125
تفسیر روایی جامع (۱)

همچنین، دسته بزرگی از روایات موجود در کتب تفسیر روایی شیعه، مانند تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام، تفسیر عیّاشی و بخشی از تفسیر علی‏ بن ابراهیم قمی، فاقد طریق یا سند معتبر هستند.

این واقعیت تلخ، بررسی نقش روایات تفسیریِ ضعیف السند و میزان کارآمدیِ آن‏ها را در تفسیر قرآن، لازم می‏کند. اثبات کارآمدی این دسته از روایات، ثمربخش‏تر از اثبات حجّیت روایات تفسیریِ معتبر السند است؛ زیرا روایات راویان ثقه در مقایسه با روایات ضعیف السند، کم‌شمارترند. برای بررسی این امر، باید اندکی به تعریف و خاستگاه حدیث ضعیف بپردازیم.

تاریخچه اصطلاح «حدیث ضعیف»

در نیمه نخست روزگار حیات اسلام، یعنی تا قرن هفتم هجری، روایات به دو دسته «معتبر» و «نامعتبر» تقسیم می‏شد. روایاتی که در کتاب‏های شناخته شده و با سند‏هایی مقبول، نقل شده بودند و قرینه‏هایی بر صدور آن‏ها و مضمون درستشان گواهی می‏داد، صحیح و موثّق یا معتبر، ‏و غیر آن‌ها ضعیف و نامعتبر نامیده می‏شدند.۱ به سخن دیگر، شرط اصلی در این دوره، حصول اطمینان به مضمون روایت بود و از این رو، گاه خبر ضعیف السندی را به دلیل محتوای مقبول و صحیحش، معتبر می‏دانستند و خبر صحیح السندی را به دلیل مضمون نادرستش، ضعیف و بی‌اعتبار می‏شمردند.۲ در آن روزگار، نه ضعف سند به تنهایی، موجب حذف حدیث می‏گشت، و نه صرف قوّت سند حدیث، سبب ترجیح آن بر دیگر احادیث شمرده می‏شد؛ بلکه معیار، وثوق به صدور و اطمینان به محتوا بود.

1.. ر.ک: مشرق الشّمسین: ص۲۶۹ و ۲۷۰ .

2.. «الضعیف عند القدماء: هو ما لم یقترن بما یوجب الوثوق به و العمل بمضمونه، و إن صحّ؛ ضعیف نزد قدما، عبارت است از خبری که قرینۀ اطمینان‌آوری همراهش نباشد که موجب وثوق به آن و عمل به مضمونش گردد، هر چند [سندش] صحیح باشد». جامع المقال: ص۳ (نقل در: معجم مصطلحات الحدیث: ص۹۳).


تفسیر روایی جامع (۱)
124

درس هفتم

روایات تفسیری ضعیف

اهداف درس

شناخت ماهیّت حدیث ضعیف؛

آگاهی از شیوه تعامل با روایات تفسیری ضعیف؛

دست‏یابی به راه‏های تقویت سندی روایات ضعیف؛

درآمد

آمار مستند و دقیق در باره تعداد روایات تفسیریِ ضعیف السند در دست نیست؛ ولی به اجمال می‏دانیم که راویان شماری از روایات تفسیری، ناشناخته‏اند. دلیل این امر، تمرکز بیش‏تر رجال‏شناسان بر راویان احادیث فقهی بوده است. از این رو، راویان موجود در اسناد بسیاری از روایات تفسیری، حتّی اگر در واقع، انسان‏های صادق و موثّقی هم بوده باشند، به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات رجالی در باره آن‏ها، در دسته راویان «مهمل» یا «مجهول»۱ جای می‏گیرند و اسناد بسیاری از احادیث تفسیری را ضعیف می‏گردانند.

1.. مهمل، به کسی می‌گویند که نامش در کتاب‌های رجالی آمده، ولی نه مدح و توثیق شده و نه ذمّ و تضعیف؛ امّا مجهول کسی است که هیچ نامی از او در کتب رجالی و دیگر منابع، به چشم نمی‌خورد و یا در کتب رجال، به عنوان فردی ناشناخته از او یاد شده است. برخی نیز اصطلاح «مجهول» را در معنای اعم به کار می‌برند که (( شامل مهمل نیز می‌شود. در هر حال، وجود راوی مجهول یا مهمل در سند یک حدیث، آن را ضعف می‌کند. ر.ک: معجم مصطلحات الرجال والدرایة: ص۱۴۷ و ۱۷۹.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 28516
صفحه از 311
پرینت  ارسال به