85
تفسیر روایی جامع (۱)

۲ ـ ۱. مبانی صدوری

برای روشن شدن مبانیِ صدوری در عرصه روایات تفسیری، ابتدا لازم است تعریف خود را از حدیث و سنّت عرضه کنیم. «حدیث» در تعریف مشهور، گزارش گفتار و رفتار و تقریر معصوم است. «سنّت» نیز گفتار و رفتار عینی و خارجیِ معصوم، اعمّ از پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل بیت گرامی او است. این جداسازی میان حدیث و سنّت، به ما امکان می‏دهد در دو مرحله، از حجّیت هر یک در تفسیر قرآن سخن بگوییم و ابتدا اعتبار سنّت و سپس اعتبار حدیث را به عنوان حکایت‏گر سنّت، در این عرصه بکاویم.

این جداسازی و مرحله‏بندی، از آن رو مهم است که حدیث در حکایت از گفتار و رفتار معصوم، آسیب‏پذیر بوده و از اشتباه راویان و کاتبان و نیز از گزند جاعلان و تحریف‏گران مصون نمانده است.۱ این آسیب‏ها و تحریف‏ها هرچند در مقایسه با حجم عظیم روایاتِ دستْ ناخورده و قابل اعتماد، چندان فراوان نیستند؛ امّا موجب می‏شوند که میان حدیث و قرآن، تفاوت معناداری از جهت تحریف و تصحیف ایجاد شود. قرآن هر آیه و کلمه‏اش می‏تواند به فرایند تفسیر در آید؛ امّا هیچ سخنی تنها به اعتبار این‏که حدیث نامیده می‏شود، نمی‏تواند در تفسیر قرآن دخالت کند. از این رو، تنها احادیث معیّنی صلاحیت تفسیر قرآن را خواهند داشت که در آینده، به توصیف آن‏ها می‏پردازیم.

۲ ـ ۲. مبانی دلالی

در ناحیه مبانی دلالی، ظواهر حدیث مانند ظواهر قرآن و هر متن دیگری، به شرط توجّه به قرینه‏ها و حصول اطمینان نوعی، حجّیت دارند. در این جا نیز کار اصلی بر دوش دانش اصول فقه است و مباحث الفاظ و حجّیت ظواهر در این دانش، کهن و ریشه‏دار است.۲

وضعیت حدیث در ارتباط با حجّیت قول لغوی در فهم واژگان آن و نیز کاربرد بیان

1.. این آسیب‏ها را در کتاب آسیب‏شناخت حدیث و روایات ساختگی را در کتاب وضع و نقد حدیث بررسی کرده‏ایم. در دفتر دوم کتاب حاضر نیز به آسیب‏های پدید آمده در عرصۀ منابع و محتوای روایات تفسیری می‌پردازیم.

2.. ر.ک: مباحث مقدّماتی و اوّلیۀ کتاب‏های متداول اصول فقه، مانند: کفایة الاصول آخوند خراسانی(، اصول الفقه مرحوم مظفّر و حلقات الاُصول شهید صدر.


تفسیر روایی جامع (۱)
84

نکته در خور توجّه این‏که: قرآن یک متن گفتاریِ پیاده و نوشته شده است. قرآن را نمی‏توان یک نوشته بشری خواند و آن را مانند کتاب‏های دست‏نوشت انسان دانست؛ همچنان‏که نمی‏توان آن را یک گفتار شفاهی محض دانست. قرآن در مرحله نزول خود، القای شفاهی شده و پس از تابیدن به روح و جان پاک و قدسی پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله، به راه‏نمایی و فرمان خود ایشان، مکتوب گشته و به صورت متن نوشتاری در آمده است. نتیجه این باور، توجّه به هر دو دسته قرائن متنی و مقامی است که در فهم و کشف لایه‏ها و سایه‏های درونی و بیرونی متن قرآن، اثرگذارند.

مبانی اعتقادی در تفسیر شیعی نیز مقبول ما است. ما پیامبران پیشین علیهم السّلام را نیز مانند پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله معصوم می‏شمریم. خداوند را از تشبیه و تجسیم و صفات محدود مخلوقاتش، منزّه می‏داریم و رؤیت او را در دنیا و آخرت، محال عقلی می‏دانیم و در مسئله جبر و اختیار نیز به قاعده «أمرٌ بین الأمرین» ایمان داریم.۱

۲. در عرصه روایات

در عرصه روایات تفسیری، مبانی صدوری مانند: «عصمت پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل بیت ایشان علیهم السّلام»، «حجّیت سنّت و حدیث اهل بیت علیهم السّلام» و نیز «عدم تعارض احادیث ایشان با قرآن و عقل»، در برخی کتاب‏ها بررسی شده است.۲ همچنین برخی از مبانی دلالی نیز مانند «وجود احادیث محکم و متشابه»، «کاربرد مجاز و استعاره در حدیث»، «عدم تعارض و تناقض درونیِ روایات» و «راه‏یابی برخی آسیب‏ها به احادیث»، در درس‌ها و کتاب‌های دیگر بررسی شده. و نویسندگان به آن‌ها پرداخته‌اند.۳ از این رو، در این نوشته به آن دسته از مبانیِ تفسیری می‌پردازیم که نیازمند بررسی بیش‌تری هستند.

1.. برای آگاهی بیش‏تر و ژرف‏تر از مبانی اعتقادی، ر.ک: مبانی کلامی امامیه در تفسیر قرآن.

2.. ر.ک: أهل البیت فی الکتاب و السُّنّة؛ السُّنّة فی الشریعة الإسلامیة؛ تدوین السنّة الشریفة؛ وضع و نقد حدیث.

3.. برای آگاهی بیش‏تر، ر.ک: آسیب‏شناخت حدیث؛ منطق فهم حدیث؛ مبانی تفسیر قرآن؛ مبانی کلامی امامیه در تفسیر قرآن.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 28508
صفحه از 311
پرینت  ارسال به