27
میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)

شناخت‌نامهٔ اَبان بن تغلب رحمة الله

شخصیت

ابو سعید، اَبان بن تغلب بن رباح۱ رَبَعی۲ بَکری۳ جُرَیری کوفی، از اعضای سرشناس و مشهور جامعه شیعه در روزگار خویش بود. وی از موالی قبیله بنو جُرَیر ـ که شاخه‌ای از بکر بن وائل بود ـ به شمار می‌رفت.۴

با نگاهی به منابع شرح حال روات و مصادر تراجم‌نگاری، هیچ اثری از ثبت سال تولّد برای ابان بن تغلب نمی‌یابیم. بنا بر این باید به طبقه، سال وفات و دیگر عوامل مؤثّر در فهم زمان و شرایط او دقّت کنیم.

1.. نام جدّ أبان در برخی مصادر، «ریاح» ذکر شده است (برای نمونه، ر.ک: کتاب الثقات، ج۶، ص۶۷؛ نقد الرجال، ج۱، ص۴۰) در معالم العلماء (ص۶۳، ش۱۳۹) هم «ریاح» آمده است؛ امّا در چارچوب جدید و محقّق معالم العلماء (ص۹۹) «رباح» ذکر شده بدون هیچ نسخه بدلی. اشتباه تایپی یا استنساخ در نقد الرجال و الثقات هم بعید نیست.

2.. رَبَعی: نسبت است به ربیعة بن نزار که در مراحل بسیار بالاتر، بکر بن وائل از آن بوده است. این نسب به ندرت مطرح می‌شود؛ چرا که از ربیعة بن نزار، شاخه‌ها و قبایل و بطن‌های بسیاری پدید آمده‌اند و به دلیل دور بودن، فایده‌ای از نظر شناخت افراد با این نسب، مترتّب نخواهد بود. نسب بکر به ربیعه به این ترتیب است: «بكر بن وائل بن قاسط بن هنب بن أفصى بن دعمی بن جديلة بن أسد بن ربيعة بن نزار». ر.ک: الأنساب، ج۶، ص۷۶، ش ۱۷۴۸.

3.. بَکری: منسوب به بکر بن وائل. همان، ج۲، ص۲۹۶، ش ۵۶۳.

4.. ربیعة: سومین قبیله از ریشۀ اوّل از صف اوّل عرب عدنانی و آنان فرزندان ربیعة بن نزار هستند که به «ربیعة الفرس» مشهورند. ربیعة، دو تیره دارد که عبارت اند از: «اسد» و «ضُبَیعَة». ر.ک: لغت‌نامۀ دهخدا، ج۷، ص۱۰۴۸۶.


میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
26
  • نام منبع :
    میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد حسين مدني
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17707
صفحه از 303
پرینت  ارسال به