25
تفسیر روایی جامع (۱)

درس اوّل

کارکردهای روایات تفسیری

اهداف درس

شناخت گونه‏های متفاوت روایات تفسیری؛

آگاهی از کارکردهای متنوّع روایات تفسیری.

درآمد

«روایات تفسیری»، روایات ناظر به تبیین قرآن‌اند و به فهم ما از مدلول آیات و درک مراد خداوند یاری می‏رسانند. روایات تفسیری به گونه‏های متعدّدی با آیات قرآن ارتباط دارند و دارای کارکردهایی متعدّدند.این روایات گاه ناظر به ظاهرآیه هستند و آن را به گونه‌ای صریح تفسیر می‌کنند؛ گاه ناظر به باطن و لایه درونی آن هستند و آن را تأویل می‌نمایند و گاه با اشاره به مضمون آیه و به گونه غیر مستقیم و غیر صریح، به درک مقصود آیه یاری می‌رسانند. بر این پایه، می‏توان روایات تفسیری را به سه گونه تقسیم کرد:

گونه نخست: روایاتی که آشکارا ناظر به آیات قرآن‌اند و با صراحت، تفسیر درست معانیِ ظاهری آن را ارائه می دهند، یا تفسیرهای نادرست را ردّ و انکار و از خطا و بدفهمی در تفسیر قرآن پیش‏گیری می‏کنند. این دسته روایات به شکل تطبیق مفاهیم آیات بر مصادیق آن نیز ظاهر می شوند.

گونه دوم: روایاتی که مفاهیم باطنی و لایه‏های درونیِ آن را تبیین و تاویل می‏نمایند. بسیاری از این تاویل ها نیز به شکل ارائه مصادیق آیات دیده می‌شوند.


تفسیر روایی جامع (۱)
24

روایات تفسیری پنهان مانده باشد. بررسی و مطالعه این اندوخته ارزشمند نشان می‏دهد که همه روایات تفسیری، به یک گونه نیستند و کشف ارتباط آن‏ها با قرآن، همیشه و برای همگان آسان نیست.

توضیح این‏که: برخی از روایات تفسیری، به گونه مستقیم و صریح ناظر به قرآن‏اند، مانند آنچه به ترسیم فضای نزول یا تبیین الفاظ و مفهوم کلّی آیه می‏پردازد. کشف و گردآوریِ این احادیث، چندان دشوار نیست؛ امّا تعداد در خور توجّهی از روایات تفسیری، به گونه غیر مستقیم ناظر به قرآن‏اند که شناسایی و به دست آوردن آن‏ها، از عهده روش‏های موجود و افراد معمولی فراتر است.۱

افزون بر آنچه گذشت، وجود روایاتی که شیوه فهم و تبیین قرآن را به ما می‏آموزد، به تنهایی کافی است تا اهمّیت میراث تفسیریِ ائمّه علیهم السّلام را نشان دهد و لزوم توجّه به آن را ثابت کند.

1.. ما در آینده، به گونه‏شناسی روایات تفسیری و چگونگی به دست آوردن روایاتِ بیش‏تر، خواهیم پرداخت.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 28486
صفحه از 311
پرینت  ارسال به