37
میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)

۳. کتاب القرائات؛ ابن ندیم تصریح به این کتاب ابان دارد.۱

۴. کتاب الفضائل؛ نجاشی و شیخ طوسی در شمار آثار ابان عنوان کرده‌اند۲؛ این کتاب، فضیلت‌های ارزشمندی از خاندان عصمت و طهارت علیهم السّلام در خود جای داده است. البته آنچه پس از پیگیری امر بازیابی محتوا قابل برداشت است، منتفی نبودن اشتمال کتاب بر فضیلت‌های اخلاقی، اجتماعی و... است.

۵. کتاب صفّین؛ این کتاب را تنها نجاشی به ابان نسبت داده است.۳

۶. کتاب من الاُصول فی الروایة علی مذاهب الشیعة؛ این اثر را ابن ندیم به ابان نسبت داده است.۴

۷. أصل؛ شیخ طوسی در فهرست خود این عنوان را در شمار آثار ابان نام برده است.۵ با توجه به این که «اصل» عنوانی است عام و قابل انطباق بر مصادیق متعدّد، شناخت دقیق آن، امری دشوار است.

سرگذشت آثار

ابان بن تغلب به دلیل بهره‌مند بودن از شخصیتی چندبُعدی و پُرجاذبه، بسیار مورد توجّه دانشمندان شیعه و اهل‌سنّت قرار گرفت. این امر سبب شد تا آثار او نیز در حوزه‌های گوناگون علمی، با استقبال فراوان روبه‌رو شود.

از جمله نشانه‌هایی که می‌توان بر این امر اقامه نمود، حضور تفسیر او تا زمان ابن ندیم ـ یعنی حدود اواخر قرن چهارم هجری ـ است. ابن ندیم از آن با نام معانی القرآن یاد کرده و آن را «لطیف»،۶ یعنی کم‌حجم، توصیف کرده است و این امر، مستلزم رؤیت کتاب توسط او بوده است.

1.. همان، ص۲۷۶. مرحوم نجاشی و شیخ طوسی به طور مستقیم کتاب القرائات را برای ابان نام نبرده‌اند؛ ولی قرائت ابان را قرائتی مخصوص دانسته‌اند و به ستایش آن پرداخته‌اند. توضیح بیشتر این مطلب در ادامۀ مباحث، از نظر خواهد گذشت.

2.. رجال النجاشی، ص۱۱، ش ۷؛ الفهرست، طوسی، ص۱۸، ش ۵۱.

3.. رجال النجاشی، ص۱۱.

4.. الفهرست، ابن الندیم، ص۲۷۶.

5.. الفهرست، طوسی، ص۱۸، ش ۵۱.

6.. الفهرست، ابن الندیم، ص۲۷۶.


میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
36

است. ممکن است که امام با فرستادن ابان در میان جمع اهل‌سنّت مدینه، به دنبال نزدیک‌تر ساختن دل‌های مسلمانان نسبت به همدیگر و ایجاد نوعی اُلفت و اُنس اجتماعی بوده است. این هدف، به زیبایی در پرتوی احاطه ابان بن تغلب بر احکام و نظریات صاحبان مذاهب رایج در آن دوران، قابل تحقّق بود.

۳. تألیفات و آثار

دانشمندی چون ابان بن تغلب، از طریق آثار درخوری که بر جای می‌نهد، در حافظه علمیِ مکتب خویش ماندگار خواهد بود. او که پروانه‌وار گِردِ اهل‌بیت علیهم السّلام حاضر بود، به یقین هر پرتوی را که از ناحیه آن بزرگواران می‌تابید، با تلاش و مجاهدت خود حفاظت و پاسداری می‌نمود. رجالیان و فهرست‌نویسان، تألیفات و نگاشته‌هایی به ابان بن تغلب نسبت داده‌اند. ارزش آنها ـ که با تأسف فراوان، امروزه در اختیارمان نیستند ـ به قدری بوده که ابان را مصنِّفی جلیل القدر دانسته‌اند.۱ اسامی تألیفاتش از این قرار است:۲

۱. تفسیر غریب القرآن۳ (کتاب الغریب فی القرآن)۴؛

۲. کتاب معانی القرآن؛ این عنوان را تنها ابن ندیم مطرح کرده و آن را کتابی «لطیف» توصیف نموده است.۵ به نظر می‌رسد که این مورد، نام دیگر غریب القرآن باشد.۶

1.. تاریخ التراث العربی، المجلّد الثامن، الجزء الأوّل و الثانی(فی علم اللغة)، ص۳۸ (ص۲۴ از کتاب آلمانی).

2.. در تمام مصادر، غیر از این موارد، تألیف دیگری به ابان بن تغلب نسبت داده نشده است. این در حالی است که فؤاد سزگین، در شرح حال او، پس از آن که از کتاب صفّین یاد می‌کند، کتاب الجمل و کتاب النهروان را هم برای او عنوان می‌کند. مصدر سخن او، الذریعۀ آقابزرگ تهرانی است. پس از بررسی الذریعه، در می‌یابیم که علّامه تهرانی به دلیل آن که برخلاف عادت معهود خود، کتاب الصفین را ذیل حرف «صاد» و در موضع «صفین» آورده، توضیح می‌دهد که عناوین کتاب الجمل و کتاب النهروان را نیز به همراه دیگر کتب صفین، ذیل حرف «کاف» بیان خواهد کرد؛ لذا، مؤلّف الذریعه، به هیچ‌وجه در پی نسبت دادن دو کتاب دیگر به ابان نبوده و بر همین اساس می‌نویسد: «کتاب صفّین:... و سيجی‏ء مع غيره من كتب الصفين فی حرف الكاف بعنوان كتاب صفّين، كما يذكر هناک أيضاً كتاب الجمل و كتاب النهروان (الذريعة إلى ‏تصانيف الشيعة، ج‏۱۵، ص۵۲، ش ۳۳۳).

3.. رجال النجاشی، ص۱۱، ش ۷.

4.. الفهرست، طوسی، ص۱۷، ش ۵۱.

5.. الفهرست، ابن الندیم، ص۲۷۶.

6.. دلایل یکسانی این دو کتاب، به طور تفصیلی در جای خود بیان شده است.

  • نام منبع :
    میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد حسين مدني
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17690
صفحه از 303
پرینت  ارسال به