17
تفسیر روایی جامع (۱)

مباحث مقدّماتی

تعریف تفسیر روایی

واژه تفسیر، برگرفته از مادّه «فسر» به معنای تبیین و توضیح است.۱ معنای اصطلاحی «تفسیر قرآن»۲ نیز همسو با معنای آن در لغت است. مفسّر قرآن، در پیِ تبیین متن مقدّس قرآن و پرده‏برداری از مقصود اصلی خداوند است. او می‏کوشد بر پایه قواعد زبانی و منطقی و نیز اصول عقلایی و همگانیِ گفت و گو و به کمک قرینه‏ها، مراد الهی را از متن قرآن استنباط و کشف کند. «تفسیر روایی» یا «تفسیر مأثور»۳ نیز از این تعریف بیرون نیست و

1.. خلیل فراهیدی در کتاب العین می‏گوید: «التَّفسیرُ و هو بیانٌ و تفصیلٌ للکتاب؛ تفسیر عبارت است از روشن کردن و تفصیل کتاب» و ابن فارس می‏نویسد: «الفاء و السین و الراء کلمةٌ واحدةٌ تدلُّ على بیانِ شیءٍ و إیضاحِه؛ مادّۀ فسر کلمه‌ای است که بر روشن کردن و توضیح چیزی دلالت دارد». جوهری در صحاح اللغة و ابن منظور در لسان العرب نیز تفسیر را به معنای «بیان» دانسته‏اند. ابن منظور می‏گوید: «فَسَّرَهُ: أَبانه». وی همچنین افزوده است: «الفَسرُ: کشفُ المُغَطّى، و التَّفسیرُ: کشف المُرادِ عن اللّفظ المُشکل؛ فَسر یعنی آشکار ساختن چیزی که پوشیده است و تفسیر یعنی آشکار کردن معنای یک لفظ دشوار». گفتنی است که برخی، تفسیر را مشتقّ از «سفر» به معنای کشف و بروز دانسته‏اند که مبتنی بر پذیرش اشتقاق کبیر در زبان عربی است. برخی نیز اصل آن را سُریانی و به معنای «شرح و توضیح کتاب مقدّس» دانسته‏اند. نتیجۀ این اقوال، تفاوت چندانی با قول مشهور ندارد. ر.ک: دانش‏نامۀ جهان اسلام: ج۷ ص۶۱۹ ، مقالۀ «تفسیر»، مهرداد عبّاسی.

2.. برای آگاهی از تعریف‏های اصطلاحی تفسیر، ر.ک: روش‏شناسی تفسیر قرآن: ص۱۲ ـ ۲۵. و نیز دانش‏نامۀ جهان اسلام: ج۷ ص۶۲۰ ، مقالۀ «تفسیر»، مهرداد عبّاسی؛ روش تفسیر قرآن: ص۹ ـ ۱۳؛ روش‏ها و گرایش‏های تفسیری: ص۱۹ ـ ۲۰.

3.. «تفسیر مأثور» یا «تفسیر اثری»، گاه هم‏معنا با تفسیر روایی به کار می‏رود؛ ولی نزد برخی به‏ویژه اهل سنّت، (( این اصطلاح انطباق کاملی با تفسیر روایی ندارد. تفسیر اثری نزد ایشان، تفسیری است که مبتنی بر روایات نبوی و سخن صحابه و گاه تابعین باشد. برخی، تفسیر اثری را شامل تفسیر قرآن به قرآن نیز می‏دانند. ر.ک: دانش‏نامۀ جهان اسلام: ج۷ ص۶۳۷ ، مقالۀ «تفسیر مأثور»، محمّد علی مهدوی راد.


تفسیر روایی جامع (۱)
16
  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 28530
صفحه از 311
پرینت  ارسال به