، زبان به مدح آنان می‌گشایند، در مورد ابان بن تغلب، از این قاعده عدول کرده‌اند. به همین علت است که فردی همچون ذهبی (م۷۴۸ق)، با این که در میان رجال ضعیف، از ابان بن تغلب یاد کرده و او را شیعه‌ای محکم دانسته، باز هم نتوانسته صداقتش را منکر شود.۸ وی حتی در دیگر کتب رجالی خود، با صراحت، ابان را ثقه دانسته است.۹ حاکم نیشابوری (م۴۰۵ق) نیز حتی پس از ذکر حدیثی به نقل از ابان در مذمّت عثمان، وثاقت وی را تأیید و احادیثش را راه یافته به صحیحین معرفی کرده است.۱۰

1.. الطبقات الکبری، ج ۶، ص ۳۴۲.

2.. موسوعة أقوال یحیی بن معین ، ج ۱، ص ۱۳۴، ش ۶.

3.. العلل و معرفة الرجال، ج۳، ص ۲۸۴، ش۵۲۶۰.

4.. الجرح و التعدیل، ج۲، ص۲۹۶ـ۲۹۷، ش ۱۰۹۰.

5.. کتاب الثقات، ج۶، ص۶۷.

6.. تاریخ أسماء الثقات، ص۶۷، ش ۷۵.

7.. شرح صحیح مسلم، ج۴، ص۱۹۱.

8.. أبان بن تغلب من طبقة أبی ‌حنیفة: صدّوقٌ، شیعیّ، غالٍ، م [مسلم]، عو [السنن الأربعة]. (دیوان الضعفاء و المتروکین، ص۳۹، ش ۱۲۶).

9.. الکاشف فی معرفة من له روایة فی الکتب الستّة، ج۱، ص۷۴، ش ۱۰۳؛ طبقات القرّاء، ج۱، ص۱۱۰، ش۴۷.

10.. أخبرنا أبو عبد اللّٰه محمّد بن إبراهيم بن الفضل الورّاق بمكّة، قال: ثنا محمّد بن العقيلی، قال: ثنا عمر بن محمّد الأسدی، قال: ثنا أبی، قال: حدّثنا مفضّل بن صدقة الحنفی، قال: شهدت منصور بن المعتمر و حدّث أبان بن تغلب بحديث عن محمّد بن علی فيه قَرصٌ لعثمان، فقال له: كذبت كذبت! و صاح به. قال أبو عبد اللّٰه: أبان بن تغلب ثقة، مخرج حديثه فی الصحيحين، و كان قاصّ الشيعة (معرفة علوم الحدیث، ص۱۳۵ ـ ۱۳۶).


میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
38

توصیفی که شیخ طوسی از کتاب غریب القرآن ابان بیان کرده ـ که کتابی در تبیین واژه‌های دشواریاب در قرآن نگاشت و شواهد آن را از شعر آورد۱ ـ نیز به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد آن را در اختیار داشته و ملاحظه کرده است؛ زیرا این توصیف، به بررسی محتوایی و درون‌متنی اثر، نیاز دارد. در این صورت می‌توان گفت که این اثر قرآنی ابان تا قرن پنجم هجری در اختیار دانشمندان بوده است.

پس از آن دوران نیز سرنوشتی که دیگر آثار نخستین را فراگرفت، یعنی ورود محتویات آن به آثار جامع بعد از خود، به احتمال بسیار برای آثار ابان بن تغلب هم پدید آمد. این سرنوشت، با ظرافت خاصّی در مورد تفسیر غریب القرآن وی گزارش شده است؛ ماجرایی که در آن سال‌ها بعد، فردی کتاب ابان را با دو کتاب هم‌مضمون دیگر از عالمان نزدیک به عصر ابان در آمیخت. این گردآوری گرچه احتمالاً به جهت سهولت دستیابی به محتوای آنها مزایایی در پی داشته است، ولی در هر حال، موجب حضور کم‌رنگ‌تر اثر اولیه ابان بن تغلب در صحنه علم و دانش شد. نشانه‌های حضور کتاب مشترک ـ که به حتم، تمام یا بخشی از نگاشته‌های ابان نیز در آن بوده ـ، تا قرن هفتم هجری و زمانه سیّد ابن طاووس در کتاب سعد السعود، قابل پیگیری است.۲جزئیات بیشتر ماجرا در مقدّمه غریب القرآن ابان ذکر خواهد شد.

شخصیت رجالی ابان بن تغلب

پیش‌تر به مقام علمی و جایگاه والای ابان بن تغلب نزد امامان معصوم علیهم السّلام اشاره شد. در ادامه، به شخصیت روایی او نزد فریقین خواهیم پرداخت. محدّثان و رجالیان شیعه و تقریباً تمام رجال‌شناسان و محدّثان اهل‌سنّت از متقدّم تا متأخّر، متساهل و خوش‌بین و متشدّد و محتاط، بر وثاقت ابان بن تغلب اتّفاق نظر دارند. ۳

1.. الفهرست، طوسی، ص۱۷، ش ۵۱.

2.. سعد السعود، ص۲۲۱.

3.. رجالیان شیعه نظیر نجاشی (ر.ک: رجال النجاشی، ص ۱۰) و شیخ طوسی (ر. ک: الفهرست، طوسی، ص۱۷) ابان را «عظیم المنزلة» و «ثقة جلیل القدر» برشمرده‌اند. از متأخران نیز شیخ عبدالله مامقانی (م۱۳۵۱ق)، دستور امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام به ابان جهت فتوا دادن را دلیلی واضح بر بلندی مرتبهٔ او در علم و عمل و وثاقت و عدالت و امانتش در حدیث دانسته است (ر. ک: تنقیح المقال، ج۳، ص ۹۹).

  • نام منبع :
    میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد حسين مدني
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17692
صفحه از 303
پرینت  ارسال به