247
میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)

نیز کسانی دست به تألیف زده‌اند.

فهرستی از مؤلّفان در عرصه قرائات، تا پایان قرن دوم هجری بنا بر تحقیق آقای عبد الهادی فضلی بدین شرح است:۱

۱. یحیی بن یعمر (م۹۰ق)؛۲

۲. ابان بن تغلب کوفی (م۱۴۱ق)؛

۳. مقاتل بن سلیمان (م۱۵۰ق)؛

۴. ابو عمرو بن علاء (م۱۵۴ق) از قرّاء سبعه؛

۵. حمزة بن حبیب زیّات (م۱۵۶ق) از قرّاء سبعه؛

۶. زائدة بن قدامة ثقفی (م۱۶۱ق)؛

۷. عبد الحمید بن عبد المجید ـ اخفش اکبر ـ (م۱۷۷ق)؛

۸. هارون بن موسی (م ح ۱۷۰۱۸۰ق)؛

1.. بر اساس کتاب سیر نگارش‌های علوم قرآنی نیز می‌توان به فهرستی از این قرار دست یافت (به دلیل معاصرت و نبود قرائن روشن‌تر، ناگزیر ملاک تقدّم و تأخّر آثار را تاریخ وفات مصنّفان قرار دادیم):
یک. یحیی بن یعمر (م ۹۰ق) (سیر نگارش‌های علوم قرآنی، ص۱۷).
دو. عبداللّٰه بن عامر یحصبی (م ۱۱۸ق)، از قرّاء سبعه، کتاب اختلاف مصاحف الشام و الحجاز و العراق و کتابی دربارۀ وقف و وصل در آیات با نام المقطوع و الموصول را نگاشت (همان، ص۱۸).
سه. زید بن علی(شهادت ۱۲۲ق)، چهرۀ منّور تشیّع است که کتابی با عنوان «القراءة» به او نسبت داده‌اند (همان، ص۱۸).
چهار. ابان بن تغلب (م ۱۴۱ق)، مفسّر، عالم، محدّث بزرگ و جلیل القدر شیعه که جایگاه بلند او را در قرائت قرآن ستوده‌اند نیز کتابی در «قرائات» دارد (همان، ص۲۱).
پنج. ابو عمرو بن علاء زبّان (م ۱۵۴ق)، از قرّاء سبعه (همان، ص۲۳ ـ ۲۴).
شش. حمزة بن حبیب زیّات (م ۱۵۶ق) (همان، ص۲۴).
هفت. علی بن حمزه کسائی (م ۱۸۹)، عالم، ادیب، قاری و نحوی بلندآوازه و یکی از قرّاء سبعه که از جمله تألیفاتش کتاب القرائات و کتاب مقطوع القرآن و موصوله است (همان، ص۲۴ ـ ۲۵).

2.. یحیی بن یعمر عدوانی (م ۸۹ یا ۹۰ق) که کتاب فی القراءة خود را در واسط نوشت و در آن، اختلافات مصاحف مشهور را ضبط کرد. وی را باید نخستین فردی دانست که در قرائات قلم زد. کتاب او تا قرن چهارم بنیادی‌ترین سرچشمه شناخت قرائت‌ها بوده است. از قاریان معروف بصره و از شاگردان برجستۀ ابو الأسود دوئلی است. او را آگاه به فقه، حدیث و لغت دانسته‌اند و برخی بر این باورند که وی اوّلین کسی است که قرآن را نقطه‌گذاری کرده است.


میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
246

ابان و قرائات

افراد بسیاری در قرون نخستین هجری به حیطه‌های مختلف به علم قرائات اشتغال داشتند. از این میان، برخی به دلایل گوناگون، از شهرت بیشتری برخوردار گشتند. برخی نیز در این عرصه، دست به تألیف و ثبت قرائات زدند. یکی از این بزرگان که توانست با استفاده از تبحّر خود در میدان ادب و لغت و نحو و بهره‌گیری از آموزه‌های اساتید برجسته، از قاریان زمانه خود شود، ابان بن تغلب کوفی است. در ادامه، به جایگاه ابان در این عرصه سخن خواهیم گفت.

ابان، از پیشتازان تدوین قرائات

میان عالمان و صاحب‌نظران علوم قرآنی، اختلاف دیدگاه‌هایی در معرّفی نخستین مدوِّن قرائات وجود دارد. ذهبی که در طبقات قاریان قلم زده‌، ابو عبیده قاسم بن سلّام (م۲۲۴ق) را نخستین مدوّن در قرائات می‌داند.۱ ابن جزری نیز در کتاب النشر، قاسم بن سلام را نخستین پیشوای معتبری دانسته است که قرائات را در کتابی جمع نموده است،۲ امّا همو، در دیگر کتابش غایة النهایة، ابو حاتم سجستانی (م۲۵۰ق) را نخستین مصنّف می‌انگارد.۳ هر دو ادّعا بسیار متزلزل اند؛ چرا که دست‌کم تا بدین جا تألیف «کتاب القرائات» دهه‌هایی پیش از ابن سلام و سجستانی به دست ابان بن تغلب (م۱۴۱ق) به اثبات رسید. سبقت ابان بر آن دو، بدیهی است؛ ولی این که آیا ابان در تدوین قرائت بر همگان سبقت داشته، محل تأمّل و دقّت است.

عقیده سیّد حسن صدر۴ و شیخ آقا بزرگ تهرانی۵ بر آن است که ابان بن تغلب، نخستین تدوینگر در حوزه قرائت قرآن است؛ امّا بررسی‌ها نشان می‌دهد که پیش از او

1.. طبقات القرّاء، ج۱، ص۲۰۱، ش۱۰۴.

2.. النشر فی القرائات العشر، ج۱، ص۳۳ ـ ۳۴.

3.. غایة النهایة ، ج۱، ص۲۸۹ ـ ۲۹۰ ش۱۴۰۳.

4..تأسیس الشیعة، ص۳۲۰؛ الشیعة و فنون الإسلام، ص۲۷.

5.. الذریعة الی تصانیف الشیعة، ج۱۷، ص۵۳، ش۲۸۸ و ص۵۷، ش۳۰۹.

  • نام منبع :
    میراث قرآنی ابان بن تغلب(141ق)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد حسين مدني
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17720
صفحه از 303
پرینت  ارسال به