89
تفسیر روایی جامع (۱)

دوم کتاب، تحت عنوان «حدیث بسندگی» و به عنوان یکی از «آسیب‏های مبناییِ تفسیر روایی»، به تفصیل بررسی و نادرستی آن را اثبات کرده‏ایم.۱

دیدگاه سوم: تفصیل آیه‏ای

این دیدگاه، از آنِ کسانی است که معتقدند بسیاری از آیات قرآن، چنان روشن و گویا هستند که نیازی به تبیین ندارند. این افراد اگر در فهم برخی آیات نیز با مشکلی رو به رو شوند، از طریق مراجعه به آیات دیگر، به حلّ مشکل می‏پردازند. البتّه این دسته از مفسّران، آیات ناظر به تفصیل احکام فقهی، جزئیات داستان‏ها، حروف مقطّعه در آغاز سوره‏ها و امور متعلّق به جهان غیب (مانند برزخ و معاد) را استثنا می‏کنند و تبیین تفاصیل و جزئیات آن‏ها را نیازمند قرینه‏های بیرونی و از جمله سنّت می‏دانند. بر پایه این وجه، در این گونه آیات، روایات نقش تبیین و بازسازیِ کامل داستان و جریان را به عهده دارند؛ امّا در بخش‏های دیگر، نقش تعلیمی دارند. یعنی برای فهم عموم آیات (غیر از موارد استثنا)، با تأمّل در روایات، می‏توان زودتر و آسان‏تر به مقاصد قرآن دست یافت؛ امّا بدون آن‏ها نیز معنای آیه روشن و برای همگان مفهوم است.

ما با بخش نخست این نظر، مخالفتی نداریم و بر این باوریم که فهم نخستین لایه از آیات قرآن، برای همگان ممکن است. برخی از روایات نیز مبهم بودن قرآن را نفی و این نظر را اثبات می‏کنند؛۲ ولی فهم لایه‏های عمیق قرآن، تنها برای برخی مفسّران و راسخان در علم میسّر است و فهم لایه‏های عمیق‏تر نیز در انحصار معصومان از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و اله است. به سخن دیگر، برای درک مقصود لایه‏های درونی و بسیار ژرف آیات قرآن، باید دست نیاز به سوی کسانی دراز کنیم که از سوی آورنده قرآن و در حدیث ثقلین، همتا و همبر و همراه

1.. ر.ک: آسیب‏شناسی تفسیر روایی: درس چهاردهم «آسیب‏های مبناییِ تفسیر روایی».

2.. ابو لبید بحرانى از امام باقر علیه السلام نقل می‏کند: «… فَمَن زَعَمَ أنَّ کتابَ اللّهِ مُبهَمٌ، فَقَد هَلَک و أهلَکَ؛ هر کس ادّعا کند که کتاب خدا مبهم است، هم خود به هلاکت در افتاده، و هم دیگران را به نابودى کشانده است». المحاسن: ج۱ ص۲۷۰.


تفسیر روایی جامع (۱)
88

سوره نحل که ناظر به این مسئله‏اند، ابتدا نزول قرآن بر پیامبر صلی الله علیه و اله مطرح شده و سپس به وجهه تبیینیِ آن پرداخته شده است.۱ گویی که «تبیان بودن قرآن نسبت به هر چیز»، تنها به هنگام حضور آن نزد پیامبر صلی الله علیه و اله است و این، همان نکته‏ای است که روایات متعدّد بر آن پای فشرده‏اند.۲

اشکال دیگر این دیدگاه، آن است که قرآن را یک متن بسته و بریده از بیرون و غیر مرتبط با قرینه‏های جانبی در نظر گرفته است و این، نه با واقعیت‏های امروزی سازگار است و نه با حقایق تاریخی. قرآن یک متن ناظر به محیط بیرونیِ خویش است و پیوند‏های متعدّدی با فرهنگ و زبان و تاریخ انسانی دارد. این معنا اقتضا می‏کند که برای فهم آن، به اطلاعات پیرامونی و ادبی و نیز روایات گزارش دهنده از قرینه‏های متعدّد و متنوّع توجّه کنیم. بر این پایه، روشن می‏شود که آگاهی از اسباب نزول، واژه‏شناسی و آشنایی با اشعار و امثال عربی و فرهنگ معاصر نزول، در فهم بسیاری از آیات قرآن تأثیر دارد و نقش روایات تفسیری نیز ـ دست کم در عرصه گزارش این مطالب و نیز دیگر قرینه‏ها ـ ثابت می‏گردد.

دیدگاه دوم: نیاز مطلق

دیدگاه دوم، فهم و تبیین قرآن را برای عموم افراد ناممکن و تنها برای مخاطبان اصلی قرآن (پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل بیت او) میسّر می‏داند. این دیدگاه، منسوب به گروهی از اخباریان است. کسانی که چنین نظری دارند، ظواهر قرآن را بدون مؤیّدی از روایات، حجّت نمی‏دانند.۳ دلیل این دسته، «حرمت تفسیر به رأی» و حدیث: «إنّما یَعرِفُ القرآنَ مَن خوطب به»۴ است.

این دیدگاه را می‏توان افراطی در برابر تفریط دیدگاه نخست دانست و ما آن را در جلد

1.. نحل: آیۀ ۴۴: (وَ أَنزَلنا إِلَیکَ الذِّکرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیهِم‏…) و آیۀ ۶۴ : (وَ ما أَنزَلنا عَلَیکَ الکِتابَ إِلاَّ لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الّذی…) و آیۀ ۸۹ : (…وَ نَزَّلنا عَلَیکَ الکِتابَ تِبیاناً لِکُلِّ شَیء).

2.. الکافی: ج۱ ص۶۰ ح۵ و ۶ و ص۶۱ ح۷.

3.. البتّه همۀ اخباریان چنین دیدگاهی ندارند و با این حال، داشتن چنین نظری، یکی از شاخصه‏‏های اخباریگری شمرده شده است. ر. ک : اخباریگری: ص۲۲۴ ـ ۲۲۵.

4.. یعنی: «قرآن را فقط مخاطبش می‏فهمد». الکافی: ج۸ ص۳۱۲ (روایتی از امام باقر علیه السلام خطاب به قتاده).

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 28544
صفحه از 311
پرینت  ارسال به